Inlägg från: plusplusplus |Visa alla inlägg
  • plusplusplus

    Vems fel vid krock i rondell?

    Det beror på om den svarta bilen är inne i rondellen när blå tänker byta fil. Det ser ut som en liten rondell och jag antar att du menat att den svarta fortfarande är på väg att (snart) köra in i rondellen, och därmed har den svarta väjningsplikt mot den blå. Den bil som är inne i rondellen har alltid företräde framför dem som är på gång att köra in. Filbyte inne i rondellen gör alltid att man har skyldighet att kolla dem som är i den fil dit man tänker byta, så om den svarta redan är i högerfilen, måste den blå väja för den svarta. 

    Rondeller är bra för att skadorna blir mindre när det sker olyckor än i en korsning, iom att hastigheterna generellt är lägre, men de är dåliga då trafiksäkerhetsverket inte lagt många kronor på att informera och återinformera folk om vad som gäller i rondeller. MÅÅÅNGA, även yrkesförare, blinkar helt fel i rondeller fortfarande.

    Det som gäller är alltså att inte blinka över huvudtaget i eller före rondellen förrän precis innan man ska svänga av, och då blinkar man höger. Det kan aldrig bli en vänsterblinkning i en rondell, så länge vi har högertrafik. 

  • plusplusplus

    TS, jag tror du måste förtydliga (uppdatera i TS) om den svarta bilen just skulle köra in i rondellen eller om den redan kört in i rondellen, det är otydligt i ursprungsfrågan.

    Den svarta bilens position när den blå byter körfält är avgörande. Även om den blå ska framåt i vänster körfält på vägen efter rondellen, byter den ju körfält inne i cirkulationsplatsen. 

    Om den svarta bilen stod vid infarten till cirkulationsplatsen då den blå visade att den skulle byta körfält/köra ut ur rondellen, är det den svarta bilens fel, som inte lät den blå passera.

    Om den svarta bilen var inne i cirkulationsplatsen ( i yttre körfält) när den blå bilen skulle byta körfält och köra ut ur rondellen, är det den blå bilens fel (den måste väja för den bil som ligger i ytterfält eftersom ytterfältet måste passeras),  den blå bilen vet ju inte vart den svarta ska.

     

  • plusplusplus
    Grande Rock skrev 2011-12-29 18:59:52 följande:
    Vems felet är beror ju på var den svarta bilen befann sig när blå bil signalerade för utfart ur cirkulationsplats. Var svart bil redan inne i "höger körfält" när signal gavs så är det blå bil som felat, annars tvärtom.
    Vad snitsigt du fick till det på så få ord, helt rätt!
  • plusplusplus
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 19:11:14 följande:
    Om man kör ut ur en cirkulationsplats i vänsterfilen måste man hålla koll så att man inte har någon i högerfilen. Ligger det någon i högerfilen får man köra ett till varv (ord från min körskollärare vid diskussion hur man hanterar om någon ligger i högerfilen och på så vis hindrar en från att byta fil vid körfältsbyte för att köra ut ur en cirkulationsplats vid "vänstersväng")
    Prexis.
  • plusplusplus
    Binegar skrev 2011-12-29 19:19:21 följande:
    Och helt plötsligt ligger det 15 bilar i innerfilen i rusningstrafik och kommer inte ut, för att folk som ska in i rondellen inte lämnar företräde för de som redan är inne i rondellen. Smart trafiklärare :)
    De som ligger i ytterfilen kan ju ha snurrat där hur länge som helst, det spelar ingen roll. De som ska in har självklart väjningsplikt men de som redan är i rondellen får fortsätta i egna körfältet så länge de vill. Ska de byta körfält måste de kolla så de inte kör på nån som redan är där, så i teorin kan man bli fast i inre fältet ett tag om det är mycket folk i yttre - dock kör de flesta mindre än ett helt varv så förr eller senare kommer man ut som tur är
  • plusplusplus
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:23:52 följande:
    De som ligger i ytterfilen i rondellen har väjningsplikt mot de som kör i innerfilen dessutom.
    Nehej du
  • plusplusplus
    Binegar skrev 2011-12-29 19:29:09 följande:
    De kan väl inte alls ha snurrat runt i ytterfilen hur länge som helst eftersom de knappt/aldrig blir blockerade, om de nu inte tycker det är hysteriskt roligt att köra runt runt runt i en rondell och sabba för andra.
    En vanlig anledning att köra mer än ett varv i en cirkulationsplats är att man inte känner till omgivningarna, är osäker på vilken väg man ska eller upptäckte för sent vilken avfart som var den rätta och måste köra runt igen.
  • plusplusplus
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:34:02 följande:
    Vems felet är beror ju på var den svarta bilen befann sig när blå bil signalerade för utfart ur cirkulationsplats. Var svart bil redan inne i "höger körfält" när signal gavs så är det blå bil som felat, annars tvärtom.
    Du får skriva det en gång var tionde minut så alla kan läsa din utmärkta formulering
  • plusplusplus
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:36:37 följande:
    Har du inte fått lära dig det på körskolan? Man ska ALLTID släppa ut/in bilar som ligger i innerfilen, om en bil ligger i vänsterfilen på en tvåfilig väg så MÅSTE du släppa in den i högerfilen.  Självklart ska den som byter fil också ha stenkoll på att det är fritt att byta fil. Man har inga rättigheter i trafiken, enbart skyldigheter. 

    Jag har gått i trafikskola och tagit BE CE samt skrivit teori för A men ja, alla mina lärare kanske har lärt mig fel.

    FÖ så gäller vanlig jävla trafikvett!  Känner man att det tar emot att släppa folk ut och in ur filer så kanske man ska ge fan i att köra bil. 
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:23:52 följande:
    De som ligger i ytterfilen i rondellen har väjningsplikt mot de som kör i innerfilen dessutom.
    Detta stämmer inte. Ska du byta från vänster till höger körfält måste du kolla att det är fritt först, sen blinka, sen byta fält OM det finns en lucka och bakomvarande förefaller införstådd med ditt filbyte. Självfallet är det önskvärt att samtliga trafikanter hjälper varandra och framförallt håller avstånden, men önskningar av det slaget räcker sällan, därför har vi lagar
  • plusplusplus
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:39:38 följande:
    Vems felet är beror ju på var den svarta bilen befann sig när blå bil signalerade för utfart ur cirkulationsplats. Var svart bil redan inne i "höger körfält" när signal gavs så är det blå bil som felat, annars tvärtom.Cool
    Bra, här går det undan, uppdatera denna text snart igen alltså
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?