Inlägg från: Finurlan |Visa alla inlägg
  • Finurlan

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Igår gick jag och la mig innan köket var färdigt, det ska jag aldrig göra igen! Usch va trist att göra det på morgonen!
    Nu är det fint igen iallafall och vi ska strax iväg för att köpa nytt golv till övervåningen och tapeter till lillkillens rum. Nu vill jag att bygget/renoveringen ska va klar!

Pallas: va tråkigt med läckan! :( Hoppas det löser sig smidigt så du kan få in ditt nya fina golv.

• Finurlan

Här har det tagit fullständigt stopp! Blev så less när maken aldrig hjälpte till. Barnen är 3 och 1 så dem hade jag inte räknat med...
    Nu har maken lovat att vi ska ta nya tag så det hoppas jag han håller. Blir iallafall väldigt peppad av att läsa om era framgångar! ð???

• Finurlan

Nu är det ungefär ett år sedan jag började följa den här tråden. Har vårt hem blivit mer städat? Nja, periodvis kanske. Det bästa jag lärt mig är nog att inte ha så höga krav på mig själv att göra allt på en gång. Lite i taget är ju väldigt mycket lättare!
    Tyvärr har jag inte riktigt fått med mig maken i FlyLady-tänket, men imorgon börjar jag jobba efter 1,5 års föräldraledighet så då MÅSTE vi få till bättre rutiner. ð??³
    En checklista är uppsatt på kylskåpet så jag hoppas den kommer vara till hjälp och sporre. Någon som har några bra tips på hur man bäst motiverar motsträviga män och fyraåringar?!

• Finurlan

Ms H: Polarn o Pyrets märkpennor är de bästa av alla jag har provat till mina ungars kläder. :)

• Finurlan

Nu har min yngsta gosse blivit en vecka gammal och jag har haft ett uppehåll från tråden, men nu börjar suget efter att få komma igång med ordningen i hemmet ta över mer än tröttheten. :)
    Tror jag ska ta en sväng om i köket innan läggdags ikväll och börja där!

• Finurlan

Utan att ens ha informerat om veckans mission har min man dammsugit och gjort jättefint i uterummet! Utemöblerna blev skurade och all bröte som samlats där släng/lagd på rätt plats. Hepp! ð???
    Kvar för mig att göra där är lite piffing med kuddar, filtar och växter, men det får nog bli till helgen.
    Ikväll ska jag istället börja med garderoben i hallen. Känner mig sjukt taggad!
    Och vasken och köksbänkarna är fortfarande skinande rena! Är vi på gång igen kanske?

• Finurlan

LokesMammi: Har du provat att göra rent badkaret med vanlig såpa? Smörj in badkaret, låt sitta några timmar och spola sedan av. Om det är envisa fläckar kan du pröva att gnugga dem med en delad citron.
    Om man smörjer in nederkanten av duschdraperiet med barnolja fastnar inte smutsen lika lätt.

• Finurlan

LokesMammi: Låter verkligen trist att ni inte samarbetar. Har själv ett liknande bekymmer med min man. Han städar gärna men anser att man inte behöver dammsuga under tex soffan eller lägga saker på rätt plats (bara de stuvas undan i valfri låda är han nöjd) och att lasta diskmaskinen så att ALLT blir rent verkar va omöjligt! Det betyder att jag går efter honom och gör om en massa moment... Riktigt tröttsamt.
    Fast ibland undrar jag om det är jag som har för höga krav?

• Finurlan

josen 1: Jag använder citronsåpa till det mesta när det kommer till städning. Ogillar starka och frätande rengöringsmedel som inte är miljövänliga (och säkert inte människovänliga heller).
    Citron och ättika använder jag ibland när såpan inte riktigt biter. :)

• Finurlan

81missan: Hos oss våttorkas alla golv varje vecka. Våra knoddar på 4 resp 2 år är riktigt duktiga på att kladda! ;) Plus att jag tycker det är skönt att få bort det där sista dammet som man kanske missat med dammsugaren.

• Finurlan

Är riktigt missnöjd med min insats i badrummen den här veckan. Har bara rensat ut ett fåtal saker ur skåpen och inte alls städat så där grundligt som jag hade tänkte mig...
    Men idag blev hela huset städat medan man och barn var ute så nu har jag en bra grund igen. Hoppas på nya tag och krafter i vardagsrummet den här veckan. (För visst är det dit vi ska?)

