maijo skrev 2018-11-11 13:31:32 följande:
Fortsatte idag. Först med 7 saker till (väldigt små saker). Försökte sedan analysera varför det har varit så svårt att komma igång och kom fram till:
1) Så mycket grejer att det inte märks om jag rensar undan ett antal
2) Så mycket grejer att om jag verkligen skulle sortera upp det skulle jag behöva dra fram en massa och skapa ännu större oreda först.
3) Går att snygga till högarna och lägga en du på bordet så att det inte ser alltför illa ut...
(har en byrå och ett ganska stort bord i sovrummet. Övanpå nu fullt med papper och gamla tidningar. Här går det att ta ett papper i taget, men märks kanppt. Under bordet full med kassar och lådor med blandade leksaker, urvuxna kläder och diverse andra barngrejer + allt möjligt som inte riktigt har en plats någonstans. )
Blev inspirerad att ta tag i det hela på riktigt. Jättebra, men är nu mitt i den större oredan och har en vecka väldigt fullspäckad med jobb och andra aktiviteter framför mig. Har därför bestämt mig för en grovsortering först. Sedan kan jag förhandla med storebror om vad som får slängas / ges bort av leksaker han inte använder, kolla med gravid svägerska vad hon ev vill ha, fundera över vad som kan lagas o s v os v - en låda / kasse i taget. Hoppas detta kan funka så att jag inte bara slänger tillbaka allt i en enda oreda igen...
1) I början kommer det inte synas så mycket om man har många saker. Det gäller att inte ge upp utan fortsätta. Det kommer att synas tillslut!
2) Skapa inte mer oreda än du orkar plocka undan. Dela upp i mindre delar. Tex ett skåp, en hylla eller en del av en hylla. Försök att samla liknande saker på samma ställe om möjligt. När hela huset/lägenheten är genomgången är saker som hör ihop/av samma sort förhoppningsvis på samma ställe och då får man en överblick och kan rensa ut mer om det behövs.
3) Ta ett par papper varje dag, några fler då och då om du har tid och orkar. Släng det som ska slängas, det andra in i pärm. Släng tidningar du inte vill spara, hitta en bra plats för det som sparas.
Ska du spara allt under bordet? Annars donera, skänk eller sälj. Försök att få det som inte ska sparas ut ur huset så fort som möjligt.
Det som hjälpt mig mycket är att se över hur mycket plats jag har. Sedan sparar jag bara det som får plats på det utrymmet. Det som inte ska sparas forsöker jag få ut ur huset så fort jag kan.
Vad du än gör, släng inte tillbaka allt i en enda oreda. Lova att du inte gör det :)