Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Vi går upp olika tider på mornarna, så nu försöker jag få in kläd-vanan hos maken. Han störs inte av att ta fram kläderna på morgonen - men om jag sover vaknar jag av att han drar i lådor, tänder lampa för att se i garderoben. 

Ugnen rengjord efter gårdagens bak. Formarna och gallret diskat och plåten i vattenbad. Nu görs här fyllning till tårtan. Mycket lättare att baka i ett grundstädat kök  

• SockerStinn
    Fantasia78 skrev 2012-02-12 15:09:07 följande:
    Någon som vet varför det hela tiden står:
    X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
    när man citerar någon?

Varför är signaturer och tider i citat dolda tills vidare?
    Det är pga hacker-attacken, att gamla signaturer stod kvar istället för den nya man bytt till så man kunde koppla gamla signaturer till nya. 
  • SockerStinn

Pallas. fy, inget kul! Håller tummarna för att ni slipper riva ur köket!  

Här är en till som kör lång-VAB Lite stressad idag eftersom jag inte gjort allt på rätt dag, så nu har jag plödsligt desk-day, planeringsdag, WBH allt i ett, och köksgolvet togs aldrig under köksveckan... 
    'Jag ligger inte efter, jag ska bara hoppa in där jag är' *tar ett djupt andetag* Aahhh... 

Kvällsmaten ligger i crock-poten, hälften av desk-dag gjord (men får inte glömma att betala räkningen på crock-poten), så nu dags för lunch och sen planera maten för veckan så jag kan handla ikväll (nämnde jag att det också är errend-day idag? )  Får helt klart ta WBH en annan dag! 

vilken zon är vi i denna vecka? 

• SockerStinn
    Agdaa skrev 2012-02-13 11:45:51 följande:
    För mycket socker? Skrattande

nu dags för lite Kaffe 
    Luktärten skrev 2012-02-13 11:57:51 följande:
    Jisses SpckerStinn nu är jag också stressad!!! Jag håller fortfarande på med Baby Steppandet och Decluttrandet. En del av sakerna du nämnde har jag aldrig hört talas om .WBH errend-day och Crock pot vad är det?
     Oj, inte meningen att sprida det vidare.
    WBH= weekly home blessing hour, en timme till att dammsuga, samma, byta lakan och ett par andra saker. "veckostädningen" helt enkelt.
    errend-day. dagen i veckan man uträttar sina ärenden, inkl handlar mat. frivilligt, men flylady rekommenderar att man gör alla inköp och ärenden på en gång så blir det mer effektivt. Jag har inte kommit så långt, men utan veckohandlingen så kraschar detta hushållet samman  
    Crock-pot; har inget med fly-lady att gör egentligen. En elektrisk gryta för att laga mat i långsamt. Den kan lämnas ensam så man kan starta igång en gryta eller dyl på morgonen och sen komma hem från jobbet 8 timmar senare till färdiglagad mat. Blev påmind om detta underbara köksverktyg i slutet av babysteppandet när man får förstag på en veckomeny. Vi äter för mycket helfabrikat pga kort tid mellan man kommer hem och maten måste stå på borden, hoppas denna kan hjälpa oss. Vill ju äta bra mat.
  • SockerStinn
    3tjejer skrev 2012-02-13 12:15:55 följande:
    Jag som just läste att måndag är "homeblessing hour" 1h städande helt enkelt. Zonen för veckan är badrum + ett rum till.
    Och så hot spots och room rescue och de-cluttering. Hmm det blir ganska många minuter ihop...Får se hur många jag själv lyckas med. Jag har i alla fall hunnit springa och tvätta en tvättmaskin och har snyggt i köket igen.  
    Tack! 

Hur delar ni upp zon-städningen? Hittar inte info om det på fly-lady, men någon stans där i röran står det säkert? (Jag har inte decluttrat färdigt än, så eg. behöver jag inte fråga än) Hur lång tid? Allt på en gång eller lite om dagen? Detaljerade städlistorna är ju rätt omfattande. Men alla veckens dagar har ju andra fokus alla dagarns så jag gissar att man ska dela upp det?
  • SockerStinn
    Jojjanna skrev 2012-02-13 13:38:51 följande:
    Sockerstinn: zonstädningen har jag inte riktigt kommit in i än men jag brukar läsa mailet från flylady på måndagar. Där under sneek-peek-for the week står veckans zoner och vad man "ska" göra varje veckodag i zonerna. På hemsidan tror jag att du hittar dem under Kellys missions...
    Fast missions och detaljerad städning stämmer inte överens, missions är utöver detaljerad städning för de mer avancerade. Eller så har flylady gjort om den detaljerade städningen utan att uppdaterat listorna.
  • SockerStinn

Manyplaneringen går tröööögt. Är fortfarande mätt från lunch = ingen mat låter lockande. Får ta enpaus och göra något med fart i. Lite badrumsstädning kanske

• SockerStinn
    Pallas skrev 2012-02-13 15:03:23 följande:
    Äter gröt, dricker kaffe och puffar på min nya e-cigarett. Funderar på vilket projekt jag ska ta tag i när jag shinat sinken och startat diskmaskinen. Jag tror ni får välja:

* garderobsskifte (måste göras innan det kan organiseras i barnrummet)
    * skruva ihop sista klädställningen till garaget och röja så det blir som det var tänkt där
    * röja och damma i vardagsrummet
    * decluttra bokhyllorna jag ställde i köket (borde inte ta mer än 5 min)

Du behöver göra klart en sak innan du börjar på något nytt. Om hantverkare ska komma känns det bäst att få ordning inne i huset för att få plats med den röran? Jag röstar på garderoberna. 

Badrummet skinande rent Dammsugaren står kvar i köket insåg jag nu, dags att flytta på den!
  • SockerStinn
    Pallas skrev 2012-02-13 20:16:07 följande:
    Mina garderober klara, makens halvvägs, barnens halvvägs. Nu: natta hästar!
  • SockerStinn
    Agdaa skrev 2012-02-13 16:55:52 följande:
    Låter som du e grymt effektiv Förvånad
    å ändå tid för Kaffe 
    Cool
    Haha, det kan ju verka som det när jag först skriver vad jag ska göra och sen listar helt andra saker som jag gjort. Du kan inte räkna med att jag gjort allt jag först åtagit mig Oskyldig

Jag har t.ex. inte handlat idag, satte ihop en Alla-Hjärta-dag-tårta till imorgon istället.

Jättekul att göra, men mindre kul att måste handla imorgon istället för att fika med hela familjen då. 

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!