Inlägg från: plusplusplus |Visa alla inlägg
  • plusplusplus

Vems fel vid krock i rondell?

Majuni skrev 2011-12-29 20:02:29 följande:
    det var DU som skrev att de som låg i HÖGER MÅSTE släppa in dem från vänster... Det är ju DINA skrivna ord som folk har hakat upp sig på och ja, JAG kan tänka själv. DET är inte Mig det är SVÅRT för det VERKAR vara det för dig.
    Tack Majuni, så slapp jag.
  • plusplusplus
    Solaika skrev 2011-12-29 20:17:09 följande:
    Det har inget med filerna att göra!! Bilar som ska IN i cirkulationsplatsen ska alltid, alltid, ALLTID lämna företräde för de som redan ÄR där! Finns inga undantag! Svart bil borde väntat med att köra ut tills den blå bilen passerat så enkelt är det. ALLTID! 

Inte undra på att det sker så mkt olyckor när folk är så vansinnigt okunniga om trafikregler..  
    Tastas har rätt. Det som avses är det aktuella fallet (ts), där det är tvetydigt var den svarta bilen befinner sig när den blå blinkar höger. Är den svarta inne i cirkulationsplatsen är det blå som felat vid kollisionen, är den utanför är det den svarta som felat vid kollisionen.
  • plusplusplus
    Solaika skrev 2011-12-29 20:20:54 följande:
    Man måste absolut inte byta fil för att lämna en rondell med två körfält.. 

Shit 
    nej men den blå bilen korsar yttre körfältet och måste alltså ta ansvar för att den inte kör på någon som råkar vara där. Vilken den blå bilen inte tog ansvar för i det aktuella fallet, OM det var så (vilket vi inte vet) att den svarta bilen var i det högra (yttre) körfältet då den blå ville köra ut. 
  • plusplusplus
    Ari Gold skrev 2011-12-29 20:27:37 följande:

Vi har en sådan rondell våg väg hem från mig till jobbet...kör genom den varje dag. 

*Om svart bil såg att blå bil blinkade höger, skulle svart bil väntat med att köra in i rondellen

*När blå bil svängde ut ur rondellen gjorde han ett körfältsbyte, i ett sådant läge är man skydig att se till att det inte kommer trafik i köfältet man korsar.

Dvs i det här fallet måste både svart och blå bil ha brustit i uppmärksamhet för att krocken ska vara möjlig. 

Fast om svart bil redan var inne i cirkulationsplatsen, räcker det med att blå bil brustit, då det är blå bil som har ansvar för att endast byta körfält om det är fritt där, vilket det ju inte var om svart bil var där. 
  • plusplusplus
    Solaika skrev 2011-12-29 20:28:49 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 20:21:29 följande:
    Ja man har väjningsplikt för alla bilar i cirkulationsplatsen. Men i detta fall kan båda bilar redan ha varit inne i cirkulationsplatsen. Allt beror på när den blå bilen började signalera att denne skulle ut.
    Nej.. utifrån vart kollisionen inträffade är det uppenbart att den svarta bilen har gjort fel.. Du ska aldrig nånsin ge dig in i en rondell om du inte är säker på vart bilarna som redan ÄR där är på väg nånstans. Vet man inte, väntar man tills bilen passerat. Så enkelt är det. Den blå bilen var i cirkulationsplatsen innan den svarta körde in.. således har den blå företräde och den svarta har gjort fel. Det är inget snack om den saken!
    Problemet här är att vi inte har tillräcklig information om den svarta bilens placering! Vi vet inte om den var I cirkulationsplatsens högra/yttre fält, eller om den var på väg att köra in i cirkulationsplatsen. I det senare fallet är det svart bil som felat, men var den svarta bilen inne i cirkulationsplatsen när blå bil skulle byta körfält, är det den blå bilen som felat.
  • plusplusplus
    Majuni skrev 2011-12-29 20:28:51 följande:
    det är BARA du som pratar om motorväg i den här tråden! ALLA andra pratar om cirkulationsplatsen och körfälten runt den. Och sist jag var ute och körde så fanns det inte en enda cirkulationsplats på motorvägen!
  • plusplusplus
    Poptart skrev 2011-12-29 20:32:05 följande:
    Men hallå ni som på fullaste allvar menar att blå bil ska lägga sig i hö körfält innan den lämnar cirkulationsplatsen: VEM är i så fall det VÄNSTRA körfältet tänkt för? VEM ska köra ut där??! 

