Inlägg från: Lattjo |Visa alla inlägg
  • Lattjo

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

elinaehn skrev 2012-02-04 09:59:06 följande:
    läst lattjos städtips här! men undra rändå om ni kan ge mig konkreta råd för hur jag ska röja dotterns rum. jag grejar det inte. jag kan gå in o ta ut smågrejer som rä uppenbart skräp. gamla max-leksaker som hon int ekomemr sakna o halvritade papper o sånt. inga problem. men allt annat? hur rensar man saker? rummet är så fullt o det ligger hyfsat sorterat o snyggt men så otroligt mycket, borde bara rensas!! men jag fattar itne hur man gör. hittar alltid skäl till att spara saker framme... typ "ja men pixiböckerna kan vara skoj nu igen när hon börjat kunna läsa själv" "tusen bilar är skoj när kusinen komemr på besök"...
    råd tack? 
    Jag gjorde såhär: Jag tog ut ALLA leksaker i vardagsrummet. Sen tog jag en låda i taget. La allt i högar och sorterade det i lådor. Sen ställde jag tillbaka grejerna igen. Jag är den mest oorganiserade människan i världen men när jag gör sådär funkar det. Det är för min del ingen mening att ta en sak i taget. Jag måste göra så jag MÅSTE städa, dvs plocka ut allt i vardagsrummet. Hade jag kunnat lägga in en bild (vet inte hur man gör) kunde jag visa hur vardagsrummet såg ut innan jag började så kan någon hjälpa mig att berätta hur jag lägger in en bild kan ni få se ;)
  • Lattjo

Igår hade jag gäster och bjöd på middag och efterrätt. Bestämde mig innan att allt skulle diskas upp innan jag gick och lade mig, här skulle det icke lämnas kvar då det snabbt blir en vana för mig att lämna sen... Jag förberedde  mig dock innan. Såg till att diskstället var urplockat, att det inte fanns någon disk i hon så det bara var att sätta igång sen när dom gått. Och jösses, jag gjorde det faktiskt! Jag blir lika glad och stolt över mig själv varje gång jag tar ett steg i rätt riktning. Jag kunde vakna upp till ett rent kök och en städad lägenhet!

Jag hoppas verkligen att jag kan hålla i det här nu men det SKA jag klara!

• Lattjo
    Pallas skrev 2012-02-05 09:54:23 följande:
    Heja Lattjo! Här blev det inget gjort igår, jag orkar inget när jag jobbar. Nu är jag dessutom på väg att bli rejält sjuk, tror jag. Maken verkar inte riktigt ha något go i sig heller. Ja, ja, det är iaf inte katastrof som det brukar vara. Det är grundrent i köket och badrummen, jag tar lite i taget. Positivt är att jag snart kommer kunna börja rensa, samt att mitt jobbschema för mars ser ut som rena rama DRÖMMEN efter några byten av pass.
    Man orkar inte alltid. Jag har hållit på i 4 månader allt som allt med att rensa här hemma och jag har ändå bara 2,5 rum och 57 kvm. Så bor man större än så kan det ju ta bra mycket längre tid. Lyckan över att det är någorlunda rent i köket när jag vaknar är underbart! Det känns som jag kommit ett långt steg framåt då! Jag tycker du ska vila nu när du börjar bli sjuk, se fram emot mars och planera för vad du ska ta tag i då :)
  • Lattjo
    SockerStinn skrev 2012-02-05 10:33:16 följande:
    Ah, trodde etisk rensning var när man rensade ut mat som fått ben och börjat gruppera sig i olika mögel-falanger.

8 timmar!? Bäst att köra igång direkt efter frukost nu då - dags att göra ett flylady-undantag och skjuta på duschen. 
    För mig tog det 2 timmar tror jag. Lade en hårtork framför frysen så isen smälte fortare. Isen var borta på 45 minuter och resten av tiden var den tid som frysen behövde för att bli kall igen. Lådorna diskade jag i badkaret, det går fort.
  • Lattjo
    Ms H skrev 2012-02-05 11:28:58 följande:
    Att lägga en hårtork på vatten kan vara farligt, det skulle jag rekommendera att man inte gör.
    Att lägga en hårtork på vatten fattar jag också är farligt. Man ska på inga villkor lägga den INNE i frysen och det skrev jag inte heller. Jag skrev att jag la den framför frysen. Där är det inget vatten :) Man måste ju palla upp den så att det kommer in luft i frysen och att den inte blåser under frysen. Jag la den på en pall helt enkelt. Ingen fara på taket, det går bra om man har en större fläkt som blåser varmt, då går det ännu fortare :)
  • Lattjo
    Pallas skrev 2012-02-08 12:28:38 följande:
    Bra jobbat Neelah! Vi får komma ihåg att detta är väldigt stora steg för oss som har svårt att hålla ordning!

