Qarina: Välkommen! Jag jobbar heltid, har gård, häst, make, tre barn och ett barnbarn, så här finns det gerjer att ta i, bara man kan förmå sig. Nu kom tex det där förbannade lappmöglet jag förträngt den här vintern och skrev upp "skotta snö" på to-do-listan.
Jo, jag känner också att Fly Ladys tips vänder sig till hemmafruar. Jag har anpassat det hela efter mina förutsättningar och mina behov litegranna. Jag kör längre och mindre babysteps och har inte börjat kolla på zonstädning, vecko-blessing osv. Kör inte heller regelbunden hotspot-rensning och inte systematisk decluttering. De grejerna tar jag allt eftersom jag har tid.
För mig handlar det här om att ändra vanor. Och inte på det där "i dag börjar mitt nya liv"-sättet, utan väldigt långsiktigt, med små steg för att inte chocka ihjäl sig själv och ta ut sig. De flesta av oss i den här tråden har nog varit där: städar som en idiot i massa timmar, tänker "NU ska jag hålla det så här!", och så ser det lika rörigt, dammigt och frustrerande ut som vanligt inom en veckas tid. Jag bryr mig inte om det så tar 3 år att komma till ett stadium där jag bara behöver torka av badrumsporslinet, slänga sopor och rätta till några skor i hallen innan föranmält besök ska komma. Nu är vi i stadiet - städa i 700 km/h i flera timmar och däcka slutkörd i soffan lagom till gästerna kommer.
Sen tror jag vi har olika definition på stökighet och smutsighet också. Jag har hög toleranströskel för båda och därför har jag mycket att pyssla med här hemma innan det kan bli fina rutiner för mig. De stora grejerna jag gör och som ni ser i tråden är sådant som är absolut minimikrav för att det öht ska gå att skapa nya rutiner och hålla dem.