Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Trolla75 skrev 2012-11-11 22:14:26 följande:
    Kikar ofta in för att få tips och idéer och få en spark i rätt riktning...

Nu känner jag mig väldigt gammal o trög... Men kan någon hjälpa mig med alla de ord ni använder för de olika städområderna? Eller finns dom nedskrivna någonstans i tråden...

:))
    Är det några särskilda ord du undrar över?

Shina sinken - göra rent diskbänken (eller en ho) så att den blänker
    S&S (Swish and swipe) - snabbtorka av handfatet, kranen, toastolen och golvet runt den, samt några drag med toaborsten

• Pallas

Yes, jag är på efter nyår igen. Framförallt måste jag fortsätta med decluttering, för vi har fortfarande alldeles för mycket saker!

Köket är oftast om inte fint, så iaf rent och det går lätt att plocka undan. Badrummen är också rättså hyggliga, men skulle behöva sätta rutinerna där bättre. Vardagsrummet är en smärre kafastrof jämt, liksom garaget och barnens rum. 

• Pallas

Mitt mål för nästa år är att fixa decluttering-fasen. 

Jag tycker vi är duktiga som kämpar och kämpar! 

• Pallas

God fortsättning! Ska vi ha någon mini-challenge idag, för att fira in det nya året med babysteppande? Här har för mycket jobb och besök av barnbarn med familj gjort kaos med stöket, så det finns mycket att välja på!

• Pallas

Jag är slut som människa och vill helst lägga mig och gråta bara... Är så trött efter allt jobbande. Gråter

Sitter och funderar på något lämpligt babysteg att ta tag i, men alla tankar snurrar bara och jag kan inte hitta någon röd tråd att fånga. Det är för mycket att börja med.

• Pallas
    Ms H skrev 2013-01-05 12:42:14 följande:

Gå ett varv hemma och titta om alla ytterkläderna är där de ska?
    Det är de faktiskt! En av de saker jag lyckats ändra på under förra året!

Jag tog också reda på disken efter middagen igår, så köksbänken är ok. Dock kanske jag skulle ta tag i verktygsbyrån, som är en enda stor hotspot. Vore skönt att ha tiptop i köket... Måste dock utnyttja dagsljuset som är kvar till att lokalisera förglödningsrelät på min BMW, det är sönder och jag måste beställa ett nytt från Tyskland. Städning får komma till kvällen tror jag. 
  • Pallas
    Ms H skrev 2013-01-05 12:44:51 följande:

Äsch, jag råkade skicka innan jag var klar =/

Trist att du känner dig så sliten. Men jag är övertygad om att du snart kommer igen! TIllåt dig att vila lite och tänk på att det är okej att inte ha jättefint hemma. Du brukar ju göra väldigt mycket andra dagar, så det är klart att du ska kompensera det med att ta det lungt nu när du är så slut. 
    Tack, det behövde jag höra! Hjärta Mitt inre är så stressat just nu. Det är därför jag letar efter en eller två småsaker att fästa koncentrationen på, så jag inte halkar in i det där allt-eller-inget-tänket. Min to do-list är sju mil lång och det hämmar mig liksom från att komma igång öht.
  • Pallas
    Ms H skrev 2013-01-05 13:08:23 följande:

Den där sju mil långa listan... är den utformad i småsaker eller stora projekt? Om jag skiver "städa köket" på min lista har jag svårt att komma igång med det om listan är sju mil lång. Men om jag istället skriver "tömma diskmaskinen, göra rent spisen, dammsuga golvet, fixa iordning sopskåpet, diska" (dvs samma saker som städa köket kanske innebär just den gången) så har jag lättare att komma igång och göra åtminstone hälften av grejerna.
    Haha, ska jag visa lite?

Akuta grejer:
    * köpa renoveringssats till bromsoken på röda Clion
    * renovera sagda ok
    * byta kupefläkt på gula Clion 
    * laga fläktmotståndet till sagda kupéfläkt
    * svetsa ihop avgassystemet på Seaten
    * beställa glödningsrelä från Tyskland till BMW:n 
    * byta sagda relä
    * skifta däcken mellan Renaulten och Seaten
    * bädda rent i sängarna
    * lägga in ren tvätt i garderoben
    * sanera ugnen
    * tvätta
    * samla ihop all tvätt
    * S&S i badrummen
    * damma i vardagsrummet
    * mocka åt hästarna
    * ge hästarna mat och vatten

Hotspots:
    * byrån i köket
    * skohyllan i hallen
    * mitt skrivbord
    * byrån i hallen

Större projekt:
    * decluttra bildelar i garaget
    * strukturera förvaring för mina hästgrejer
    * rensa ur min garderob
    * bygga loftsängar och skrivbord i barnens rum
    * måla om barnens rum
    * slipa och betsa bänkskivan i köket
    * sälja tre av de fem bilarna
    * decluttra bland våra viktiga papper
    * bygga nytt skrivbord i vardagsrummet

Asså vafan, ni hajar ju själva att detta inte går ihop med ett heltidsjobb... Jag VILL ju så mycket hela tiden!

• Pallas

Hästarna har mat och vatten och ren bädd. Avgassystemet på BMW:n sitter fast igen. Maken lagar mat. Jag tror jag ska ta mig en titt på den där tvätten... 

Jag skulle behöva er input på ett stort problem jag har i mitt liv. Det handlar en del om hur jag är som person, tror jag, samt om den typ av miljöer jag vistas i. Jag kan ta ett par korta exempel:

Jobbet: Jag bestämmer mig för att ta ut alla våra sopbingar till komprimatorn för att slänga skräp. För att kunna göra det måste jag flytta på en massa pallar som står ivägen. För att kunna flytta på pallarna någonstans så måste jag omorganisera tv-pallarna i stallaget, för att frigöra lite golvyta. För att kunna stuva om i stallagen måste jag ge trucken batterivatten... och så där håller det på. Allt jag gör blir till en enda jäkla lång kedjereaktion av andra saker som måste göras först. :(

Hemma: Jag ska nu vika in mina kläder i garderoben. Eftersom jag jobbat för mycket å det senaste har garderoben blivit ett "släng in allt du hittar och smäll igen dörren"-rum. Så för att få in den rena tvätten måste jag först rensa bort alla påsar med urväxta ytterkläder, kartonger för julpynt, sylådan, listbitar från golvläggningen i köket osv, osv, osv. Jag blir galen! Jag MÅSTE komma tillrätta med decluttering i år, annars går jag under!

• Pallas

Fast jag kan delge er en grej som jag själv tyckte var rätt ball:

Jag är ju en semi-hoarder och har massor med bra-att-ha-grejer. I dagarna har mitt barnbarn med familj varit här på besök. Vi lånade en bilstol till henne när jag skulle skjutsa dem till tåget och jag hade kvar spännbanden från mina barns stolar (slängda). Vad som var så fränt var att jag visste EXAKT var de var, tack vare den här tråden!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!