Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Vikt hela dotterns garderob och samtidigt fått gallrat, tog även sonens tröjlåda. Tog dock lite tid så resten blev försenat och som straff fick jag ta hand om avdukning först nyss. Men nu morgondagen förberedd halvvågs och jag tillåter mig sätta upp fötterna en liten stund innan jag plockar fram morgondagens kläder (mina) och packar dansväskan (dotterns).

Jag lägger alltid fram kläder till mig och påminner dottern (6) om att lägga fram kläder till sig. Sonen är dock av ett annat mynt, han bestämmer sig på morgonen vad han ska ha och som tur går det fort, för lägger han eller jag fram kläder kvällen innan så är det inte de han vill ha sen på morgonen. 

Vi tar en dag i taget beroende på vädret och om kläder kan återanvändas nästa dag.

Har en egen liten box för udda strumpor, där slänger jag 4 ggr av 5 ner udda strumpor utan att titta på vad som ligger, men ibland kollar jag igenom alla och parar ihop. 

• SockerStinn

Fredag...efter jobbet...trött.... En maskin tvätt? Först lite kaffe!

Hittade denna som jag gillar, men vet inte om den finns att köpa Jag kan inte göra en snygg sån iaf.

• SockerStinn
    81missan skrev 2013-05-24 14:05:15 följande:
    Hej på er! Jag är nyss hemkommen med bebis och inser att jag inte tänkt på att det ska förvaras fler kläder i badrummet nu. Hittills har dom två pojkarna delat på hyllan under skötbordet men nu har det kommit en till varelse så frågan är hur jag ska få plats...
    Grattis!
  • SockerStinn

Vårt vardagsrum behöver verkligen piffas, gärna till en billig penning. Var kan man hitta inspiration? Har en stor vit vägg som behöver lite tavlor, ljus eller vad som så att det inte bara är en stor vit vägg med tre malplacerade tavlor i varsin ände (hade möblerat annorlunda innan). Jag är verkligen helt värdelös på heminredning, och maken är inte mycket bättre han så det ser ju ut därefter.

• SockerStinn

Vardagsrummet gick t h-e. Tjoho köket, här kommer jag?!? 

Känner mest att det är andra saker som ligger före i kön; planera sommaren, vad ska jag ha på mig på studentuppvaktningen i veckan, ska vi hinna handla och fixa picnic till på nationaldagen? Och den där tvättmaskinen som jag skulle köpa...

Ah, så mycket som tar energin att jag inte gör något av det. Har iaf klarat av ett utvecklingssamtal idag så nu tar jag kväll och tar tag i saker imorgon.  

• SockerStinn

Håller mig delvis på latsidan, men det är för att få mer tid till mitt sommarprojekt; få ordning i garaget. 7 vändor till tippen hittils under semestern, och det blir nog två till om allt ska med. Och jag fattar ändå inte hur allt vi har där ska få plats (utan att man slår sig när man kliver över cyklarna)

Någon som har inspiration på upphägningar, praktiska lösningar för förvaring av stora saker, tips på förvaring av barnens uteleksaker (jag tänker nått som kan stå ute på sommaren och in i garaget på vintern) så tar jag tacksamt emot!!! Letar också efter bild på hur en barncykelparkering kan se ut, jag tänker mig ett glastak i låg höjd fäst i vårt staket men min make kan inte visualisera det eller riktigt se nyttan med att barnen inte ska dra sina cyklar förbi bilen och ställa dem åter huller om buller sen. Bilder? Tips på annan lösning? Sida jag bör kolla?

• SockerStinn
    Anyah skrev 2013-08-02 12:08:37 följande:

Vilket jobb du har gjort! Fantastiskt. Vad det gäller barnens uteleksaker funderar jag på om en sådan där stor låda för att förvara dynor skulle fungera? Om inte cyklarna används vintertid kan ett förslag vara att hänga upp dem i stora ktokar i taket.
    Jag ar inne på dynbo ett tag men barnen når inte bottnen på en sån, och de jag kollade på då var antingen svåa för barnen att öppna eller så är det kläm-risk.
    Nu är verktygstavlan klar, nu ska ag hitta bra krokar för sågar och skaft.

