• Tinzu

Hypotyreos tråden!

ah yey! det här kändes bra, en tråd med bara hypotyreos jag fick diagnosen för alldeles snart 1 år sen och har käkat Levaxin sen dess, jag äter nu 50 mikrogram och hade på senaste provtagningen TSH 1.7 tror jag det var, är det accepterbart? mitt T4 var då 14

• Tinzu
    Scream2 skrev 2012-01-06 16:27:39 följande:

Gillart! Att du gillar tråden

Hur mår du? Utifrån dina provsvar så skulle inte jag må bra...nån riktlinjer säger att behandlad hypo ska ha TSH under 1. Min läkare (fd) säger att hans erfarenhet är att de flesta mår som bäst med ett pressat TSH, alltså neråt 0, så länge T4 inte blir för högt. Men du har ju gott om space där.  
    Jag mår ganska bra, dock har jag alltid varit trött av mig och jag har svårt att gå ner i vikt, jag har alldeles just kommit till normalvikt och det har varit mycket svett och tårar över det jag tror att jag ska ringa och höra om det kanske ska tas nya prover för att se vad det ligger på och kanske höra om det går att öka till 75 mikrogram, förra gången jag käkade 75 så tyckte läkaren att värdena blev helknasiga så då blev det tillbaka till 50 jag har pendlat fram och tillbaka ganska mycket mellan 3 olika doser
  • Tinzu
    Scream2 skrev 2012-01-07 11:13:40 följande:

Det är ju DITT mående som ska styra! Inte provsvaren! Det verkar som en hel del läkare är livrädda för att man ska komma ner i ett pressat TSH, det är förknippat med massa biverkningar, men man har väl konstaterat att benskörhet inte är nån biverkning...1,7 i TSH och T4 på 14 ger ivarjefall gott om utrymme för höjning, och mår du bättre ska du naturligtvis ligga kvar på den dosen.
    jag tror jag kan må mycket bättre än vad jag gör nu faktiskt som du säger så finns det ju utrymme att pressa det, så jag tror jag kör på det, när alternativet finns att må ännu bättre än "ganska bra", varför inte göra något åt det?
  • Tinzu

imorgon ska jag in och ta nya prover hoppas dom visar såpass att jag kan höja min dos

• Tinzu

usch vad trött jag börjat bli, igår på morgonen så hade jag 36.1 i kroppstemp och massor av ont i huvudet, men läkaren tror att det var migrän som orsakade huvudvärken

• Tinzu

Läkaren som jag har jobbar på olika ställen så hon har inte hunnit titta på mina prover än, men dom har kommit in och hon i telefonen berättade att mitt TSH ligger på 1.9 och FT4 ligger på 13, hon sa att det är inom normala värden men jag sa att jag är fortfarande trött och har svårt att gå ner i vikt, mina händer är stela och jag fryser, jag klarar typ inte en dag på jobbet utan att bli trött, måste sova direkt jag kommer hem typ.

FT4 är ju snart för lågt också, hon menade att det är ju ändå normalvärde, men jag fick telefontid med läkaren min på Måndag, jag hoppas jag får ut något av det, för förra proverna var FT4 på 14 och hon tyckte att det kanske var lite för lågt då, och då var TSH på 1.7  

• Tinzu

Scream2: ta inte detta på fel sätt nu men jag tror jag blivit kär i dig nämen, jag hade inte fått reda på allt om Hypotyreos och kunnat pusha läkare och sånt utan att du hade informerat, imorgon ska läkaren ringa och jag ska fråga om det finns möjlighet till remiss då mina värden inte vill stabilisera sig, utan hoppar bara fram och tillbaka, jag måste sova 1-2 timmar om dagen för att kunna orka resten typ, även fast jag sovit en lång natt

• Tinzu
    Scream2 skrev 2012-01-22 22:52:26 följande:

You made my day!!!!
    Lycka till imorgon!
    Känner att jag själv är lite hypo för tillfället och vette 17 hur jag ska komma på rätt spår...jag vill ha B12 sprutor...jag vill jag vill jag vill....har sovit heeela helgen känns det som. Inte fått nått vettigt gjort...ja det ger sig...men det är ju vart man ska hitta THE DOCTOR..han fanns och han försvann...  

vart försvann den doktorn? Förvånad hoppas du hittar någon snart.

det gick inte så bra för mig idag, jag höll koll på mobilen hela dagen, sen kom en kompis och pratade med mig i kanske 1 minut, och då ringde det såklart, jag hörde det inte då jag jobbar på ett så bullrigt ställe, och kompisen berättade just då att hon hade alldeles just missat ett samtal haha så det kan bli. men på mobilsvaret så berättade läkaren att värdena är perfekta och jag ska behålla min dos. Vilket bakslag det var, jag ringde då vårdcentralen och berättade om att jag mår kräk trots att jag enligt tabell har bra värden, så jag frågade om jag kanske skulle få ta prover för binjurar och även T3, för T3 har det inte tagits alls, bara TSH och FT4. Fick tid då hos en läkaren den 6:e och ska prata om detta, det känns som att magen står still och jag går på toa typ var 3:e dag inte kul kan jag meddela lite smått försiktigt.

Nu ska jag vila!     
  • Tinzu

det var underligt, jag har fått hjälp från vårdcentralen, det var dom som skrev ut Levaxin till mig, och gynmottagningen har justerat den åt mig tills att jag har normala värden, idag var jag till vårdcentralen för allmän undersökning då jag fortfarande är trött som fasen, och han ökade då min Levaxindos för han sa att det är bevisat att även fast proverna visar normalt så kan man ändå må dåligt, och då mår bättre av ökad dos gissa min förvåning när han sa det, trodde inte vanliga läkare läste på

Svar på tråden Hypotyreos tråden!