Inlägg från: sopeno |Visa alla inlägg
  • sopeno

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Jag är föräldraledig med nr två och sambon arbetar heltid (fast ja, mer än en "normal" heltid antar jag), efter påsk blir det ombytta roller och jag kommer arbeta heltid och mannen vara föräldraledig. Så han måste ju in i rutinerna också! Men på sätt o vis drar nog jag det tyngsta lasset här hemma, iallafall vad gäller planerande av tillvaron. 
    Vi har heller nästan aldrig barnvakt, ingen av våra familjer bor i samma stad. Det är klurigt att få ihop det och sedan vi flyttade till hus och samtidigt fick barn så har det känts väldigt jobbigt, kommer aldrig ikapp. Först var det lådorna som skulle packas upp, sen huset som skulle möbleras, ingen förvaring klar, nybyggt hus så trädgård skulle anläggas..... Nu måste jag få
    rdning på livet innan vi bråkar sönder vårt förhållande pga städningen... Så jag tycker det här har hjälpt massor, hoppas jag inte tröttnar....! 
  • sopeno

Oj vad duktiga ni alla är. 
    Sjukt imponerad av klädkammaren!!

Idag har jag inte gjort mycket, men shinat sinken, swishat o hotspottat lite iallafall. Och plockat undan EFTER MIG. Det är ett stort problem för mig, att jag inte plockar undan efter mig själv och nu har jag läst på flylady om hur viktigt det är så jag har inte låtit mina grejer legat kvar och tänkt "jag tar det sen" utan plockat undan. Funkar faktiskt.

Men två sjuka barn och en sambo som jobbade till kl 3 inatt och åkte till jobbet kl 6 plus ca 2 timmars sömn för mig då barnen vaknade omvartannat.... ja.... man får ta det som det är, nu ska jag försöka få lite sömn! 

• sopeno

Vi har börjat en storstädning av klädkammaren i sovrummet. När vi flyttade in i april bara slängde vi in allt där och sen har det fyllts på, det finns ingen inredning förutom en klädstång. Helt omöjligt att få ordning där innan vi inrett med hyllor, lådor osv. Men idag har vi iallafall börjat slänga. Känns som ett evighetsprojekt. 

Men nu har vi slängt en säck kläder, en säck kläder till UFF el liknande, två sopsäckar med allmänt skräp. Är ju lite deppigt att all skiten legat där så länge. När vi flyttade fick svärmor packa ner hela vår lägenhet (pga vi hade nyfödd bebis som kom lite tidigare än planerat) så inget blev slängt i flytten så allt skulle rensas sen...  Så bättre sent än aldrig?

• sopeno
    SockerStinn skrev 2012-01-28 21:15:40 följande:
    Jag tycker att fly-ladys sätt med max en vecka per rum är perfekt, då gör man uppehåll efter en vecka och återkommer med nya friska tag några veckor senare. 
    Tycker också det verkar väldigt vettigt. Nu känner jag mig positiv och tror att flylady passar mig bra. Ska bli spännande att ge sig på det lite mer ingående nu när babystepsen går framåt...
  • sopeno
    Luktärten skrev 2012-01-28 23:28:16 följande:
    Nu är disken borta och allt är undanplockat efter kvällens gäster. Känns skönt att ha det undan inför frukosten i morgon. Så imorgonbitti kan oväntade gäster dyka upp utan att jag behöver skämmas.

Jag har funderat på det här med olika zoner varje vecka. Kan någon förklara för mig hur man delar in bostaden. Har man lika många zoner vare sig man bor i en liten lägenhet eller stor herrgård? Jag har inte lyckats räta ut frågetecknen inom detta område.
    Ja man ska använda flyladys zonindelning hur man än bor www.flylady.net/d/getting-started/flying-lessons/zones/

• sopeno

Jag vet också att jag borde följa hennes råd om att lägga sig vid en bra tid och dricka mer vatten.... Särskilt nu när lilla tjejen plötsligt börjat amma för fullt igen efter att vi nästan lagt av... Vätska vätska!

Idag har vi lyckats hålla köket fint och vi har rensat ytterligare i sovrumsgarderoben... 

• sopeno

Min mamma brukar säga att hon tror att jag saknar någon gen för att hålla ordning.... Men jag kan också hålla ordning på jobbet. Så snart sakerna kommer hem dock... suck.  Min sambo är lika hopplös, så det var ju jäkligt dumt att just vi skulle bygga bo ihop!

