• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Liafiaa

Känns som en bra vana! Det ska jag testa. Har dock diskmaskin ( Skäms) men jag är jävligt dålig på att tömma och fylla iallafall. Gud va jag skäms! Känner mig som en hemsk slarver.  Hua!

ratwoman skrev 2012-02-11 23:16:18 följande:
    Jag ska börja med att inte ha någon disk när jag går och lägger mig
  • SockerStinn
    Liafiaa skrev 2012-02-11 23:14:51 följande:
    Nu tänker jag hoppa in här! Jag behövde verkligen denna tråd!

Mitt hem är kaos och när jag väl städar är det fint i en vecka sen rasar det.

Hur börjar man tycker ni?
    Era tips tack :)

Jag är en riktigt slarver , haha!
    Börja med babystepandet. Dag 1: Rengör din diskho grundligt. Se sen till att hålla den ren under hela dagen. Torka av runt om varje gång du tvättar händerna. Torka ur matrester/smulor varje gång du lämnar diskhon så det hela tiden är ren. Och avsluta dagen med att göra rent den med fönsterputs (jag skippar sista steget, jag passar istället på att rengöra med diskmedel när jag diskar. Istället för att krama ur sista diskmedlet använder jag det till hon).
  • Liafiaa
    SockerStinn skrev 2012-02-11 23:22:03 följande:
    Börja med babystepandet. Dag 1: Rengör din diskho grundligt. Se sen till att hålla den ren under hela dagen. Torka av runt om varje gång du tvättar händerna. Torka ur matrester/smulor varje gång du lämnar diskhon så det hela tiden är ren. Och avsluta dagen med att göra rent den med fönsterputs (jag skippar sista steget, jag passar istället på att rengöra med diskmedel när jag diskar. Istället för att krama ur sista diskmedlet använder jag det till hon).
    Jag sätter upp det som ett mål!
    Startar från och med imorgon. Tror inte sambon skulle uppskatta att jag diskar mitt i natten när han börjar jobba 6 ;)

Men jag testar. Jag kör med ren diskho! :)
  • SockerStinn

Nä, nu smiter jag i säng med ett lass disk på diskbänken och i ena hon {#emotions_dlg.djavulsk} För att inte tala om tårtbotten som fastnat i sidorna på min nyligen rengjorda ugn. Jag kan iallafall glatt konstatera att ugnen fungerade till tårtbak (och att jag mintes fel på hur stor smat som är lagom) Jag har lagt fram vad jag behöver till imorgon, och ska nu bara starta diskmaskinen. Tog mig igenom dagen och motstod frestelsen att sova bort hela dagen, förkylning, motgångar och trötthet till trots. God Natt! *läggdags la man till dag 97 eller? *

• Finurlan

Maken erbjöd sig att plocka undan i köket imorgon, väldigt frestande, men istället (medan resten av familjen snarkade) drog jag på min städa-spellista som jag gjort på Spotify och fixade hela köket på ett kick! När jag ändå höll på vek jag lite tvätt som blivit liggande i tvättstugan (ajabaja mig) swishade badrummet och dammade hela nedervåningen. Hurra va stolt och nöjd jag känner mig nu!
    Att städa till musik som gör mig glad och energisk funkar verkligen super för mig, får mycket mer gjort då, och snabbare, än om jag måste lyssna på något hjärndött barnprogram eller liknande.
    Nu är det natten för mig också. Imorgon fortsätter firandet av vår nyblivna treåring! :)

• Pallas

Liaafia och ratwoman: Jag började med att skura diskhoarna. Bara hoarna, inte plocka något runtomkring. Detta gjorde jag ett par dagar, sen tyckte jag att det var så fint och rent att jag även började plocka bort från resten av diskbänken. Ganska snart spred sig vanan att torka hoarna till att även plocka bort från köksbordet, köksbänken och göra rent spishäll och fläkt. Ganska spännande beteendeglidning, faktiskt! Nu har jag varit med ända sedan 1 januari och vårt kök har varit fint nästan varje dag sedan dess. Detta ska alltså jämföras med att jag aldrig lyckats hålla det snyggt mer än ett par dagar i sträck på 30 år...

