Inlägg från: Fidelis ad urnam |Visa alla inlägg
  • Fidelis ad urnam

Vems fel vid krock i rondell?

Vildand skrev 2011-12-29 19:00:25 följande:
    Det är ju en väldigt konstig rondell om den är byggd med tvåfiler vilket ju brukar förutsätta rätt stor väg och där det samtidigt är så få meter mellan av/påfarterna att en bil som kör in i rondellen som den svarta bilen hinner krocka med den blå bilen vid nästa avfart.  Felbyggd skulle jag vilja påstå. Om den är mer normalt byggd, (och även om den är felkonstruerad) så är det ändå den blå bilen som byter körfält och får väja, inte trampa gasen i botten för att klippa nosen på den svarta bilen. Var ligger denna märkliga tvåfiliga rondell där man kör in i rondellen på två filer på i stort sätt samma plats som det är två filer ut er den?
    Vi har en sådan underlig cirkulationsplats i Gävle. 
  • Fidelis ad urnam
    Sixxty skrev 2011-12-29 19:06:13 följande:
    Hemsta? Eller finns det fler?
    Exakt den jag menar.
  • Fidelis ad urnam
    Binegar skrev 2011-12-29 19:08:23 följande:
    Högerregel gäller inte i rondellerna på det sättet. Det är väjningsplikt som gäller för svart.
    Hdae det däremot varit enfiligt där blå bil kommer ut ur rondellen är det en annan sak, eftersom då blå bil skulle gjort ett filbyte tidigare.

Hade den blå bilen legat i vänster fil i rondell, men sedan kommit ut på en enfilig väg hade blå åkt dit eftersom han fick den svarta bilen i sin högra sida.

Gäller högerregel är det den som får smällen på höger sida som åker dit. Rondell, T-kryss eller what ever..
    Om man kör ut ur en cirkulationsplats i vänsterfilen måste man hålla koll så att man inte har någon i högerfilen. Ligger det någon i högerfilen får man köra ett till varv (ord från min körskollärare vid diskussion hur man hanterar om någon ligger i högerfilen och på så vis hindrar en från att byta fil vid körfältsbyte för att köra ut ur en cirkulationsplats vid "vänstersväng")
  • Fidelis ad urnam
    Binegar skrev 2011-12-29 19:19:21 följande:
    Och helt plötsligt ligger det 15 bilar i innerfilen i rusningstrafik och kommer inte ut, för att folk som ska in i rondellen inte lämnar företräde för de som redan är inne i rondellen. Smart trafiklärare :)
    Ja jag vet att hon var smart. Jag klarade uppkörningen där cirkulationsplatskörning ingick och det gick galant. 
    Det jag skriver stämmer. 
  • Fidelis ad urnam
    Sixxty skrev 2011-12-29 19:17:47 följande:
    Den är vidrig. Kör i den i princip dagligen. Sen blir det hela inte bättre av att blinkers räknas som valfritt tillbehör när man köper bil i Gävle.
    Jag ogillade den i början när jag övningskörde, vilket min körskollärare upptäckte och efter det ingick den cirkulationsplatsen i ALLA mina körlektioner
    Så nu har jag inga större problem med den (har haft mitt körkort i över två år nu och kör ofta i den cirkulationsplatsen), även om den inte är värst rolig i rusningstrafik :-O 
  • Fidelis ad urnam
    Binegar skrev 2011-12-29 19:31:11 följande:
    Du har väjningsplikt om du ska in i en rondell, no matter what.
    IN i cirkulationsplatsen har man väjningsplikt mot alla INNE i den, JA.
    Men är du redan inne i cirkulationsplatsen är den en annan femma.
    Precis som när man ska svänga ut åt "vänster" (eller vid tredje utfarten) och först ligger i vänster körfält för att efter andra utfarten byta körfält till det högra för att sedan köra ut. Då ska man signalera detta och se till att man INTE har någon i höger körfält redan. Ligger det någon i höger körfält har man väjningsplikt för denne, man får alltså inte köra in i den bilen utan får fortsätta runt ett varv till. 
  • Fidelis ad urnam
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:36:37 följande:
    Har du inte fått lära dig det på körskolan? Man ska ALLTID släppa ut/in bilar som ligger i innerfilen, om en bil ligger i vänsterfilen på en tvåfilig väg så MÅSTE du släppa in den i högerfilen.  Självklart ska den som byter fil också ha stenkoll på att det är fritt att byta fil. Man har inga rättigheter i trafiken, enbart skyldigheter. 
    Det där fick jag då aldrig lära mig. Så om jag kommer körande på E4an och ligger i vänster körfält så har jag RÄTT att tränga min in vart som helst och alla andra ska släppa in mig precis där jag vill?
    Och jag som fick lära mig att jag ska se till att det är fritt, kolla över axeln, signalera och köra in...... 
  • Fidelis ad urnam
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:40:58 följande:
    hur skall man veta var bil från innerfil avser att lämna cirkulationsplatsen om den inte ger signal?
    Tankeläsning eller den relativa hastigheten (två intelligenta svar jag har läst i trådar som handlar om huruvida man bör ge signal om man ska köra rakt igenom en cirkulationsplats). 
  • Fidelis ad urnam
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:54:09 följande:
    Men det är ju precis det jag säger? Jag säger inte att man kan byta fil hur som, jag skrev att den som byter fil självklart måste ha koll när man byter. Det är ju inte bara att tränga sig. Men man SKA släppa in folk som ska byta fil, jag säger inte att den som vill byta fil kan göra det hur som. Gäller att var övertydlig här, läs det jag skriver. Trafikvett tillhör också trafikregler om du inte visste det. Om du vägrar släppa in en bil som tydligt visar att de vill in före tex ett trafikljus eller korsning (eller rondell)  vid en uppkörning så blir du med 100% säkerhet kuggad.
    Ja har man någon framför sig som man ser signalerar att denne vill ut så ska man självklart inte gasa upp och blockera denne. Men i det som skrivits av TS så blev den blå bilen påkörd i sidan (tyckte jag hon skrev någonstans i tråden) och det borde väl visa på att den blå bilen inte hade koll på den svarta bilen. 
    Den svarta bilen i sin tur hade inte koll på att den blå bilen signalerade tydligt att denne skulle ut (om nu detta skedde. Varje dag ser man folk som blinkar till en gång precis när de lämnar cirkulationsplatsen. Skulle chansa på att alla dessa påstår sig signalera noggrant om någonting skulle ske).
    Alltså brister de båda i sin bilkörning.
  • Fidelis ad urnam
    Solaika skrev 2011-12-29 20:17:09 följande:
    Det har inget med filerna att göra!! Bilar som ska IN i cirkulationsplatsen ska alltid, alltid, ALLTID lämna företräde för de som redan ÄR där! Finns inga undantag! Svart bil borde väntat med att köra ut tills den blå bilen passerat så enkelt är det. ALLTID! 

Inte undra på att det sker så mkt olyckor när folk är så vansinnigt okunniga om trafikregler..  
    Ja man har väjningsplikt för alla bilar i cirkulationsplatsen. Men i detta fall kan båda bilar redan ha varit inne i cirkulationsplatsen. Allt beror på när den blå bilen började signalera att denne skulle ut.

Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?