Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

mrsIce skrev 2013-03-11 09:32:35 följande:
    Ni som är declutt experter, skriver ni en lista på det som behövs göras och gör det zon-vis eller hur gör ni? Att börja med declutt är veckans utmaning för mig. Morgon, efter jobbet och kvällsrutinen jag skrev för ngra veckor sedan hålls ff och huset känns så mkt fräschare bara av det!

Jag använder inte zonerna. Hur jag gör beror dock lite på humör:

- Decluttrar sånt som inte är "mentalt jobbigt" (ett bra exempel är i verkstan)
    - Decluttrar där det verkligen behövs (skrivbordet blir ofta ett sånt ställe)
    - Decluttrar det jag känner för

Sen har jag att-göra-listor, sätter mig ner ibland och spaltar upp ALLT jag borde göra (som inte hör till det man gör dagligen/varje vecka). Ibland sorterar jag ut det dag för dag, ibland skiver jag en lista för vad som ska göras senast innan månadens slut. Det är inte bara decluttring, utan blandade uppgifter. Tyvärr är det sällan alla saker på listan görs innan tiden är slut...     
  • Ms H
    Linn77 skrev 2013-03-11 21:12:16 följande:
    Nu är disken fixad och sinken shinad så den glänser.

Eftersom denna veckas zonstädning håller hus i badrum och tvättstuga, och jag bara har ett badrum så har jag passat på att storstädat det idag. I badrummet finns ett badkar som är original från 1950-talet.
    Det är härligt att bada i för det är så långt och djupt att man har vatten ända upp till hakspetsen.

MEN här kommer problemet!

Ni kan ju tänka er att emaljen eller vad man nu har använt som yta på badkaret är helt slut efter typ över 60 års badande. Alltså är det stört omöjligt att få badkaret att se rent ut. Är det någon som har nåt tips?

Dvs även om badkaret är rent så är det ingen glans alls kvar i det utan det ser smutstråkigt ut som bara den. Det är till och med så illa att en dotter som var över för ett tag sedan kom ut ur badrummet och frågade mig om det inte var dags att göra rent mitt badkar för att det var så himla smutsigt :(

Borde finnas nån typ av ytbehandling att köpa och använda. Fråga i en bra badrumsbutik.
  • Ms H

Stadiljus: jag skulle föreslå att ni istället för deadlines bestämmer er för hur mycket tid ni kan/vill lägga på det ni vill ha gjort först. Säg att ni väljer flyttlådorna och 15 min/dag. Då kör ni stenhårt i 15 minuter, varje dag tills alla är klara.

Innan ni börjar med själva lådorna bör ni förbereda lite; det som ska hända med varje sak i lådorna är antingen
    1. Ställ på rätt plats i hemmet för användning.
    2. Skall till källare för förvaring (eller var man nu har sitt förråd. Här tänker jag tex om man hittar en ask julgranskulor, dessa ska vara i förrådet eftersom det inte är jul).
    3. Skall skänkas bort.
    4. Skall slängas.
    5. Sånt som vid en snabb genomgång inte är glasklart vad som ska hända med.

Punkt fem har man med för att man ska kunna arbeta fort med den stora massan. Allt som hamnar i punkt fem måste man ju bearbeta en gång till senare, så försök gå så lite som möjligt hit.

Innan man börjar ser man till att fysiskt ha ett ställe för varje punkt ovan. 1 och 2 kanske kan vara högar på golvet, 3-5 bör vara nån typ av låda/påse/säck. Sen jobbar man snabbt med varje sak, ta ett beslut fort och placera i rätt hög. Om man hittar en kökspryl som ska ligga i köket, spring INTE iväg med denna på en gång utan lägg den i rätt hög. Om man har plats skulle man kunna sortera det första 15-min-passet och vänta till nästa pass med att ta grejerna (punkt 1-2) till rätt ställe. Om man inte kan/vill ha grejerna liggandes så sorterar man 10 min och förflyttar i 5 min. När tiden är ute slutar man!

Ni kommer bli förvånade över hur få dagar det kommer att ta, dessutom har ni massa tid för annat kul (eller andra surdegar).

• Ms H

Jag förespråkar att ALLT som ska nånstans i hemmet (exkl förråd) läggs i samma hög i förstasteget. När man sen har samlat på sig många saker som ska till rätt plats, väljer man ut alla grejer som ska till sovrummet (exempelvis) och tar med dem för att läggas på rätt plats i sovrummet.