Sedan gick jag på tvätten. Jag har svårt att få ned den från torkställningarna och in i skåpen. Ofta har tvätten hamnat i IKEA-påsar och stått i högar i sovrummet eller i bastun. Jag har inte ens tagit tag i det när jag för andra veckan i rad skriker i panik för att jag inte hittar mina jobbkläder på morgonen. Jag strukturerade upp barnens garderob, så det skulle bli lätt att lägga in kläderna. Jag hänger dem också vikta, så när de är torra behöver jag inte vika i evigheter. Strumpor parar jag ihop på en gång när jag hänger. Udda sockar har en speciell avdelning på torkställningen och får hänga kvar tills makan dyker upp.

Sen tog jag badrummen. Jag kör inte en daglig rengöring ännu, men badrummen är grundstädade från topp till tå och jag torkar av enligt det som kallas Swish & Swipe kanske 3-4 ggr/v.

Jag har tagit itu med några större projekt också - rensat ur garaget och köpt nya klädställningar dit (finns bilder i tråden), organiserat förvaring för viktiga papper och sopsortering i köket och ordnat en plats för alla mina verktyg.

• Chianti
    Fantasia78 skrev 2012-02-11 22:53:13 följande:
    Du kanske kan testa att ställa en klocka på 15 minuter och städa så mycket du hinner under den tiden. Sedan belöna dig med en paus?

Vad betyder förresten S&S? (Är det tag sedan jag läste på FlyLadys sida nu, så jag har glömt mycket.)  Drömmer
    Tack för tips, jag testar!

S&S, det är swish & swipe, alltså det där att torka av i badrummet varje dag när man ändå är där.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • HäckHäxan
    ratwoman skrev 2012-02-11 22:42:01 följande:
    måste fråga vad räknas som att man har skinat sinken... är det att man har diskat men att det står på tork i stället eller ska man torka allt....
    Jag vet inte, har inte läst så noga och har ju diskmaskin, men diskar en del för hand ändå. Iaf jag ställer diskstället över ena hon och inte på bänken, så får det torka där, det stör mig inte om det står över natten, bara själva bänken är ren och bara vattenkokare och kryddstället som skall stå där står där, så har jag gjort iaf.

Men jag har nu börjat fundera på att köra diskmaskinen oftare istället, för i sista änden tror jag det kostar mindre än vad det gör att diska för hand. Men det är svårt att byta vanan att de känns löjligt att köra den för två byttor osv.
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • HäckHäxan
    Liafiaa skrev 2012-02-11 23:14:51 följande:
    Nu tänker jag hoppa in här! Jag behövde verkligen denna tråd!

Mitt hem är kaos och när jag väl städar är det fint i en vecka sen rasar det.

Hur börjar man tycker ni?
    Era tips tack :)

Jag är en riktigt slarver , haha!
    Jag började med att diskbänken minsann skulle vara fin varje kväll, då hade jag ett område som såg bra ut när jag klev upp och det gav en bra energi. Sen utökade jag det till att min andra bänk också skall se helt okej ut. Försöker dock att tvätta på en speciell dag, ha golven snygga varje fredag, ibland städar jag och dottern ihop, för några veckor sen började jag med att sängarna skulle vara bäddade innan vi gick iväg på morgonen och det fungerar jätte bra, i veckan bäddade till och med dottern på 4 sin säng själv och hon var så supernöjd

Jag har kört med bara små små steg, för jag vet att det blir alldeles för mkt i mitt huvud annars, så när en sak flyter eller mer har förvandlats till en god vana så lägger jag till en ny liten ide som passar i mitt hushåll, så jag går en långsam väg, inga stora projekt ännu, förutom att jag burit upp allt som inte behövs osv till mitt extra rum (numera förråd) för då kan ja senare gå igen en sak åt gången där inne och skiten ligger inte och skräpar i resten av hemmmet.

Nu rensar jag t.ex i köksskåpen, jag har som vana att bara ställa in allt och jag har hittat x antal tuggummin, läppsyl och massor av annat i dom som inte skall vara där. Så nu har ett skåp som mest användas att salma skräp till faktiskt fått mer ordning och innehåller alla ungsformar Små små steg, mitt största mål är att vardagen flyter, måltider, fin diskbänk och att de inte plottrar till sig helt som innan.
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!