• sopeno
    Pallas skrev 2012-01-29 22:56:47 följande:
    www.acreto.se/Crock-Pot/Slow-Cookers
    Oj visste inte att de finns i Sverige! Så bra. Ligger nog inte högst på listan över prioriterade inköp just nu men kanske framöver....

Så duktiga ni alla varit.

Men ja - det här med att gå o lägga sig i tid!!! Nu har jag precis shinat sinken iallafall. Och lagt fram kläder till imorgon.... Så nu så kanske jag kan.... sitta & surfa lite till :) 
  • sopeno

Oj vad ni är duktiga (som vanligt!) Heja heja allihop!

Pust, nu har jag inte varit inne på tråden på flera dagar eftersom vi har haft gäster non-stop och innan dess var sambon bortrest. Har idag varit hemma med två vildingar till barn, den ena som precis lär sig gå och ska dra ut allt hon kan från överallt, och den andra extremt uttråkad av att vara hemma och ska dra ut alla leksaker hela tiden. MEN- jag har plockat undan efter mig själv och hyfsat efter dem, resten tar vi nu när de sover och vi är två. Det är inte bara mitt ansvar att plocka undan efter dem tycker jag.... Så det ser tusen gånger bättre ut än vanligt.

Och jag har swishat badrummet, kört disk o tvättmaskin, bäddade sängarna och plockade undan i sovrummen. Så vi ligger helt okej till faktiskt. Lite kaos såklart men inte TOTALT kaos....

Nu ska jag tvätta ur sopkärlen, bra att få en push på det för jag har tänkt göra det i över två veckor och inte kommit för...

Sen sova!

• sopeno

Efter en skitjobbig dag somnade jag kl 21 igår och hann inte med diskbänken. Kom upp nu och sambon har tagit hela, lyfta bort kaffekokare o assistenten och allt annat som står där och rengjort grundligt. Nu tar jag kylen idag, så kan vi storhandla sedan och göra en veckomatsedel. För det behöver vi få ordning på.

Och jag - här har det blivit bättre! Min kompis ringde igår och sa att hon verkligen var imponerad över hur fint jag hade det i köket nu! 

• sopeno

Jag är också imponerad av dig Pallas!

Neelah> Jag tror precis som du att det är vanor som måste brytas och nya vanor som måste komma till: Som det hör med att alltid ha shinat sinken på kvällen, det gör mig så mycket gladare när jag kommer upp och då är det ju lättare att hålla efter. 

Känner att vi måste börja lägga fram kläder på kvällarna, det har vi slarvat med. Var noga med det första veckan sen föll det liksom bort. Nya tag! 

• sopeno
    Pallas skrev 2012-02-08 13:35:05 följande:
    Nu har jag lagat en lös list på en garderobsdörr som irriterat mig i ett halvår eller så. Är det Fly Ladyskt?
    Ja! 
  • sopeno

Oh nu var det några dagar sedan jag tittade in här igen. Ser att det kommit till lite nytt folk, förstår att andra blir inspirerade - ni är ju sååå duktiga!

Jag måste säga att min största AHA upplevelse är att jag faktiskt inte tycker att det är så tråkigt att städa som jag trodde att jag tyckte! Jag finner ett nöje i att shina sinken för jag vet hur glad jag kommer känna mig på morgonen, s & s är bara roligt för att det går så fort och det är en befrielse att decluttra - verkligen!

Ikväll tog jag ett krafttag i tvättsstugan, den har varit ett ångestmoment sedan förra helgen när vi hade gäster i fyra dagar och inte hann med någonting. Så den blev översvämmad av grejer. Men nu är det fint. Och jag börjar komma ikapp med tvättandet igen efter att ha halkat efter när vi gjorde stor garderbostutrensning och hittade flyttlådor med kläder som inte var uppackade sedan vi flyttade för 9 månader sedan - allt skulle tvättas. Det plus vanlig tvätt gjorde att 2-3 maskiner om dagen krävts och nu efter 10 dagar börjar jag komma ikapp.....

• sopeno

Igår ringde en kompis och frågade om hon kunde komma över en stund efter att barnen somnat, och det var inga problem trots att jag varit ensam med barnen i flera dagar. När hon kom hade jag lagt barnen, köket var fint undanstädat och jag hade hunnit plocka undan efter barnen t.o.m. eftersom jag plockat undan efter mig själv under dagen :) :).

Många rutiner börjar verkligen sitta, så skönt!

Men åh vad jag är dålig på att hålla undan i tvättstugan. jag får liksom inte rätt på att vika och plocka undan ren tvätt,,,. 

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!