Inlägg från: mrsIce |Visa alla inlägg
  • mrsIce

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Längesen jag var här inne, men för mig går det fortfarande ganska bra! Zonstädningen funkar dock inte, men det gör inte så mkt när så mkt annat fungerar bra.

Kör ff WHBH söndagar och torsdagar, så hela huset ser ofta ganska välstädat ut, kör en maskin med tvätt om dagen och sen maken fick för sig att vi behövde ny torktummlare så är det riktigt kul (tvätten blir torr på under timmen, fantastiskt!).

Laddade ner appen house routines och försöker nu få ner bra rutiner som passar oss. Vill ngn dela med sig av sina som inspiration?

• mrsIce

Acea: jag har inte börjat jobba ännu, men har försökt hitta rutiner som ska funka när jag går tillbaks. De ser ut såhär:
    Morgon: Plocka ur diskmaskinen, ta fram kvällens middag (ur frysen alltså), starta en tvättmaskin, gå ut med blöjpåsen.
    Efter jobbet: plocka i ordning i hallen, fixa middag, häng tvätt
    Kväll: plocka in i diskmaskinen, starta diskmaskin, plocka undan leksaker, samla ihop smutstvätt, torka av diskbänk och SoS badrum

• mrsIce

Skrutto: Jag tänker mig ngn form av nät, så att leksakerna kan torka ordentligt och som man kan hänga upp på lämpligt ställe.

• mrsIce

Denna tråd är så himla inspirerande! Har inte zon-städat på hela sommaren och tittade in här igår och fick lite dåligt samvete över att jag missat köks-zonen. Då blev det att rensa ur och torka rent i kylskåpet som kompensation medan man och barn var iväg och hyrde grävmaskin till vårt "lilla" trädgårdsprojekt. Resten av veckan ägnas åt badrum och tvättstuga, samt lördagens stundande kräftskiva.

Tack för tipset att ha söndagar som "fixa undan tvätten"-dag, den idéen anammar jag direkt!

• mrsIce

Luktärten: Har ni mkt disk? Vi är 2 vuxna och 2 barn som varit hemma hela sommaren och vi fyller 1 diskmaskin om dagen (oftast får även kastruller plats). Plockar in det sista i maskinen och kör igång den det sista jag (vi) gör på kvällen och plockar ur den direkt på morgonen efter tips här ifrån tråden. Sedan dess är det sällan disk på diskbänken som inte får plats ngnstans.

Jag och maken gick igenom diskmaskinen när den var ny och undersökte hur man skulle placera disken för att få plats med maximalt med disk. Så nu har kaffekoppar sin plats, dricksglas sin osv. Det är ngt jag verkligen rekommenderar till alla!

• mrsIce

Pallas: Håller alla tummar jag har!

Hemmamamma: Grattis till lillebror!

Här hemma fixas det inför morgondagens kräftskiva. Eftersom väderprognosen ändrats flera ggr varje dag så beslutade vi oss tillslut för att duka inne på altan. Så nu har vi försökt stuva undan allt som stått där för att få plats med två långbord (20 vuxna) samtidigt som resten av huset skall gå att använda samt se hyfsat fräscht ut. På söndag/måndag hoppas jag vara tillbaks ordentligt på banan igen och då skolas även barnen in på fsk och vardagen kommer.

• mrsIce

Här känns det som att jag jobbar i motvind, jag kommer liksom aldrig ikapp! Jag vet att FLYladys koncept bygger på att man tar lite i taget för att slippa "komma ikapp" men jag blir knäpp! Jag hinner inte plocka av köksbordet innan det är fullt igen osv och jag vet inte vart jag ska börja. Just nu är båda barnen + maken på fsk (inskolning) och i morgon kommer vår RUT så jag har alla chanser att fixa lite, så vad gör jag. Duschar och placerar ändan i en fåtölj och beklagar mig

• mrsIce

Tack för peppen skrutto! Köket är nu nästan rent på grejer, ren disk är undanplockad och den smutsiga i diskmaskinen sånär som på en gjutjärnsgryta och en ugnsform som måste handdiskas.

Tror att jag undermedvetet är lite stressad inför jobbstarten på månad, att ses föräldraledig är verkligen en lyx!

• mrsIce

Tack Pallas! Nu är även det icke-maskindiskbara nydiskat, nu väntar en runda för att plocka undan alla leksaker och läggning av barn, sen _måste_ jag ta hand om den stora tvätthögen i tvättstugan (ren tvätt).

Hur får man rent en gjutjärnsgryta som sett bättre dagar?

• mrsIce

Usch, jag är extremt äckelmagad när det kommer till avlopp! Tycker det är vansinnigt äckligt, så det gör jag bara inte! Det och mögel är de två sakerna jag verkligen inte klarar av (möglig frukt kan jag efter mkt mental pepp slänga) så jag är enormt imponerad av dig!!

Apropå diskmaskin och filter så har jag ställt in en påminnelse i mobilen om att jag ska köra med sådär rengöringstablett 1 gång/månad. Tycker det funkar kanon och diskmaskinen luktar gott. En rutin på att rengöra fläktfiltret vore inte fel det heller, nu är det så skitigt så att jag inte vågar ta loss det...

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!