Alyssa skrev 2011-12-29 19:36:37 följande:
Har du inte fått lära dig det på körskolan? Man ska ALLTID släppa ut/in bilar som ligger i innerfilen, om en bil ligger i vänsterfilen på en tvåfilig väg så MÅSTE du släppa in den i högerfilen. Självklart ska den som byter fil också ha stenkoll på att det är fritt att byta fil. Man har inga rättigheter i trafiken, enbart skyldigheter.
Jag har gått i trafikskola och tagit BE CE samt skrivit teori för A men ja, alla mina lärare kanske har lärt mig fel.
FÖ så gäller vanlig jävla trafikvett! Känner man att det tar emot att släppa folk ut och in ur filer så kanske man ska ge fan i att köra bil.
läs själv vad du skriver
Alyssa skrev 2011-12-29 19:59:05 följande:
Men skit i höger och vänster om det blir för svårt för dig, ett körfälstbyte helt enkelt då. Om du nu vill hänga upp dig på höger och vänster. HAr jag skrivit att man har företräde åt något håll i ett byte? Man SKA släppa in folk som vill byta körfält, annars är det lätt att man bäddar för en olycka eller annat.
Om en person kommer i vänster körfält och vill in till höger så ska du släppa in personen. Du har ingen aning om VARFÖR personen vill byta körfält, det kanske kommer en ambulans eller en fartdåre i hög fart bakom och personen vill undvika en olycka. Sen sitter du där i din bil och tänker "Jag har minsann ingen lust att hjälpas åt idag heller" Tänk själv.