Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

    Vems fel vid krock i rondell?

    Ok då benar vi upp detta.... Körfältspilarna är man skyldig att följa om de finns tillsammans med heldragen linje men endast fram till närmaste korsning, där upphör de. Alla infarter å utfarter ut cirkulationsplatser är korsningar Mao upphör pilarna att gälla när du åker in i cirkulationsplatsen Mao fåran ligga i vilket körfälten vill OAVSETT vartan ska åka ur.

    Den blåa bilen korsar dock ett körfält när han lämnar platsen ( det heter inte högerregeln som nån sa ). Han gör Mao ett kärfältsbyte å är skyldig till olyckan eftersom att den som skall utföra ett kf byte är skyldig att göra det med försiktighet å ej störa övrig trafik. Om den ej kan det så får denne förutsätta ett varv till

  • Eleonor01

    Detta hände vid gårdsstånga cirkulationsplats, mellan lund å eslöv, i början på 90 talet med denna sortens plats å blev ett såkallat predjukatsfall.

    Denna sortens cirkulationsplats är väldigt vanlig! Att ligga i vänstra kf när man skall rakt fram å vänster efter curkulationsplatsen heter attan direktplacerar sig. Detta har varit tillåtet sedan i början av 90 talet å endast på vägar där hastigheten är begränsad till Max 70 km/h

  • Eleonor01

    Mamma 10

    Jag e trafiklärare å jo den blåbären byter körfält

    Du kan åka i det yttre fältet till vilken avfart du vill

    Läs lite längre bak i tråden runt inlägg 110 har jag förklarat det hela

  • Eleonor01




    Vägverket skrev i yttrande AL20 94:674 till Högsta domstolen:


    "Begreppet vägkorsning är inte definierat i VTK men det är inte uteslutet att betrakta en cirkulationsplats som en vägkorsning. Den aktuella cirkulationsplatsen har dock sådan storlek och utformning att det framstår som mer naturligt att uppfatta vägen runt rondellen som en särskild väg än som en del av de vägar som har tillfart till platsen. För den som är obekant med förhållandena på platsen kan en direkt överföring av korsningsbegreppet skapa problem med att avgöra vad som är ”vänster” respektive ”rakt fram”. Cirkulationsplatsen bör således inte betraktas som en vägkorsning".


    (Detta yttrande fanns inte tillgängligt vid tings- och hovrättens handläggning av ärendet).


     


    Högsta domstolen anger i sin dom - DOM NR DT225


    "För en färd genom en cirkulationsplats av förevarande utformning och storlek kan bestämmelserna i 30§ vägtrafikkungörelsen (1972:603) inte anses tillämpliga. I den mån inte särskilda anvisningar anger annat gäller alltså allmänna trafikregler för en sådan passage".


    Vad säger trafikförordningen om "I den mån inte särskilda anvisningar anger annat."
    2 kap 2§ "En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering en trafiksignal.... Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen framför regeln".
    Om man bortser från "storlek och utformning" i Vägverkets yttrande är cirkulationsplatser av mindre storlek att betrakta som vägkorsningar.

    


  • Eleonor01

    Det är inte konstigt att det inträffa trafikolyckor när det är så många bud om det! Finns ingenting som är så omdebatterat å alla verkar kunna som trafik. Lustigt!!

    Jaja trots att många inte borde sitta i en bil å kör pga okunskap så brukar det ju gå bra med lite sunt förnuft också, eller??

  • Eleonor01

    Alyssa

    Vet du vad direkt placering är??? Bara för att du har ett par bokstäver på ditt körkort innebär det inte att du har rätt å i detta fallet med att släppa in i högra fältet eller i vilket fält du bör lugga i när du åker ut curkulationsplatsen

  • Eleonor01

    Man ska i te ligga i högra fältet när man lär vanligtvis om hastighetsbegränsningen är Max 70

Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?