Inlägg från: angio101 |Visa alla inlägg
  • angio101

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Hej,

FlyLady har "The FlyLady Declutter Games" nu under OS.

Jag tänkte att det kunde vara kul att hänga på.

Dag 1:

Hall/farstu:
    Ta hand om allting som behöver återvinnas eller slängas i hallen/farstun. Släng all reklam och allt annat som bara samlats här. Stanna inte och fundera eller övertala dig själv att inte göra detta. Din bästa vän för att bli av med röran är en papperskorg.

Köket:
    Decluttra utsidan av din kyl och frys. Alla konstverk, utgångna påminnelser, hämtmenyer etc. Din kyl/frys är en stor del av ditt kök och en enkel rensning av utsidan kommer att göra en stor skillnad i hur rummet ser ut och känns.

Badrum och toalett:
    Hämta soppåsen igen. Töm papperskorgen, släng alla tomma schampoo/balsam/duschtvål/hudlotionflaskor och allt annat skräp som du ser i badrummet (gå inte igenom skåpen!)

Sovrum:
    rensa bort allt som har lyckats kamouflera sig självt som hemmahörande i sovrummet, vattenglas/flaskor/burkar, näsdukar, påsar, kvitton etc. Återigen, bara det du ser, gå inte igenom garderoben och byrån!(Låt de äldre barnen ta hand om sitt/sina rum medan du tar ditt och de yngstas)

Vardagsrum:
    Den sista grenen för idag är att rensa vardagsrummet från allt skräp. Töm papperskorgen, släng/återvinn flaskor och burkar, godispåsar, näsdukar, reklam etc. Släng eller återvinn allt som ska BORT. Vräk skräpet från ditt hem.

www.flylady.net/d/flylady-games-2012/   om ni vill kolla själva

• angio101

Pallas: Du gjorde ju nånting, det är det som räknas Solig

Dag 2 av städOS:

Gårdagens grenar var en räd genom alla zonerna efter saker att slänga eller återvinna. Dagens gren är "Lägg tillbaka på sin rätta plats" (Put Away)

Dag 2 Declutter Games

Zon 1: Matrummet

Ställ timern på 5 min och så fort du kan, samla ihop allt som hör till ett annat rum och lägg i din "Lägg på rätt plats"-låda. När timern ringer, ställ den på 5 min igen och lägg allt i lådan på sin rätta plats (åtminstone sitt rätta rum). Saker som ytterkläder, leksaker,  böcker, post etc.

Zon 2: Köket

Ställ timern på 5 min och fyll "Rätt Plats"-lådan så fort du kan med saker som inte hör hemma i köket. Ställ timern på ytterligare 5 min för att lägga sakerna där de hör hemma.

Zon 3: Badrummet

Ställ timern på 5 min och samla ihop sakerna som inte hör hemma där. I badrummet är det oftast kläder. Ställ timern på 5 min och lägg tillbaka sakerna på sin/a rätt/a plats/er.

Zon 4: Ditt sovrum

Ställ timern på 5 min och samla ihop sakerna som inte hör hemma där. Det kan vara böcker och tidningar, koppar och glas, post som ska till hemkontoret och andra saker som finns kvar från din sista städräd (då du slängde in saker i sovrummet så att gästerna inte skulle se dem). Ställ klockan på 5 min och lämna tillbaka sakerna.

Zon 5: Vardagsrummet

Ställ klockan på 5 min, du vet vad du ska göra! Samla ihop alla kläder, böcker, leksaker, ryggsäckar och annat, släng i "Rätt plats"-lådan och ställ klockan på nya 5 min för att återlämna allt till sin rätta plats.I en del rum kommer du att vara klar innan tiden går ut, hur bra känns inte det?! Gårdagens skräpjakt och dagens "Rätt Plats"-gren kommer att göra en stor skillnad i känslan och utseendet i varje rum. Du kanske behöver flera omgångar i varje zon, det är helt OK! KOm bara ihåg att dricka vatten och ta rast, sen börjar du igen där du slutade.

• angio101

det kom även en bonusgren igår om pappersröran men den orkar jag inte översätta

Jump in where you are for the bonus event: The Paper Clutter Challenge!
    We truly understand that paper clutter is a big problem for many of you.
    For the next 16 days we are hosting the FlyLady De-Clutter Games. Make
    the commitment today to join us and work on getting the clutter out of your home!

What is it about getting rid of paper clutter that we find so
    overwhelming. I am willing to bet that most of you that have been a
    member with us for awhile have greatly reduced the amount of new paper
    clutter but still have the battle with the old paper clutter that is
    stashed in boxes, bags and plastic containers. They are stuffed in
    closets, drawers, under beds, spare bedrooms, basements attics and more.

