Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Hörni tjejer... Tack för att ni är så himla goa! Jag gillar den här tråden, blir glad varje gång det kommit ett nytt inlägg :)

• Ms H
    LitenBlomma skrev 2013-02-28 20:17:32 följande:
    Vi ska ju fika nere i matrummet, som sitter ihop med vardagsrummet och ligger innan datarummet/genomgångsrummet. Och köket, hallen och toan måste ju därför oxå städas. Sen ska alla alltid gå upp i resten av huset... Man kommer inte undan.

Men visst kan ni ha lite stökigt om ni är mitt uppe i renovering! Om jag kommer hem till nån som håller på att renovera tänker jag inte det minsta på om det är lite stökigt eller lite smutsigt i hemmet. Klart att det bör vara ok där man ska sitta och i badrummet (och helst i hallen) men i övrigt tycker jag inte att ni behöver bry er (ja visst, plocka bort skitiga underkläder kan man ju såklart göra Flört)
  • Ms H

Om man inte vill rensa bort kläder kan en ordentlig, genomtänkt sortering hjälpa ganska mycket tycker jag. Man får plagg av samma typ tillsammans och därmed bättre överblick och det blir lättare att förstå var man ska lägga in de rena kläderna. Om det är ont om plats kan man fundera på om det finns nån klädtyp man kan förvara nån annanstans, typ jobba-i-trädgårdenkläder eller nått.
    A och O tycker är en bra garderobsinredning. IKEAs system är bra, dessutom är det ganska billigt, om man har rätt mått på sina garderober för det systemet.

• Ms H

Jag håller också på att vänja in rutiner just nu. Inte så mycket städrutiner kanske, men ta-hand-om-mig-själv-rutiner. Jag är tex värdelös på ansiktstvätt och att smörja in huden, det ska jag vänja in under mars. Jag dricker för lite, det ska också ändras på. Ta hand om håret är det också si och så med. Jag menar, 8 månader mellan frisörbesöken har inte varit ovanligt. Nu står det inskrivet i kalendern för hela året när det är dags att boka tid igen (4 ggr/år känns lagom). Hålla ordning på röran finns också med i rutinerna, men ingen regelrätt städning än så länge (pga sjukdom).

• Ms H

81missan: hur ofta duschar du? Har du provat att byta duschtvål? Har du provat att inte använda tvål på benen (eller att endast göra det ibland)?

Och klädförvaringen... Finns det nån möjlighet att flytta ut sängkläder mm till nånannanstans?

• Ms H
    Analoga skrev 2013-03-02 10:41:58 följande:

Vad lika vi är på den punkten   Jag har oxå mina sorteringshögar på ett speciellt ställe där jag "kvartar" så fort jag har tid   Jag har gjort själva grovsorteringen nu och kastat allt som ska kastas. Nu är jag inne på att tömma en pärm där jag har papper som är flera år gamla och inget att ha kvar längre. Där ska nu alla nya papper få plats. Sedan så måste jag få in en rutin att rensa pärmen med jämna mellanrum så det inte blir en massa inaktuella papper där igen. Man kanske kan bestämma ett speciellt datum varje månad, t ex 27:e, som man gör det på?

Lycka till med garderoberna och papperen   Kul att vi är så många som följs åt här och kan följa varandras arbeten :)) 

Oj, så ofta! Jag har rensat mina pärmar en gång, och endast på de allra oviktigaste papprena, typ Cooppoängpapper Glad Sen 1998 Skrattande
  • Ms H

Nån som har hittat på en bra struktur på sina rutinlistor? Alltså, själva listan, hur man får den/de överskådlig/a... Jag skulle helst vilja ha alla rutiner i samma lista, dvs både de jag ska utföra varje dag och de jag bara gör en gång i månaden. Grejer som görs ännu mer sällan kan få stå i en annan lista (typ fönstertvätt, avloppsrensning och sånt)

• Ms H
    LitenBlomma skrev 2013-03-02 11:35:22 följande:
    Bäddat (bäddade rent igår)
    Vikt mer tvätt
    Lagt in den
    Diskat fintallrikarna
    Fått sonen att ta en dusch, pust den uppgiften var nog tuffast
    Vispat grädden
    Plockar ur diskmaskinen

Du gör MASSOR!!!
  • Ms H
    LitenBlomma skrev 2013-03-02 12:26:17 följande:
    Jag avskyr att få hit folk när vi är mitt uppe i grejer! Putsar dörrar och städar toan 3 ggr och ändå känner jag mig inte nöjd
    LitenBlomma skrev 2013-03-02 12:47:53 följande:
    Moppade golvet en gång till
    Vikt en tvättställning tvätt
    Slängt in den tvättade i torktumlaren
       Shit, du ger mig dåligt samvete... Flört
  • Ms H
    81missan skrev 2013-03-02 18:12:53 följande:
    Jag hade en fundering, efter att vi flyttat in för 3 år sedan, på att ha en separat möbel i trapphuset mellan våningarna för tex sängkläder, men vi ansåg att det skulle bli för trångt. Vi bor i ett sutteränghus med förråd i källaren och sovrummen på övervåningen, skulle nog bli för mycket spring.

Ni har inte plats för ett smalt skåp, IKEA har nått som är typ 30-32 cm (som en billybokhylla typ) nånstans på övervåningen?

Gällande IKEAs garderober och att det blir dyrt, har du kollat begagnatmarknaden? Har du tänkt på alternativa lösningar, tex med draperi istället för vanliga dörrar (så har jag, två PAX-stommar, en hylla och lite stänger emellan och ett draperi framför)? 
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!