Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
Här är dagens projekt, som jag började med för att kunna flytta på verktygsbyrån för att kunna hänga långa kläder i klädkammaren:
Här är dagens projekt, som jag började med för att kunna flytta på verktygsbyrån för att kunna hänga långa kläder i klädkammaren:
Kanske ska säga att innan så var där bara en helt tom vägg efter att jag flyttat bokhyllorna som stod där till köket för att ha torrvaror och viktiga papper i. Ett väldigt roddande med möbler hit och dit, men nu känns det hela mer praktiskt och bättre använt.
..jag har iaf kört en diskmaskinsrengöring idag + en disk å två tvättmaskiner så jag känner mig lite nöjd iaf. Å så har jag en sjuk son som jag måste prioritera att ta hand om. Men jag har ett naggande dåligt samvete med allt jag ligger efter i lägenheten. Å jag måste verkligen ta tag i det snart inför en stundande lägenhetsförsäljning
Fattar bara inte var ni får er energi ifrån. Hur gör ni?
Agdaa: Välkommen i tråden! (eller du kanske är gammal i gemet och har bytt nick?)
Nä, hotspotsen tar längre tid än 2 minuter om man ska få dem helt rena och organiserade, men jag tar lite i taget även på dem, faktiskt. Ibland inte ens två minuter. Då tar jag kanske en enda sak från platsen och lägger där den ska vara, eller lägger lite krut på att skapa en plats för saken i framtiden. Det är sådana projekt jag håller på med här hemma mest, men jag orkar inget när jag jobbar. Därför gör jag lite större och mer avancerade omstruktureringar när jag är ledig.
Jag tror att det är viktigt att acceptera att man inte gör framsteg i samma takt hela tiden. Jag har varit innebandytränare och hållit på med hästar en stor del av mitt liv, det är samma sak där: stor utveckling i början, stillastående ett tag, sen kanske ett steg bakåt innan nästa stora utvecklingssprång kan ta fart.
Välkommen ratwoman!
Liaafia och ratwoman: Jag började med att skura diskhoarna. Bara hoarna, inte plocka något runtomkring. Detta gjorde jag ett par dagar, sen tyckte jag att det var så fint och rent att jag även började plocka bort från resten av diskbänken. Ganska snart spred sig vanan att torka hoarna till att även plocka bort från köksbordet, köksbänken och göra rent spishäll och fläkt. Ganska spännande beteendeglidning, faktiskt! Nu har jag varit med ända sedan 1 januari och vårt kök har varit fint nästan varje dag sedan dess. Detta ska alltså jämföras med att jag aldrig lyckats hålla det snyggt mer än ett par dagar i sträck på 30 år...
Sedan gick jag på tvätten. Jag har svårt att få ned den från torkställningarna och in i skåpen. Ofta har tvätten hamnat i IKEA-påsar och stått i högar i sovrummet eller i bastun. Jag har inte ens tagit tag i det när jag för andra veckan i rad skriker i panik för att jag inte hittar mina jobbkläder på morgonen. Jag strukturerade upp barnens garderob, så det skulle bli lätt att lägga in kläderna. Jag hänger dem också vikta, så när de är torra behöver jag inte vika i evigheter. Strumpor parar jag ihop på en gång när jag hänger. Udda sockar har en speciell avdelning på torkställningen och får hänga kvar tills makan dyker upp.
Sen tog jag badrummen. Jag kör inte en daglig rengöring ännu, men badrummen är grundstädade från topp till tå och jag torkar av enligt det som kallas Swish & Swipe kanske 3-4 ggr/v.
Jag har tagit itu med några större projekt också - rensat ur garaget och köpt nya klädställningar dit (finns bilder i tråden), organiserat förvaring för viktiga papper och sopsortering i köket och ordnat en plats för alla mina verktyg.
Angående diskbänkspolering så har jag kört efter min egen definition. Jag skrubbar den med skurtvål vid behov, sköljer rent och torkar torrt med en frottéhandduk. Jag bekymrar mig inte över vattendroppar och små matrester som tillkommer under dagen utan det är det grundrena som är poängen för mig. Fixar jag detta varje kväll tar det inte lång tid, och jag behöver inte heller skura med tvålen. Ofta räcker det att bara ta lite diskmedel på en svamp och sen skölja och torka. Diskhoar/bänk blir aldrig äckliga om jag håller mig till detta.