It is so overwhelming that it is easier to just leave them where they
    are than to deal with them. We have all been there and done that I
    promise you.

You have to just pick one box and start. It is as simple as that.
    You need to have a few supplies on hand. First choose the one bag or
    box that you are going to deal with. Then get something to put the
    papers that you are going to have to save. You will find things in
    those bags and boxes that you do need. It could be a car title, a
    birth certificate, important legal papers, whatever. You will find
    things you need to save and you have to have a place to put them for
    now. Grab a shoe box or a milk crate. You are not going to file them
    now. That is too much to handle at one time. Then you need another
    box - this will be where you place the things that need to be
    shredded: old credit card bills, canceled checks, old bank
    statements, credit cards offers, the junk mail that has your name on
    it that you want to shred. Then have a bag for the paper trash you
    can recycle or throw away if recycling services aren't available in
    your area.

A great time to go through a box is in the evening with a television
    show or movie playing. Sit in a comfy chair with your supplies around
    you. Open up the box or bag and grab a handful of the paper. Go
    through each piece and toss into the appropriate box or bag. You do
    not have to finish the entire box in one evening. Do what you can
    handle and then allow yourself time to clean up. Do not leave the
    boxes and trash bags just sitting in front of the tv. Mark the box
    that you are working on with today's date, that way you will know that
    is the one to go back to. Mark the box of things to be shredded and
    the box that contain the items you found that you need to save. Label
    it to be filed with today's date on it. Then go and toss the paper
    that needs to be recycled in the recycle bin or trash can.

This will go faster than what you realize, you just have to step out
    in faith and do it. Don't set yourself up for failure thinking that
    you can go through everything at one time and file it. It won't
    happen. One box or bag at at time.

Now, Lets review:

Grab a box or bag of paper clutter
    Grab a box and label it To Shred
    Grab a Trash Bag for trash
    Grab your recycle bin for any paper that can be recycled
    Grab a smaller box and label it with today's date and To be Filed with
    today's date so you know when the last time you touched it.

Sit and grab a hand full out of the bag or box to go through and start
    sorting.

Put your supplies away and do this again another day. You will get
    through those bags and boxes. You have to use Baby Steps!!

• angio101

Dag 3

Idag är det saker som kan skänkas bort till tex Myrorna vi är efter... Du behöver din  "Bortskänkes"låda och några tomma kassar/kartonger vid ytterdörren

Zon 1: matrummet

Ställ klockan på 5 min och ta din "Bortskänkes"låda. lägg i allt som är "clutter" som du inte längre använder, behöver eller älskar. fastna inte i fällorna "gåva från ..." eller "kanske en dag..." Grabba tag i sakerna som du skjutit framför dig att rensa ut och lägg dem i lådan.  När klockan ringer, ta din låda och töm den i kartongerna vid ytterdörren.

Fortsätt ut i köket 5 min och lägg saker i lådan så fort du kan, saker du inte använder, behöver eller älskar, saker som verkar klona sig själva. Stressa inte över att du har svårt att bestämma dig om en sak, lägg undan den och gå vidare, vi kommer att komma tillbaka hit. Sakerna som du vet du inte behöver, sakerna som du tänkt göra dig av med men inte kommit dig för och sakerna som bara är för många av samma sak; i "Bortskänkes"lådan med dem! När klockan ringer, töm sakerna i kartongerna vid ytterdörren.

Nu är det läge att faktiskt ställa ut de fyllda kartongern i bilen så att det bara är att köra till Myrorna nästa gång du tar bilen nånstans.

Zone 3: Badrummet

ställ klockan på 5 minuter och gå igenom dina gamla handdukar som du hållt fast vid alltför länge. Du kanske aldrig tyckte om dem eller har bytt färgschema, du kanske har ärvt dem eller bara har för många. Om de är i gott skick, skänk dem till Myrorna, annars till Hund/kattstallet (de behöver alltid frotte)

Zon 4: Sovrummet

5 min och rensa vad du kan. Det finns alltid saker i vårt sovrum som kan rensas bort. Prydnadssaker som du inte längre älskar, en tavla? Alla saker som du lagt här "för att de ska ges bort". Nu är det dags att ta allt det här till ytterdörren och i förlängningen bilen.

Zon 5: Vardagsrummet

Vad kan du hitta här på 5minuter? Några gamla DVDer/videoband/CD?  Böcker, prydnadssaker, lampor, dukar? Bry dig inte om att sakerna är dammiga, huvudsaken är att få ut dem ur huset! Ut till bilen med sakerna!

