Inlägg från: Neelah |Visa alla inlägg
  • Neelah

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Alemonia skrev 2012-03-27 09:48:28 följande:
    Jag har det på jobbet och där funkar det bra och jag har i perioder använt mig av det men det svåra är att skriva upp RIMLIGT mycket för att det mer än att jag orkar allt som jag tänkt mig klara en viss period så är det lätta att det inte blir något alls.
    Jag tror att det var så för mig också. Borden blev till måsten och jag la på mig själv mer än jag egentligen orkade. Fast om man kan hålla det på en bra nivå så är det ju ett jättebra hjälpmedel.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah
    Jojjanna skrev 2012-03-27 14:56:19 följande:

Nu är jag äntligen tillbaka i tråden efter att äntligen har fått vår älskade Linnea

Hon föddes för två veckor sedan och det har krävt massor av ork och uppmärksamhet så städning och allt babysteppande har halkat efter, men det är väl precis så det ska vara när man är nybliven förälder igen...

Jag kommer knappt ihåg vart man börjar men jag tror att shina sinken, plocka i och ur diskmaskinen samt tvätta och ta hand om en maskin tvätt om dagen är en bra och lagom start för mig. 
    Grattis! Såna där små underverk är verkligen en giltig anledning att komma efter med städandet. 
  • Neelah
    Luktärten skrev 2012-03-27 18:07:03 följande:
    Usch idag har jag en riktig deppardag. Tror tom att jag ska gå och sätta på Loanard Cohen så att det blir fulländat

Skulle behöva plocka undan middan och sätta på en maskin tvätt. Men jag vet inte om jag mäktar med det. Helst skulle jag vilja krypa under täcket och sova till nästa vecka nån gång...

Sorry om jag drog med nån mer i avgrunden med detta inlägg.
    Vi har alla såna dagar emellanåt och man FÅR ha såna dagar. *kram*
  • Neelah
    Smulu skrev 2012-03-30 10:02:18 följande:
    vad gör man åt en överstressad sambo som inte tål högar på bänkarna? Gnäller hela tiden att jag inte har tillräckligt bra ordning gör han.
    Högarna tycks ha ett eget liv, rätt vad det är så har de invaderat igen...

Idag kommer mina föräldrar klockan två och då måste jag ha:

Handlat mat för helgen
    Plockat ihop
    Torkat av alla bänkar
    Städat badrum
    Sorterat tvätten
    Städat Fridas rum inkl sortera garderob...

Så varför sitter jag här?! 
    Kommer dina föräldrar se tvätten och Fridas kläder i garderoben? Om inte så tycker jag att du kan hoppa över de två sakerna och ta dem när de har åkt. Resten på listan är mer än tillräckligt. Man mår bara dåligt om man tar på sig för mycket.
  • Neelah
    Pallas skrev 2012-03-29 16:38:22 följande:
    Jag gråter blod igen. Min kropp har gått och gömt sig och mitt huvud stressar ihjäl sig på ingenting. I går köpte jag en byrå från Blocket till mina verktyg. Den kommer bli perfekt, bara jag hittar en plats för den att stå... Jag tror jag har gjort det, men det betyder att jag skulle behöva ta bort två andra byråar och hitta nya ställen till dem. Jag behöver någon som kan hålla handen... Gråter
    Jag kan hålla din hand virtuellt...
  • Neelah
    Pompeia01 skrev 2012-04-09 11:51:43 följande:
    Jag brukar ta ett rum om dagen, och som jag har sju rum så går det på en vecka. (Köket, hallen, sovrummet, barnens rum, vardagsrummet, badrummet och separata toaletten.) Ett rum är så lite, så det känns aldrig oöverkomligt - som det kan göra om man tänker sig att städa hela lägenheten på en helg. Därefter tar jag en vecka ledigt från städningen, förutom punktinsatser som toaletten invändigt och diskbänken när det behövs. Eller om någon spiller något.
    Å så smart! Jag har ju också sju rum! *gillar*
  • Neelah
    angio101 skrev 2012-04-10 09:52:15 följande:
    Försökte göra rent spisen igår, fick väl bort en hel del med vim och snäll skrubbsvamp, MEN har fortfarande en inbränd ring precis emellan metallringen runt plattan och emaljen, några bra tips för att få bort den? Svinto känns lite väl repande.
    Det finns "ståltrassel" som inte repar och inte sticker en i fingrarna. Metallskrubb kallas den http://www.pads.se/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=63&lang=se
  • Neelah
    Chinx skrev 2012-04-28 21:55:10 följande:
    Ja, det är ett rejält jobb att göra allt från grunden. Vi har flyttkartonger på vinden så jag tänkte följa din idé och göra i ordning tre olika kartonger med släng, skänk och spara. Det passar perfekt nu när det är lite helg och allt.