Det är två körfält IN och det är TVÅ körfält UT! Blå bil byter inte körfält när den lämnar c-platsen, både fälten går ut!

Annars händer ju följande: Alla de bilar som ligger i vänster körfält måste ju stanna upp och vänta på sin tur för att få svänga över till höger körfält innan de lämnar c-platsen! Om man inte fick köra ur i vänster fil så skulle det ju bara vara EN fil som lämnar c-platsen. 

Den svarta bilen kan för övrigt ej vara säker på om den blå bilen tänker ligga kvar och snurra vidare eller svänga ut. Men eftersom den enligt uppgift blinkat höger så är det ju inte så svårt att gissa att den ska lämna!
    Den svarta har väjningsplikt och kan ej åka in förräns han är säker å vart den blå ska åka.
    Blå bil korsar det högra/yttre körfältet när den kör ut ur cirkulationsplatsen, och måste alltså kolla att där är fritt.
  • plusplusplus
    Solaika skrev 2011-12-29 20:34:56 följande:
    Seriöst.. ni som ger den blå bilen skulden (vilket är TOTALT FEL).. menar ni då på fullaste allvar att en bil som är INNE I RONDELLEN ska STANNA mitt i rondellen för att släppa förbi bilar bara för att man ska "passera ett annat körfält"?? Hur tänker ni då att trafiken ska flyta? Förklara det för mig?
    Jo är det så att det är proppfullt i det yttre körfältet när du helst vill korsa det för att kunna köra ut ur rondellen, då måste du köra ett varv till, och försöka komma ut i ytterfilen. 
  • plusplusplus
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 20:37:55 följande:
    Man får åka ett varv till, inte stanna.
    ...vilket man får lära sig när man tar körlektioner, inget konstigt
  • plusplusplus
    Ari Gold skrev 2011-12-29 20:40:19 följande:
    Så som det ser ut på ritningen är det ju extremt liten plats mellan där svart kör in och där blå kör ut (dvs en ganska liten tvåfilig rondell). Jag kan inte föreställa mig att den svarta har hunnit in när den blå bilen blinkar, om han blinkar i vanlig tid. 

Det är ju givetvis skillnad med en jättestor rondell där det är mycket köryta mellan de fyra in/utfarterna men så ser det som sagt inte ut på bilden.    
    Det var en av mina första tankar också, och därför är det rimligt att tänka att vi inte har tillräcklig information (något som upprepats många gånger i tråden, hoppas TS kommer och förtydligar). 
  • plusplusplus
    Solaika skrev 2011-12-29 20:42:57 följande:
    plusplusplus skrev 2011-12-29 20:31:17 följande:
    Problemet här är att vi inte har tillräcklig information om den svarta bilens placering! Vi vet inte om den var I cirkulationsplatsens högra/yttre fält, eller om den var på väg att köra in i cirkulationsplatsen. I det senare fallet är det svart bil som felat, men var den svarta bilen inne i cirkulationsplatsen när blå bil skulle byta körfält, är det den blå bilen som felat.
    Men käre värld! Jo, vi har visst information om den svarta bilens placering.. Titta på bilden!! Utifrån var kollisionen inträffade VET vi att den blå bilen var inne i rondellen LÅNGT före den svarta.. Alltså skulle den svarta väntat! Det handlar inte för fem j*vla ören om några filbyten! Den blå bilen låg i vänster körfält HELA tiden! Den svarta skulle inte åkt in i rondellen ALLS innan den blå passerat! Oavsett om den skulle rakt fram eller fortsätta till vänster. Är man minsta osäker på vart bilarna i rondellen ska: VÄNTA tills du vet! Det är inte svårare än så! Den blå bilen har inte gjort något filbyte!!
    Vi är rätt många i tråden som är överens om att ts inte ger tillräcklig information om den svarta bilens placering. Den blå bilen måste passera yttre/höger körfält för att komma ut, alltså har den blå bilen ansvar för att köra där endast om där är fritt, och var den svarta bilen där så var det inte fritt. Problemet tror jag är att den blå bilen såg cirkulationsplatsen "som en korsning" som det var förr i tiden, och inte som en rund väg med flera avfarter, som det är numera vilket alltså föranleder filbyte med den väjningsplikt som tillhör. 
  • plusplusplus
    Solaika skrev 2011-12-29 20:47:19 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 20:37:55 följande:
    Man får åka ett varv till, inte stanna.
    Men ni kan inte vara allvarliga.. jag hoppas ni inte har körkort!! ÄR MAN I RONDELLEN HAR MAN FÖRETRÄDE FÖR BILARNA SOM VILL IN I RONDELLEN!!

