Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Förlåt att jag tökar till här i tråden med min tvättstuga, jag har fallit bakåt i mitt flygande och gräver där jag står

Jag får göra plats för mangel i ett annat rum. Tråkigt bara att det logiska rummet inte är iordning för fem öre. Men jag är bra sugen på mangel nu efter att jag strykt husets alla lakan och med vikning fått plats över i skåpen. Äntligen plats för extra kuddar vilket vi alltid saknar när vi får övernattningsgäster eller nån blir sjuk. Gillade att vika in lakanen i örngotten, får se hur det funkar i praktiken sen när man ska bädda. 

Nu har jag lagt upp bilder av tvättstugan i tråden "hur gör jag härdå?" (eller vad den nu heter) 

Skafferiet, här kommer jag!

• SockerStinn

Här ser ju tvättstugan mycket större ut än den är. Trådbacken går upp i höjd med tvättmaskinens bortre hörn, och mellan tvättmaskinen och dörren är ett smalt städskåp.
  • SockerStinn
    Pallas skrev 2013-05-10 16:36:32 följande:
    SockerStinn: vad är det bakom trådbacksställningen? Smart lösning, för övrigt, den gillar jag!

Sådär spontant så ser jag en lösning, men den innefattar att göra sig av med diskbänken och ersätta den med en ensam ho: cdn.blocket.com/static/2/images_full/15/15294...

Det är värmeväxlaren, bl.a. därför har jag hjul på ställningen så jag kan rulla undan vid behov. Som sagt, skåpet behöver byggs om efter att väreväxlaren byttes men vi är osäkra på hur vi vill ha det så det drar ut på tiden. (Att vi har tummen mitt i hand spelar väl också in)

Vad är det för lösning du ser? Bänken används mest som förvaring för saker som inte hör hemma där nu.
  • SockerStinn
    Pallas skrev 2013-05-10 17:17:03 följande:
    SockerStinn: Jag tänker så här:

Om du tar bort diskbänken och ersätter den med en ensam ho, så får du plats med trådbackställningen i hörnet bredvid hon. Då kan du ha en mangel på ett litet, inte så djupt, bord med hjul, så att du kan rulla undan den vid behov. Där trådbackställningen står nu, alltså. Eller kommer skåpet för värmeväxlaren ivägen så man inte kan dra ut korgarna?

Angående om man kan asa runt på en kallmangel av bordsmodell, så är mitt svar: Absolut. Det gör jag flera ggr/v på jobbet. Då är mangeln iofs i kartong, men man behöver inte vara hulken. Den viktiga frågan att ställa tycker jag är: "skolle jag verkligen orka hålla på och kånka rund den här hushållsgrejen i tid och otid?".
    Avståndet mellan tvättbänken och skåpet är 1 dm, så dey blir lite knepigt. Vill inte flytta in hon i hörnet. Jag får helt enkelt ta tag i allrummet. Där hänger vi tvätten och där skulle vi kunna ha en mangel. Tror jag nu innan jag fixat iordning där iaf Jag tror man kan få in väldigt mycket i det rummet Om apparaten inte är lätt så konkar jag nog inte runt en massa på den nej. Men rullbart bord var ingen dum idé, då kan man ju köra undan den lite när den inte används. Låsbara kan ag tänka mig att det krävs ja. 
    Hm, jag har strykt lakan en gång och redan kommit långt i planerna i köp av mangel fast lönekontot gapar tomt

Det jag främt vill få in i tvättstugan är tomburkar/flaskor, batterier, glödlampor och småelektronik. Gärna skoputsgrejerna. 
  • SockerStinn
    Ms H skrev 2013-05-10 22:34:18 följande:
    Batterier i en tvättstuga tycker jag verkar lite dumt, med tanke på fukt och värme.
    Uttjänta batterier och glödlampor.
    mrsIce skrev 2013-05-11 06:50:34 följande:
    Sockerstinn: tror du verkligen att du kommer använda en mangel så ofta så att du vill ha en i vardagsrummet? Rum ser oftast mer välstädade ut, ju mindre grejer som finns i, så om du inte har ett fiffigt skåp att ställa mangeln i så finns risken att ditt vardagsrum kommer se stökigt ut?
    Inte vardagsrum utan allrum. På övervåningen har vi ett rum som nu mest används som torkrum för tvätten, förvaring för div. och har en stor gäst-bäddsoffa. Vi ska göra oss av med delar av div., möblera om och skaffa ny förvaring så är tanken att vi ska ha det som spel-rum; wii och sällskapsspel och förvaring för en del leksaker. Och vi kommer fortsätta hänga tvätt där, vill inte ha det i vardagsrummet eller sovrum. Och du har ju sett tvättstugan
  • SockerStinn
    81missan skrev 2013-05-11 22:06:15 följande:
    Jo, jag vet. Gjorde det i kanske tre veckor sen vet jag inte vad som hände. Det kan kanske bero på att jag inte har några bra städgrejor till toaletten. Handfatet är inga problem och speglarna har jag rätt god koll på men toalettstolen... Ni som använder små trasor och slänger dom i tvätten - ni måste ha många trasor eller tvätta väldigt ofta? Hjälp mig med bra tips!
    Jag har MÅNGA små trasor)har två badrum och små barn som kladdar mycket), mestadels bestående av tygblöjor om jag sytt o till tvättlappar, men det går ju lika bra med lakan klippt i bitar. Båda kan man köra i 90 grader (eller 70 om maskinen har den inställningen). Jag tar spegel och handfat med fönsterputs (liten blomspruta med fönsterputs under bänken ihop med trasor) och sen sköljer jag trasan i vatten och tar ett tag över toan.

Tar inte båda toorna varje dag dock, får dippar rätt ofta. Men så mycket renare sen jag började med f.l. 
  • SockerStinn
    81missan skrev 2013-05-12 09:24:41 följande:
    Jag har så svårt att köra maskiner som inte är fulla. Har accepterat att programmet för handtvätt inte ska ha så mkt kläder och jobbar på att köra halvfulla maskiner även om det tar emot. En maskin med bara trasor m.m. har jag inte lyckats med ännu:( Man vill ju helst inte köra det med lakan och annat...
    Jag kör städtrasorna i 90 grader ihop med lakan, handdukar och underkläder. I 60 grader hade jag inte varit bekväm med det, men i 90 grader dör allt. 
  • SockerStinn

Dags att köpa ny tvättmaskin. Några tips? B60cm D60cm. Två barn så mycket tvätt (ca 10 maskiner i veckan nu), allergi och astma så viktigt att kunna skölja väl (extra sköljning använder jag varje gång nu). Vill ha en som håller länge. Hellre kvalité än billig och det måste gå att få den gamla bortkörd och den nya installerad. 

• SockerStinn

Kollat vikningen nu och ska testa den. Men blir det så mycket sämre av att börja med en traditionell vikning? Jag gillar att vika i luften, särskillt nu när det är pollensäsong vill jag inte lägga ner plagg på någon öppen yta utan att torka av den typ tidigast 5 min innan jag lägger nått där *knäpp*

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!