Jag lovar att dessa tre dagars utmaningar har gjort skillnad i ditt hem. Utmana dig själv med fler 5minuterspass om du vill/kan. Du kommer att bli förvånad över hur mycket du kan göra på 5 minuter utan att känna dig överväldigad. Du kan mycket väl se saker nu som du missade under första rundan.

• angio101

Körde en kvart rensa i pappersröran imorse. Sorterade brevkorgsstället där alla papper hamnar efter person, så det blir lättare att sortera in arkivet nästa gång (läs imorgon).

Tyckte de två första dagarna, skräp och var sak på sin plats, var lätta, känns som det faktiskt har blivit färre saker här hemma och jag försöker att lägga tllbaks på rätt plats direkt efter användning. Dagens utmaning är svårare då de saker jag vill bli av med är många av makens med sentimentalt värde (jag tycker mycket av det är urfult)

• angio101

Dag 4 av städ-OS

Tidigare dagar så har vi gjort de tre grunddelarna vad gäller rensning; Släng, Skänk och Rätt Plats. Idag gör vi alla tre i varje zon, men bara 15 min per zon!

Zon 1: Hallen/farstun/verandan

Gå igenom ditt hus/lägenhet och samla ihop alla jackor/rockar/andra ytterkläder som ska in i din ytterklädesgarderob, var nu den är. När du väl har samlat alla kläder vid garderoben, gå igenom dem och välj ut de som ska skänkas bort. Allt som är för slitet, gammalt, omodernt, oälskat, fel storlek eller bara inte behövs längre, lägg dem i bortskänkes-lådan. Finns det något i garderoben som inte hör hemma där? Lägg de sakerna i rättplats-lådan. Något som ska slängas? Kolla fickorna på alla plagg som ska skänkas eller slängas. Nu när du har plats i garderoben igen, häng in plaggen som du har samlat ihop runt om i hemmet.

Ut i köket och öppna skafferidörrarna. KOlla först efter utgångna matvaror och släng dem. KOlla efter alla tomma kartonger som på ett magiskt sätt förökar sig bakom din rygg och släng/återvinn dem. Nånting annat som du inte tycker om eller kommer att använda? Allt sådant åker i bortskänkes-lådan till en lokal välgörenhet (Frälsis?) som tar emot matvaror. Är det inte förunderligt vad mycket saker som läggs på hög i dessa skåp så att de svämmar över?

Zon 3: Badrummet

Släng alla gamla/utgångna make up, hår och kroppsprodukter. Släng alla hårfärgsprodukter som inte funkade för dig som du bara inte gjort dig av med än. Idag gäller det! Samla ihop alla oöppnade oälskade produkter och lägg i bortskänkes-lådan. Släng gamla deodoranter, tomma flaskor, töm papperskorgen. Det här kommer att frigöra utrymmen i badrummet som du inte visste fanns.

Zon 4: Sovrummet

Välj ut en låda i din byrå och släng allt som behöver slängas, allt med hål, är utslitet, har tappat formen. Lägg allt som du inte älskar, behöver eller inte passar dig/fel storlek i Bortskänkeslådan. Fortsätt med nästa byrålåda. Slösa inte tid på att tänka efter: antingen gillar du plagget och det passar, så behåll ELLER så älskar du det inte och/eller det passar inte och då åker det i bortskänkeslådan ELLER slängs. Gör detta för så många byrålådor du hinner med på 15 min.

Zon 5 Vardagsrummet

HItta alla tidningar och böcker du har ignorerat. Släng/återvinn det som har läst eller utgånget. Så fort du kan, gå igenom och skänk allt som inte längre är intressant, behövt elelr älskat. Gör det fort så att du inte börja övertala dig själv att behålla allting i slutändan!

Till sist - Släng allt skräp, gå ut med återvinningen. Låt det inte vara kvar i ditt hem och bilda högar igen. Ta ut alla bortskänkes-saker till bilen och planera när du kan lämna av dem. KOm inte så här långt och lämna bortskänkesprylarna i högar runt om i huset, UT MED DEM!

Det går framåt och vi är så stolta över dig.

• angio101

Dag 5 i städ-OS

Vi har gått igenom alla zonerna och fokuserat på Släng, skänk och Rätt Plats. Idag är vi ett enda område. DIN garderob/klädkammare. Vi fokuserar på DINA saker först, far inte in på sido/villospår som att rensa dina barns eller din bätttre hälfts kläder. Bara DINA idag. Den här utmaningen sker stegvis som kan repeteras så många gånger du vill/kan/behöver, men ta det lugnt och gå inte in i väggen... RIV INTE UT ALLT!

Steg 1:

Grabba Bortskänkeslådan eller en påse. Ställ klockan på 2 min och gå till din garderob/klädkammare. Plocka ut alla byxor som inte passar längre eller som du inte tycker om. Tänk inte efter! ta ut kartongen/påsen till bilen.