Är inne på tak-trissa för ett par av cyklarna, och så har jag nu set attman kan hänga cykel ut från väggrn, då får man ju mer väggyta av garaget än om man hänger  
  • SockerStinn
    vivianne skrev 2013-08-03 20:07:20 följande:

Till ute-leksaker har jag en plastkorg (modell gammaldags lövkorg men ny och i plast) som jag gjort några hål i botten på (blir full med regn annars). Lätt och smidig och bara att sätta in i förrådet på hösten. Kanske inte jättevacker men praktisk. Till alla bollar är jag just nu på jakt efter ett sånt där bollnät som fotbollsklubbar har. Tänk vad härligt att bara hänga upp på en krok i förrådet! Men anledningen tillsatt jag egentligen svarar är cyklarna. Har du plats till ett riktigt cykelställ, kanske med ett tak, så skaffa det! Cyklarna blir stora fort. Min åttaårings 24-tummare känns nästan lika stor som våra vuxencyklar och jag drömmer om ett riktigt cykelförråd. Ett lågt plasttak anpassat till barncyklar låter som om det blir urvuxet snabbare än du tror.
    Ett riktigt cykelförråd harvi inte plats med tyvärr. Och om taket sätts högt upp så skymmr det sikten när i ska backa ut samt för bilar som passerar s åde inte ser om våra barn kommer ut. Därav kompomissen. Jag tänker att om det är så att barnen kommer under nu så kommer rätt stora cyklar in om man tar de likt bökigt från sidan. Inte perfekt men men.

Lövkorg? Jag änkte nått med skydd mot regn o sol så sakerna håller bättre men du tycker det funkar, hmm ska överväga det.
    81missan skrev 2013-08-03 19:48:57 följande:
    Idag var jag visst före min tid. Fick inspiration att dra ut spisen. Städade i princip hela spisen och passade på att rengöra ugnen också. Såg nu att köket är nästa zon- toppen!

Hur många här är duktiga och lägger ner städningen för att umgås med familjen på lördagarna? Jag har svårt för det, trots att jag är hemma hela veckorna...
    Jag har svårt när jag jobbar, och idag har jag dåligt amvete att vi kört fixar-grejjer hela veckan. Så nu blir det familje-söndag (tippen har ju ändå stängt ) En vecka kvar på semestern. Men lite fix blir det nog också idag, fast efter utflykt.

Igår köpte vi tavlor (halleluja och kors i taket!). Kom en dörrförsäljare från konsthögskola utomlands och i vanliga fall avvisas sånna fortare än kvickt men just tavlor har vi jätteavårt för så jag kunde inte motstå att få se dem på plats. Perfekt! Hoppas bara de går bra att montera på ram och att de håller så jag inte gått på nått dumt. Nån annan som köpt från dessa? 

• SockerStinn
    mrsIce skrev 2013-08-04 18:31:05 följande:
    Sockestinn: Vi kör uteleksakerna i en dynbox, perfekt ställe att förvara dem i eftersom det är bara att hiva i och leksakerna klarar sig ute hela vintern :)
    Var har ni hittat dynbox som barnen själva når ner i botten på? De jag sett har varit för höga. 
    sholof skrev 2013-08-04 12:35:44 följande:
    på tal om cykelparkering, så var vi också inne på att ha ett cykelgarage med tak o så. Men vi tyckte att det tog för stor plats så vi valde att hänga upp alla cyklarna (6 stycken) på förrådsväggen. Det blev kanonbra, dels fick vi upp dom från marken så att vi fick bättre plats plus att de inte bara ligger o dräller någonstans nu.

Barnen är fortfarande för små för att själva hänga upp sin cyklar på krokarna, men så är det ju också även för små för att vara ute och cykla utan att vi är med så det är inte något stort problem. Vi tror att det  kommer funka bra även senare när de har blivit större.
    Det funkar nog bra för minstingen, men 7-åringen får gärna cykla iväg själv i området. Om något behöver hon cykla oftare  

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!