Tänkte rum för rum men börja med kläder eftersom det av någon anledning är absolut enklast.
    Det är pärlor, tyger, smycken och annat pyssel som kommer bli svårare.
    Jag behöver plats till allt på ett bra sätt.

Bor inte särskilt nära Uppsala tyvärr, men fortsätter läsa tråden här och hittar tips som får mig inspirerad :)  
    Pysselgrejer är riktigt tufft. Jag har massor och funderar på att sälja av en del, men sen när jag sätter mig och ska börja gå igenom det så vill jag ju ha ALLT kvar för jag älskar alla mina pärlor, fina papper, tyger och sånt. 
  • Neelah
    060810 skrev 2012-06-04 10:11:48 följande:
    Jag har ännu en gång fått bevisat att jag inte kan putsa fönster. :(
    Fan vad dem ser ut nu. :( Kvittar vad jag gör. :(
    Putsat 2 nu och de blev inte bra så nu skiter jag i det för idag.
    Hur gör du när du putsar då? Vad använder du för medel/redskap? Yes diskmedel, en gummiskrapa och en gammal trasa är det som fungerar allra bäst. 
  • Neelah
    060810 skrev 2012-06-04 11:28:43 följande:
    Jag köpte såna engångstrasor men det funkade inte. :( blev såna tråkiga ränder ändå. :(
    Du får komma hit på fönsterputsarkurs. Min pappa har ett stort fönsterputsföretag och han har lärt mig knepen. Snabbt går det också när man väl har lärt sig använda skrapan rätt. Så här: 
    ">

• Neelah
    060810 skrev 2012-06-04 12:48:49 följande:
    Jag har ett spray med där man ska spreja och sen torka torrt med en trasa. Funkar ju inte. Så nu tänker jag gå och köpa en fönsterskrapa och testa det istället. Man kan ju hoppas att det funkar. ;)
    Se bara till att skrapan är ganska mjuk. En del billiga skrapor är för hårda och då blir det ränder hur man än gör.
  • Neelah
    Chinx skrev 2012-06-07 10:52:09 följande:
    Är man lite av en svikare om man bestämt sig för att ta flyttstäd istället för att städa själv när man flyttar? 
    Nää...fy vad jobbigt det var att flyttstäda. Om jag, när vi flyttade sist, hade haft råd med flyttstädning så hade jag tagit det direkt!

Jag kanske också ska uppdatera här, men jag skäms lite. Bäddar gör jag varje dag, disken tas nästan varje kväll och nån hotspot brukar jag fixa, men längre än så har jag inte kommit. Jag fattar inte vad det är som hindrar mig, men nåt gör att jag inte tar nästa steg.
  • Neelah

Här börjar det bli riktigt fint. Igår bytte vi sovrum med äldste pojken och passade på att rensa en massa och diskbänken är blank, sängen bäddad, golven skurade i alla rum och tvätten tvättad. jag vet inte vad som hände, men skönt är det!

• Neelah
    SockerStinn skrev 2012-06-18 07:42:20 följande:
    Halkat efter med städ igen, prioriterat bak. Igår kom jag på att det inte blir nå kul att inleda semestern med storstäd, så jag suckade uppgivet. Och vips så städade hela familjen! Och vilken skillnad det är på att städa själv och en hel familj! Tyckte inte jag gjorde så mycket men på några kvartar gick vi från kaos till undanplockat, dammat och halva huset svabbat. Nu gäller det bara att hålla det så här - en kvart om dagen.
  • Neelah
    Luktärten skrev 2012-07-02 22:49:32 följande:
    Ho, ho i tråden...

Blev lite nyfiken nu när vi kört med Fly Lady i ett halvår.
    - hur går det?
    - vad är största skillnaden mot innan?
    - har du fått med dig övriga familjen?
    - något bra tips?
    För mig går det fortfarande sisådär.
    Den största skillnaden är att även som det ser stökigt ut så går det mycket snabbare att få undan nu.
    Ja, min man är också med.
    Nää, inga bra tips - det går som sagt på halvfart hos oss. 
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!