Steg 2:

Ställ klockan på 2 min, ta en till Bortskänkespåse och plocka ut alla blusar och skjortor som du inte tycker om eller inte passar. Det spelar ingen roll om de är för stora eller små; om kläderna inte passar så borde du inte bära dem och om kläderna inte får dig att känna dig bra (bless) så bör de istället få någon annan att må bra/känna sig fin. Ta ut påsen till bilen. Gå inte igenom de utsorterade kläderna i bilen. Det är dags att släppa taget!

Steg 3:

Ställ klockan på 2 min och gör dig av med alla klänningar som du inte har burit på åratal. Brudtärneklänningen som du vet att du ALDRIG kommer att använda oavsett vad bruden sa, klänningen som är lite för sliten eller lite för tajt. Alla klänningar som du har kvar för att de påminner dig om en speciell händelse. Dags att släppa taget om dem om du inte använder eller behöver dem. Samma sak med med klänningarna som inte är smickrande för din kropp. Gör plats för välsignelser och komplimanger i ditt liv. Du kan inte organisera röran och de kläderna håller dig tillbaka! Ut med dem direkt till bilen och stäng bakluckan ordentligt! De får inte rymma tillbaka in i huset!

Steg 4:

Dags att ge sig på kavajerna, jackorna, kjolarna. Ja, du kanske har betalt mycket pengar för dem men om de inte passar eller du inte använder dem så är det enda de gör att ta upp plats där du skulle kunna ha dina faktiskt älskade kläder. Det är pga detta fenomen som vi har en massa klädhögar i sovrummet eller klär oss från tvättkorgen. Ut till bilen med dem!

OK, så nu har du tagit tag i flera olika sorters klädesplagg. Om du känner för det, gör det en gång till. Fokusera på enskilda klädesplaggstyper, det ger dig friheten att inte bli överväldigad av att behöva städa hela klädkammaren JUST NU. Följ babysteps och det kommer att ske till slut.

• angio101

Härligt tjejer!

Igår kom äntligen min hyresvärds grovsopsturné (en container ställs ut 2 timmar en-två ggr i månaden) igång efter ett långt sommaruppehåll. Vi har ingen bil och det går inte att ta sig till fots till närmsta återvinningscentral, då den ligger mitt i en nybyggd bilvägs"rondell", Rissne/Kistakorset för alla Stockholmare.

Här kommer dagens utmaning

Dag 6 i städ-OS

Dagens utmaning är att släcka lite Hot Spots!

I varje zon, sätt klockan på 5min, ställ dig mitt i rummet och snurra runt 3 ggr med slutna ögon. Öppna ögonen och börja rensa den första HotSpoten du ser. När klockan ringer, gå till nästa zon. Du kommer att bli förvånad hur mycket som kan rensas bort på 5 min och det här kommer att stor skillnad i HotSpotarna runt om i hemmet.

Vad är en HotSpot?
    Det är en plats där allting mellanlagras på väg till sin rätta plats, tex hallbyrån där du slänger dina nycklar, posten, handväskan, mobilladdaren, vantar, där står den där påsen med grejer som skulle ... En plats där dina nära och kära lägger allt de inte riktigt vet var saken ska vara egentligen eller vill lägga undan den på sin rätta plats. En HotSpot fylls på oerhört snabbt, så fort det ligger en sak där så ropar den på alla sina kompisar och de migrerar på ett magiskt sätt dit. Den enda botemedlet är ständig övervakning, låt de flata ytorna förbli rena, rensa, rensa, rensa.

• angio101

dagens HotSpot i badrummet blev faktiskt att torka av golvet då alla smutskläder var undanplockade i tvättkorgen  och handfatet var rent. Med två vuxna med långt hår som fäller (jag pga amning, han pga ... ja han börjar bli tunnhårig) så blir det en hel del hår. Jag håller efter det i resten av lägenheten men just badrummet verkar vara det rum jag ALLTID skjuter upp till senare.

• angio101

M C Catta: Jag försöker, men har bara fått in vissa delar, ffa shine your sink och DING IT (Do It Now Girl). Jag tycker FlyLadys tänk är underbart (om man bortser från vissa amerikanismer) då jag skjuter på mycket "för det kommer att ta så lång tid" och sen blir det en maratonstädning en gång i kvartalet Tungan ute, och precis som för dig blir det sedan inget gjort efter det och allt gror igen.

Nu jobbar jag på att få in en rutin i taget lite i sänder. Min rutin som jag jobbar på (och verkligen kämpar med) just nu är S&S i badrummet.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!