Har ni andra förresten mött åsikten att ni är lata för att ert hem inte är skinande rent varje sekund? Det har jag, och den stör mig. Är det något jag INTE är så är det lat, men jag kan inte förklara varför jag är så dålig på att hålla ordning.
    Jo av exets kompisar har jag fått höra det fler än en gång. Tex så försökte vi ta en av hans kompisars katt då han lämnat den i en lgh och ingen kunde ta den. När det inte funkade eftersom den kissade inne konstaterade han att hon kissade inne för att vi hade det så stökigt, hon var inte van vid det... Sen när jag var mammaledig tyckte hans kompisar att jag skulle sköta all städning, för jag var ju ändå bara hemma med dottern. När han var pappaledig skulle jag fortfarande sköta städningen för då behövde ju han viiiiila efter några timmar själv med jäntan. När jag påtalade det sjuka i deras resonemang fick jag höra att jag hade dålig självkänsla av en av deras flickvänner... Mina vänner har aldrig sagt något, dom accepterar mig som jag är men hans kompisar tyckte jag var jättelat. Så skönt nu, när jag vet att dom läser min blogg (eller iaf deras flickvänner) och dom kan se att det är städat överallt ;) Jag behövde bara slippa gubben som alltid satt på sin röv för att sluta göra det jag med ;)
  • Lattjo

Vad trött jag är idag! Jag jobbar som fastighetsskötare och i det ingår en del trappstädning. Jäklar vad trött jag är i kroppen, för helvete vad skitigt det är överallt nu! Tjocka lager med smuts, alla kåkar tar 3 ggr längre tid nu och jag är helt slut. Men det är jäkligt skönt att komma hem till en ren lägenhet! Jag har börjat att försöka att alltid diska upp efter frukosten (försover vi oss som i måndags gör jag det icke dock ;)) för det är så skönt att komma hem till en ren diskbänk. Idag har jag diskat upp efter middagen och borde göra något mer men jag är helt slut. Bara att sätta sig här i två minuter är jobbigt... Just idag känner jag att det börjar komma ikapp att jag är ensam med barnen hela tiden... Men jag hoppas att jag är piggare imorgon :)

• Lattjo

Jag kan inte låta bli att vara jävligt nöjd över mig själv då jag trots en riktigt jobbig trötthet nu har bytt alla handdukar, plockat upp allt från golven som ungarna dragit fram, städat badrummet, gjort rent alla speglar, fått en unge i säng och snart kommer den andra krypa till kojs också och då lär jag slockna direkt ;) Det blir skönt imorgon bitti när jag kliver upp och jag tycker att det är så jäkla skönt att ha slutat att säga att jag tar det imorgon. Det är bara att ge sig på det, man mår ju så bra efteråt!

• Lattjo
    060810 skrev 2012-02-08 20:19:08 följande:
    Känns att jag gjorde mycket igår. :( helt slut idag. En 20 mil bilresa till 2 läkarbesök med minstingen bidrog nog till tröttheten med. Men idag har jag inte orkat något sen jag kom hem. Plockade upp lite kläder från golvet och gjorde fint i soffan och på soffbordet men sen får det räcka. Disken orkar jag verkligen inte ta. :(
    Ska sova nu för imorgon väntar besök på neonatalmottagningen med minstingen.
    Sen kommer jag sova hela fredagen när barnen är på dagis. :( nåt annat kommer jag inte orka. :(

Usch vilket deppigt inlägg men känner mig inte alls på topp och jag har ju mina egna krav på mig som jag inte kan följa pga denna dumma tröttheten. :(
    Ibland är man ju inte på topp, så enkelt är det. Även om man själv har höga krav på sig så kanske man måste kliva tillbaka och acceptera läget. Jag tycker du gjort bra med grejer ändå, är man sådär galet trött och utmattad så brukar iaf jag mest bara lägga mig och låta allt förfalla...
  • Lattjo
    Pallas skrev 2012-02-09 13:04:18 följande:
    Hahahahaha, jaaaaa! Samma här ju. Bra jobbat med gabberoberna, nu blev jag inspirerad.
    Här är ännu en som har vab att tacka för städningen :) Det var när jag vabbade som jag ens började, enbart för att jag var trött på ungarnas bråkande så jag stängde grinden till köket och satte igång och sen har det bara rullat på ;)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!