Nått jag upptäckt alltid sinkade mig förut var allt springande. Nu för tiden när jag städar ett rum lägger jag allt som ska ut ur rummet vid dörren tills städningen (undanplockning/decluttring/sortering) är klar. För ärligt, om jag ska gå med en sak i taget till tex köket, dåligt det mer motion än städning... När rummet (eller den del jag "städar") är i ordning gör jag en strukturerad "flytta allt till rätt plats".

• Ms H
    LitenBlomma skrev 2013-03-12 15:08:20 följande:
    16 dagar sen jag skadade knät, fortfarande inte bra så sökte vc idag. Läkaren trodde att det var en spricka i bråsket bakom knäskålen så ben går emot ben.

Det gör iaf djävulskt ont!! Jag har inte tid med sånt här. Det kommer att ta ett par månader innan det går över

4 små barn, gravid i 6:e månaden, har hand om allt hushållsarbete och renoverar just nu.

Förstår din frustration. Du har inte möjlighet att sänka ambitionsnivån nått snäpp, så attdu känner att du gör vad du "ska" och inte alltid ligger efter? Vila är ju också väldigt viktigt i din situation och även att få vara med barnen.
  • Ms H
    LitenBlomma skrev 2013-03-12 16:01:25 följande:
    Jag vill men kan inte Ser bara allt som måste göras. Jag har värk i vila och fruktansvärt ont när jag är uppe på benen och grejar. Rastlös och frustrerad!

Fixat köket idag iaf och tvättat.

Då behöver du lära dig Flört (säger detta i all välmening, ta inte illa upp!)

Du får babystepa "åt andra hållet". Börja med att tänk ut en sak av allt du brukar göra som du antingen kan låta bli att göra helt och hållet, göra mer sällan eller kan lägga mindre tid på. Öva på den vanan tills du känner dig relativt bekväm med den, tänk då ut en till, osv. Förslag på grejer: låt bli att skölj disken före du sätter den i maskinen, låt bli att damma där det inte syns (på dörrposter, på hyllor högt upp, etc),låt bli att dammsug var fjärde gång du skulle vilja att det blev dammsuget. Vet inte alls om detta är grejer du kan applicera det på, men du förstår säkert principen.

Vad är det du ser som MÅSTE göras? Vad händer om det inte görs?    
  • Ms H
    LitenBlomma skrev 2013-03-12 16:01:25 följande:
    Jag vill men kan inte Ser bara allt som måste göras. Jag har värk i vila och fruktansvärt ont när jag är uppe på benen och grejar. Rastlös och frustrerad!

Fixat köket idag iaf och tvättat.

På tal om tvättat, har ni mycket tvätt? Går det att låta bli att byta kläder några av de gånger ni brukar byta? En del byter kläder på sina barn för att de får en fläck på tröjan, om man bara ska vara hemma kanske det inte är nödvändigt. Även som vuxen byter man (tex jag) ibland kläder onödigt ofta och lägger kläder som inte behöver tvättas i tvätten, gör ni så och kan ni i så fall dra ner på det?
  • Ms H
    LitenBlomma skrev 2013-03-12 16:18:21 följande:
    Tack, bra tips!

Det som är jobbigast nu är plocket. Jag måste gå och plocka upp saker från golvet hela tiden som barnen slängt. Och att tömma tvättmaskinen och torktumlaren, de står på golvet.

Hur gamla är barnen?
  • Ms H
    LitenBlomma skrev 2013-03-12 16:38:58 följande:
    Lilla flickan fyller 2 på torsdag. Mellanflickan är 3,5 år och mer vild än tam. Misstänker en diagnos

Stora flickan blev 5 år igår. Stora grabben är nyss fyllda 11, utreds för diagnos och att få honom att göra simpla saker (äta, byta kläder, duscha, borsta tänder, gå till sängs) är en daglig kamp.

Skulle femåringen åtminstone ibland kunna hjälpa dig med att tömma maskinerna, bara ta grejerna från maskinen och lägga i t.ex. en trådback som du ställer precis nedanför maskinen? Då behöver du "bara" lyfta upp den och sen kan du stå upp och hänga/vika tvätten i upprätt läge. Om det blir för tungt, ta två trådbackar per maskin.
  • Ms H
    LitenBlomma skrev 2013-03-12 16:58:19 följande:
    Det skulle de nog kunna göra både pojken och stora flickan, när han är på humör iaf. Han är väldigt go och hjälpsam när han är på bra humör

Bra, då har du hittat en sak som kan underlätta för dig! Försök hitta fler. Och som sagt, försök hitta nån grej där du kan sänka kraven och börja öva Flört
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!