• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Kinya

Jag och min man har börjat med ny sak här hemma som känns väldigt bra (efter två dagar *lol*). Varje dag så städar vi 10 min var. Man sätter en timer på 10 min och städar som fasen tills timern ringer. Tanken bakom det är att 10 min är tillräckligt lång tid för att man ska hinna göra rätt mycket men tillräckligt kort tid för att man ska orka kämpa sig igenom det även de dagar man är jättetrött. Man hinner rätt mycket på 10 minuter faktiskt! Sen ska jag ha ett helgprojekt varje helg. Det viktiga är att helgprojektet blir gjort, inte att det är ett stort projekt.

• Neelah

Igår kväll städade jag av diskbänken, lagade mat och vi satt och åt. Sen, när jag tänkte gå ut i köket och ta bort disken efter maten jag lagat, så tryckte min man ner mig i soffan och sa att det skulle han göra. Idag när jag kom ner var bänken och spisen skinande rena och inte en pryl låg framme. Så härligt!!! 

Tack Connect för att du startade den här tråden! 

Följ dina drömmar var de än leder
  • sopeno

Jag berättade för min sambo om den här tråden och schemat och så igår, han var helt på! Så nu testar vi, vi är båda så trötta på att det alltid är rörigt här. Har läst att det är viktigt med babystepsen och det kan jag förstå. Vi ska dock ha treårskalas på söndag här så det måste städas riktigt ordentligt i helgen så känns som om nästa vecka blir den riktiga starten, igår shinade vi sinken och det var såååå skönt att komma ner till ett ordentligt städat kök nu på morgonen. Mycket lättare också att plocka bort efter frukost! Idag har jag två barn hemma så det blir ju fort fortare fortast rörigt.

• Neelah
    sopeno skrev 2012-01-13 10:13:36 följande:
    Jag berättade för min sambo om den här tråden och schemat och så igår, han var helt på! Så nu testar vi, vi är båda så trötta på att det alltid är rörigt här. Har läst att det är viktigt med babystepsen och det kan jag förstå. Vi ska dock ha treårskalas på söndag här så det måste städas riktigt ordentligt i helgen så känns som om nästa vecka blir den riktiga starten, igår shinade vi sinken och det var såååå skönt att komma ner till ett ordentligt städat kök nu på morgonen. Mycket lättare också att plocka bort efter frukost! Idag har jag två barn hemma så det blir ju fort fortare fortast rörigt.
    Visst är det härligt! Jag är bara på dag ett, men det är fortfarande inte en pryl på diskbänken och det kommer att bli så smidigt att laga lunch om en stund. Om jag sen ser till att köket är i ordning ikväll och imorgon kväll och nästa så kommer det att vara lika skönt varje dag! 
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Phillippa

Jag ska berätta för min man om tråden när jag kan gå igen. Nu känns det fel då det i så fall skulle kännas som om jag lägger allt på honom.

Idag har jag i alla fall lyckats bädda, städa diskbänken, damma lite och ordnat en pyssellåda åt dottern så att allt slipper stå helt öppet och se rörigt ut.

Ett städtips är att aldrig gå ifrån ett rum tomhänt! Det finns alltid (nästan i alla fall) något i rummet som saknar sin rätta plats och som man kan ta på vägen.

• 060810

Nu ska jag skura golv i kök och hall! ;)
    Sen bara slappa innan hotspoten ska göras i eftermiddag. ;)

• Phillippa

Hur ofta dammsuger ni och torkar golv? Innan ni började med Flylady tänker jag på.

• 060810

Dammsög alltid någonstans varje dag. ;) torkade golven när det behövdes. ;) typ 1 gång i månaden eller nåt fast jag torkade upp spill och sånt förstås. ;)

• Phillippa

Jag dammsuger två gånger i veckan ungefär och torkar golvet efter årstid och väder. Vid blött väder torkar jag ungefär två gånger i veckan eftersom katten kommer in med smutsiga tassar då. Jag har 78 m2 kanske skall tilläggas.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!