• Finurlan

Sovrummet, ja just det, såklart! Amningshjärna! ;)
    Skönt då är jag iallafall på G eftersom jag bäddade rent och dammade ordentligt där idag. :)

• Finurlan

Idag har vårt vardagsrum blivit av med en himla massa leksaker som samlats där. Skönt!
    Imorgon ska vi ha urnsättning för min älskade styvpappa och ha lite fika hos oss efteråt så vardagsrumspiff skulle va på sin plats. Jag ska damma, se över soffan samt plocka bort lite av gamla tidningar som samlats i en hög sen bör vi va redo för gäster.
    Hur går det för er i vardagsrummet?

• Finurlan

Så, då var alla skåpsluckorna avtorkade. Det behövdes!
    Ska snart börja bearbeta min gigantiska hotspot som jag har gjort på en byrå i köket. Och kanske slänga brudbuketten som legat uppe på ett skåp och samlat damm i drygt 4 år... Den lär ju knappast användas igen! ;)

• Finurlan

Klart kryddorna ska ligga i bokstavsordning! Det vet väl alla! Förutom möjligtvis min man.

Laddar för första badrumsprojektet idag: skura golvet. Ska bara lägga barnen först.

Idag har vi förresten kikat på ett nytt (150 år gammalt) hus. Jag är förälskad (och optimist) medan min man är tveksam (och pessimist, eller realist enl honom själv). Är det dumt att ta sig an ett renoveringsprojekt med tre barn på 4 år, 2 år och 1 månad? Jag ser det som vårt livs chans!

Pallas: Sänk dina krav och ta tåget! :)

• Finurlan
    angio101 skrev 2013-06-11 11:36:42 följande:
    Finurlan: Hur bra är ni på att renovera/snickra/inreda?  Har ni gjort nåt liknande förrut, jobbar nån av er med det/ har det som hobby eller är det skolslöjdsnivå?

Renoveringsprojekt tillsammans med små barn och glada amatörer brukar vara bakgrunden till "Arga snickaren"s objekt och paren verkar då ofta vara på gränsen till skilsmässa.

Jag har själv tagit beslutet att låta släktsommarstugan som jag fick i arv gå vidare i släkten då varken jag eller maken är händiga och det är mycket som behöver göras på stugan (min far gjorde inget på femton år) och vi har två små barn (och ingen bil med urusla kommunikationer till stugan). Mitt liv tog en ny riktning helt enkelt, när jag ärvde stugan 2007 var jag singel (och hade bil) och kunde fixa smågrejer iaf men pengamässigt var det ett svart hål (löste ut mina bröder samt fixade avlopp), sen kom min man in i bilden och två barn tätt samt bilen skrotades, då fanns det varken pengar, tid eller möjlighet att ta sig dit ut.  Nu är jag nöjd hur vi har det idag, men visst sörjde jag att jag inte kunde behålla landet ( i släkten sen 1880-tal, min farfar är född där 1884)

Nä, här är det träslöjdsnivå på oss båda två så maken har nu satt ner foten, inget husbyte just nu. Du har nog rätt, att ta sig an ett sånt projekt när man har småbarn är nog inte helt bra.
    Vi får nöja oss med vårt lilla 70-talshus tills vidare.

Badrummet är fortfarande orört... Jag får inte till det och saknar Linns råd grymt mycket!   
  • Finurlan

Vår matsal ligger i anslutning till vårt vardagsrum då jag började där med att torka av bordet, lägga på ny duk och ställa dit en tjusig skål. I vardagsrummet är mitt främsta mission för veckan (förutom själva städningen som är lätt avklarad) att försöka bli av med sköldlössen som bosatt sig i mina orkidéer. :(
    Någon som har bra tips på hur man blir av med de små äckliga krypen?

• Finurlan

Här har kranarna i båda badrummen varit inlindade i bomullstussar med ättika och jösses va fint det blev! Tussarna behövde inte ligga alls länge för att smutsen skulle släppa. Har tom rekommenderat det till mamma som jobbar med städning och hon nappade också på idén. Så kul när miljövänliga knep fungerar så bra!
    Annars går det lite trögt. Jag försöker sos:a badrummen varje dag och ta köket innan läggdags, men ibland orkar jag inte. Maken gör det ALDRIG så det hänger verkligen på mig. :/
    Ska iallafall va med på en loppis om ca 1 månad och försöka bli av med lite mer pryttlar och barnkläder. Ett mycket bra skäl att röja och rensa här hemma. :)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!