Inlägg från: Phillippa |Visa alla inlägg
  • Phillippa

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

På resten av diskbänken menar jag så klart!

• Phillippa

Jag blev medlem på Fly Lady igår och nu rasar det in mail. Så mycket att det är jobbigt! Jag trodde att jag skulle få ett mail om dagen :(. Jag har nog fått tio och då orkar jag inte öppna ett enda istället.

Annars går det bra! Sinken skiner och sängen är bäddad. Någon hotspot har jag dock inte gjort. Däremot har jag ställt in klockan på 18.00 varje dag. När den ringer är det 10 minuters decluttering som gäller. Vi plockar i ordning alltså. Har jag förstått det hela rätt då med decluttering?

• Phillippa

Här kör vi vår egen variant. Jag har ställt klockan på 18.20 varje dag och när den ringer då skall det städas i ordning i kök och vardagsrum tills det är tiptop. Det tar 10-15 minuter.

Jag lägger fram kläder till mig och dottern kvällen innan och det är väldigt skönt när man jobbar och skall iväg på morgonen. Bäddningen har jag dock inte lyckats med på morgonen sedan jag började jobba. Jag vet inte hur jag skall hinna det men det borde väl gå ...

• Phillippa

Hej

Jag har gömt mig i skuggorna men nu träder jag fram i ljuset. Jag har fått massor av inspiration från denna tråd men tänkte att jag kanske får ännu mer energi om jag deltar aktivt i tråden. 

Egentligen är jag väl inte helt bedrövlig när det gäller städning men med en fyraåring och en sexmånaders bebis är det inte rent i varje vrå direkt. Mannen är dessutom HELT bedrövlig när det gäller städning och är mer eller mindre en gödselspridare. Man behöver inte vara utbildad agent för att se vart han har farit fram. Det är inte en tom yta eller en stängd skåpslucka där han har gått förbi. Fyraåringen är mycket mer organiserad och ordningsam.

Hans goda sidor väger dock upp detta så jag är mer än nöjd med honom ändå ;).Det är dessutom bara att säga till honom så fixar han till sina "misstag" men jag kommer aldrig sluta förvånas över att han inte kan "se" var det är stökigt eller lära sig?!

Denna vecka har jag fixat en del hotspots. Kylen är nu ren och fin och vi har flyttat ut lillens säng och alla bebistillbehör ur vårt sovrum. Nu är det ett sovrum för vuxna igen!

Idag har jag utrotat ett ekosystem som växte inuti fyraåringens gamla bakåtvända bilbarnstol, det var bland det äckligaste jag varit med om. Jag kommer aldrig att köpa en begagnad bilbarnsstol! Dynorna var tvättade när jag ställde in den i förrådet men sedan blev det en läcka i taket på boden i somras som dock är lagad men fuktskadorna är ett faktum. Boden skall rivas nu i sommar... Bilbarnstolen hade dock stått där och gottat till sig och jag tänkte att jag skulle rengöra den lite till innan lillen skall få ta över den. Det slutade med att jag skruvade bort frigoliten och gjorde spännande upptäckter av vad som händer när några brödsmulor blir instängda där under i några år. Jag har duschat stolen och i skrymslena fick jag använda både tandborste (mannens) och ögonfransborste för att få den ren. Usch! Men nu är den som ny :). 

• Phillippa

Vi brukar få det ganska fint i huset på kvällarna men nästa morgon kl 07.00 så är det stökigt överallt igen :(. Då är det smulor på köksbänken, gårdagens kläder ligger på sovrumsgolvet, sängarna är obäddade och barnen börjar sprida ut sina leksaker. Hur ska jag få ett stopp på detta? Jag hinner inte städa undan allt på morgonen med en bebis och en fyraåring som skall göras i ordning och äta frukost innan förskolan :(.

• Phillippa
    sholof skrev 2014-04-22 05:58:17 följande:

Rutiner, rutiner, rutiner. :)
    Du får börja med babystepen och bestämma dig för vad som är viktigast för dig och din familj.
    ?Världens bästa Max 28/3-07??Världens underbaraste Felix 11/12-08?
    Ja, jag måste få till rutiner! Tyvärr är jag inte den enda jag har att jobba på.

Jag försöker ha diskmaskinen tömd på kvällen så att det bara är att lasta in disken i den på morgonen. När det fungerar är allt mycket lättare.
  • Phillippa

Tjoho! Det är tomt i tvättkorgen :).

Jag har en kräk- och dregelbebis som genererar mycket smutstvätt. Både han själv och vi föräldrar samt diverse inredning, drabbas av hans kräk och dregel. Fyraåringen håller sig på kräkfritt avstånd men är annars ganska flitig med att fylla tvättkorgen själv ;).

Jag trodde att jag kunde tvätta varannan dag och vika tvätt varannan men har insett att jag måste göra båda delar varje dag och nu har jag äntligen vunnit över tvättberget :).

• Phillippa
    Divahd skrev 2014-04-23 20:06:50 följande:
    Snart tomt här med! men resten av trashet breder ut sig i köket... hur vinner man över trashet?!
    Man gör sig av med allt man inte behöver och skaffar bra och dolda förvaringsplatser åt resten. Det låter väl enkelt ;).

Jag jobbar själv på det ... Enklast är det att göra sig av med mannens saker!
  • Phillippa
    Agdaa skrev 2014-04-26 21:41:02 följande:

Behövs verkligen en app för att veta vilket rum man ska städa?

Det är klart att det inte "behövs" men jag gillar att kryssa för när jag gjort en sak på listan. Jag tycker också att det är lite kul att få förslag på vad man ska fokusera på :). Jag gillar appen!
  • Phillippa

Idag har jag endast hunnit tvätta och lägga in lite av den rena tvätten. Bebis är sjuk och är bara nöjd då han blir buren och är inte alltid helt nöjd med det heller. Jag har bärsele men jag känner mig ändå begränsad. Jag kan ju inte böja mig och luta mig hur jag vill med bebis på magen. Han väger dessutom 9,5 kg så tungt är det också.

Jag hade velat greja massa i trädgården :(.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!