Ursäkta att jag skriker.. men ni förstår ju inte. Har ni körkort hoppas jag innerligt att ni lämnar in dem o går tillbaka till körskolan!!  
    Lugna gärna ner dig ett hekto Vi pratar om att man inte kan byta fil om det redan finns bilar där, inte att man inte kan köra ut ur cirkulationsplatsen (förutsatt att man är ytterst i cirkulationsplatsen eller att där är fritt från andra fordon)....

Jag har haft körkort i över 20 år, inga problem hittills och läser kontinuerligt uppdateringar av trafikregler, något jag tycker alla borde göra  
  • plusplusplus
    Solaika skrev 2011-12-29 20:49:04 följande:
    Eh.. nej! I så fall har du gått på en jäkligt dålig trafikskola! 
    "Eh", jo, så är det
  • plusplusplus
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 20:49:31 följande:
    Jag skriver ut exakt så som jag lärde mig när jag gick i körskolan för två år sedan.
    Jag hade cirkulatonsplatskörning som del av min uppkörning (gick perfekt ska du veta) och jag kör som jag lärde mig.
    OM du ligger i vänster körfält och ska göra ett körfältsbyte så ska du se till att du inte har någon i höger körfält, ligger det någon där som blockerar dig från att byta körfält får du köra ett varv till. Detta händer dock väldigt sällan, jag har inte varit med om det under mina lite mer än två år bakom ratten.
    Samma för mig för över 20 år sedan
  • plusplusplus
    annniel skrev 2011-12-29 20:51:22 följande:
    Den innersta filen leder inte ut...den går bara runt runt. Du korsar därmed den högra filen när du skall ut ur rondellen. Då får man inte bara blinka och svänga utan att kolla så att ingen redan befinner sig i den filen. Enkelt!
    Mycket bra formulerat!
  • plusplusplus
    Solaika skrev 2011-12-29 21:01:20 följande:
     Filen som den blå bilen ligger i går till vänster OCH rakt fram. 
    Nej, det är fel. Filen som den blå bilen ligger i går runt, runt, runt, runt, runt. 
  • plusplusplus
    annniel skrev 2011-12-29 21:02:32 följande:
    Ja olyckligtvis verkar det vara flera som tror på fullaste allvar att man bara kan svänga ut i högerfilen för ingen finns där, att ingen får köra in i rondellen förrän den är helt tom...
    detta är min upplevelse av ett antal inlägg i tråden också
  • plusplusplus
    Grande Rock skrev 2011-12-29 21:00:56 följande:
    må så vara, men man får lik förbannat inte korsa annat körfält utan att försäkra sig om att det är fritt att göra så.
    exakt!
  • plusplusplus
    Colisa skrev 2011-12-29 21:05:40 följande:
    Ja, jag tror vi får vänta tills ts postar en videodramatisering filmad i den aktuella rondellen med korrekta hastigheter och blinkanden för att kunna avgöra frågan!Skrattande Känns som om det är ganska avgörande när den blå började blinka och när den svarta kom in i cirkulationen.
    Ja det vore nog bäst
  • plusplusplus
    Solaika skrev 2011-12-29 21:06:45 följande:
    Men sluta nu.. ingen bil har bytt körfält! Den blå bilen har legat i samma körfält hela vägen och gör så även på vägen ur rondellen. Man finns absolut inte, under några omständigheter, något "tvång" på att man måste ligga i höger körfält för att köra ut ur rondellen när rondellen ser ut som i TS.. Den blå bilen har gjort helt korrekt.

Att du har haft ditt körkort i 20 år ger dig rätt då menar du? Det måste ju betyda att Hulda 85 som har haft sitt körkort i 60 år kan allt och kör fullkomligt felfritt? Att yrkeschauffören jag bor med, som kör tiotusentals mil varje år sedan 10 år kan mycket mindre än du. Nejdu, jag tror inte det! Du kan sätta dit så mycket flinande gubbar du vill. Du har fel!  
    Och jag tycker du har fel men känner inget behov av att vara otrevlig för det Jag har sagt det jag vill ha sagt och det räcker fint nu.

Nu ska jag göra lite annat här så hej med dig! 
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?