Adoption fra Tjekkiet
Hej.
Jag vet inte jättemycket men jag och min man va också jätte intresserade av Tjeckien innan vi till lsut bestämmde oss för Slovakien men jag kan berätta det lilla jag vet i alla fall.
Lägsta ålder är 0-24 månader men man ska gärna ha högre. Det är ca 8-12 månaders väntetid har de sagt när jag ringt och frågat men på hemsidan står det att det är längre för de mindre barnen.
Det är jättekort väntetid i Sverige så det går snabbt att få starta upp och skicka ner sina handlingar.
Plus-sidan är att barnhemmen verkar väldigt bra. Vi fick med en cd skiva med infopaketet från BFA där man får se bilder tillsammans med all information om landet. Det ser ut att vara rent och barnen ser friska och glada ut. Till utseende verkar det inte skilja sig mycket från vanliga dagis. Inte på korten i alla fall. Och det känns ju alltid lite bättre om man vet att de har haft det bra trotts omständigheterna.
Det verkar vara ett väldigt "litet adoptionsland jämfört med många andra länder. Jag har också sökt kontakt med andra som har erfarenhet av tjeckien men det verkar svårt.
Skickar med en länk med lite statistik från BFAs hemsida där du kan se lite åldersfördelning, hur många barn som kommit, kön mm.
http://www.bfa.se/Statistik.html
Hoppas det va nån information du inte redan hade. Lycka till =)