Vems fel vid krock i rondell?
Ari gold
Då vet jag var du menar. Har pluggar där :)
Ari gold
Då vet jag var du menar. Har pluggar där :)
Konichiwa girl
Lite skillnad på körfältsvägvisare å påbud :)
Vägvisaren e bara en upplysning om vad man bör å påbud e en "måste" skylt.
Sant som du säger lite klurigt. Men vill man komma undan allt så lugg i ytterfilen men då e också olycksrisken större då ingen förstår något hellre :)
K
Konichiwa girl
Håller med dig! Det känns lite som om att alla kan hävda sig när de sitter i bilen, lite som långben när han ska ut å köra om du har sett det :) brukar säga till mina elever att utgå från att alla e idioter å kolla vad de gör så överlever ni :)
Solaika
Den blåa måste åka in i det andra körfältet för att kunna lämna platsen Mao har denne gjort ett kf byte
Severus
Tycker du borde fråga en trafikpolis om du inte tror en trafiklärare!
Ja han kör rakt men med det innebär deg korsande an deg yttre fältet Mao så blir det ett kf byte innan han lämnar platsen
Men va fan!! Det finns inget som säger att det fältet går rakt. Körfälten inne i går RUNT inte rakt!
God natt
Att ni pratar om gamla som inte borde köra bil ok men ni som tror att man får åka in i cirkulationsplatsen i det yttre fältet om det bara finns en bil i det inre vid er infart är ute och cyklat ( eller borde va). Ni andra som inte tror att man får åka rakt ifrån det vänstra fältet borde googla på direktplacering. En lag som träde i kraft 1998. Då kom även lagen om omkörning på vägar med Max 70 km/h. Denna lag ger er rätt att göra en omkörning både på höger å vänster sida som många har missat när man e ute å kör.
Massa omständigheter saknas i det aktuella fallet men om det enbart handlat om två bilar på samma plats som bilden har den blå gjort ett felaktigt kärfältsbyte å e vållande. Bådas val av färdvägar till sina slutmål är helt korrekta med hänvisning till direktplacering.
Carro
Lagen säger att man är skyldig att blinka sig ur en curkulationsplats. Att blinka vänster om man ska vänster e bara suntflrnuft om det kan hjälpa någon
Gintonic77
Blir svårt att bevisa att den svarta har brustit mot vänjningsplikten men det som man klart å tydligt kan se är att den blåa har gjort ett felaktigt kf byte. Misstänker att du va blå. Förstår att det är svårt att missa om exempelvis den svarta har kört in bredvid någon annan i hög hastighet. Blir svårt att bevisa som sagt speciellt när bilden för olyckan är svårtolkad. Hoppas dock att det enbart blev materiella skador så ni alla klarade er undan utan skador. Lycka till
Den blå bilen har inte gjort ett rätt kf byte eftersom en olycka har skett.
Man ska åka på det viset som e uppritat när man lämnar platsen men man får ej byta kf om det inte kan ske utan fara. För att lämna platsen måste den blå göra ett kf byte
Olyckan har skett när den blå e på väg ur som jag ser det. Mellan det vänstra å högra kf. Mao så håller den blå på att byta körfält, kan kalla det korsa också så ni förstår men i lagens mening heter det kärfältsbyte, till det högra kf för att komma ut. Blev det rörigt? Förstår ni hur jag menar?
Detta är mitt yrke å jag hoppas att jag kan mitt yrke.....
Lämnar tråden då ingen förstår via skriven text verkar det som. Hoppas som jag sa att olycksutgåningen inte blev i personskador. Lycka till alla å även ts
Jag har aldrig påstått att vänjningsplikten inte gäller. Jag skrev att det blir svårt att bevisa att svart gjort fel. Beroende på hur stor platsen e å hur hög hastighet de hade. Många olika omständigheter men om man bara ser på skissen så kan man tolka den på många sätt. Men själva smällen som skiss e det den blåas fel. Som Harrys farsa sa så får de mest troligt dela om försäkringsbolagen är osäkra för det är svår tolkat.