• Ilsa

18 månader - pratar inte

Dags för 18-månaderskontroll och det blir väldigt tydligt att min son inte pratar alls. Han säger mamma och så säger han däh med stor entusiasm, stark vrede, ledset eller uppgivet.  

Han förstår massor, pekar, visar och kommunicerar på många andra sätt. Var inte så orolig för än jag googlade på skiten då jag givetvis blev det. Många som är oroliga för sina 1-åringar som inte pratar, men hittar få med 18-månaders som inte pratar. Någon här som känner igen sig då? 

• Svar på tråden 18 månader - pratar inte
  • Ilsa
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-28 21:21:07 följande:
    Oh ja. Min äldsta var lika tyst han. När han var 2 år hade han 5 aktiva ord: mamma, pappa, nej, titta och där. han har också alltid förstått väldigt bra. Det lossnade när han fyllde 2. Vid 2 år + 3 månader pratade han i 2- och 3-ordsmeningar. Han har fortsatt att vara lite småsen med talet och har jobbigt med uttalet till viss del fortfararande. Saknar de bakre ljuden som g och k. Pratar däremot på massor numera . han fyllde 4 år härom dagen. Vi var hos logoped i våras och de konstaterade att han hade mycket god kognitiv förmåga, men vissa svårigheter med uttal och att han inte hade riktigt flyt. Skönt att ha en logopedkontakt, fast det brukar inte vara aktuellt förrän de är 2½-3 år. han har inte några som helst språkliga svårigheter för övrigt. han knäckte läskoden strax efter att han fyllde 3 år och kan läsa korta nybörjarböcker....men får jobba med sitt uttal som sagt. Antar att det handlar om munmotorik för hans del.

Långt om allt och inget kanske. Så länge han förstår bra så tycker jag inte att ni ska oroa er särskilt mycket
    Oj, imponerande med läsning vid 3 !  MIn dotter 4,5 känner igen sitt och kan skriva sitt namn (nåja) samt enstaka bokstäver. Det är ju så himla olika jämt. Det är lätt att ha första barnet som ett facit, tycker jag och förvänta sig att lillebror ska kunna lika mkt eller lite vid samma ålder. 

Jag har ju en del vänner vars barn också börjat prata först vid 2-3 och så har jag en del där de har börjat vid 1. Men jag antar att det finns nån slags anledning till att de lägger UTVECKLINGSBEDÖMNINGEN (ja, herregud att de kallar det så) vid 18 månader. Och din son t ex kanske har behövt lite hjälp då, med munmotoriken.  
  • Ilsa
    mammaNena skrev 2011-12-28 21:23:39 följande:
    vår son säger typ pappa, mamma, bum bum, däää och vovve.
    Känns lite segt då kompisens dotter som är 5 veckor äldre pratar så man förstår henne. även våran dotter, som nu är 6 år, pratade då.. men nä, ännu är det ingen fara!  
    Fast det är ändå de förväntade 6 orden - nästan iaf
  • Ilsa
    MHM skrev 2011-12-28 21:21:55 följande:
    Min son började säga mamma vid 17 månaders ålder. Han kunde inte fler ord vid 18 månader. Nu är han 22 månader och har kommit igång ordentligt och säger massa nya ord varje dag. Bara över någon natt släppte det.
    Det låter hoppfullt. Väntar på den där natten. 
  • Ilsa
    mammaNena skrev 2011-12-28 21:56:31 följande:
    jaså, är måttstocken 6 ord?
    Vi har för många andra problem för att orka lägga energi på hur många ord han kan  
    BVC har en måttstock om 6 ord vill jag minnas.
  • Ilsa
    Miss Giggle skrev 2011-12-28 23:33:03 följande:
    Äh! Inget att oroa sig för. Min dotter sa typ 3 ord vid 18 mån. Hela meningar samma vecks hon fyllde 2år. Det var precis som om
    hon bunkrat ord i väntan på att kunna anv dem tillsammans.
    Nu är hon 3 år o vi har jättemysiga diskussioner om allt möjligt
    Det är inte så att ditt barn är duktig motoriskt i övrigt? Ofta är det så att om de kan få oss vuxna o barn att förstå vad de vill så behöver de inte språket för det fyller inte ngn funktion. Sen när det inte går mer, ja då bubblar det upp ett minilexicon i de små sen får man aldrig tyst på dem
    Jo det är sant, han gick väldigt tidigt och är ganska tydlig. Dock var han syster likadan och jag har fått för mig att det är lite av en myt detta att är de tidiga på en sak så är de sena på en annan. De barn jag har sett runt omkring mig är oftast antingen "sena" på allt eller tidiga på allt. Men många gör ju precis som din - bubblar på som bara den när de väl börjat
  • Ilsa
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-29 10:19:30 följande:
    Min äldsta var sen motoriskt och sen med talet, men han är tidig med andra saker som inte är lika uppenbart eller enkelt mätbart och som gett sig till känna senare. Ta språket exempelvis. Man lägger huvudfokus på talet många gånger.......men språk är ju så enormt mycket mer än just talet   . Bland det första min äldsta sa förresten när han passerat 2 år var "vinröd" och "månskära"  . Vi åkte spårvagn och jag satt och babblade på som vanligt med rtyst snart 2½-åring. Jag konstaterade vid en hållplats att det inte fanns någon annan spårvagn där. Han svarade efter en stunds tystnad och observation: "Buss däremot" . Kort och kärnfullt
  • Ilsa
    sasso78 skrev 2011-12-29 10:26:00 följande:
    Min son är 19 månader och pratar inte riktigt. Han säger mamma, pappa, tack, titta, dä (där), nej. Det är typ allt. Men min dotter som är 31 månader, alltså 1 år äldre än sonen pratar massor. Hon började prata när hon var 23-24 månader, sen började hon på dagis när hon var 26 månader och då kom orden och meningarna med rasanade fart.
    Jag tror inte du behöver oroa dig, han kommer sannorlikt att börja prata såsmåningom han med.
    Det är väl just det att han inte säger nåt annat än däh och sällsynta mamma som gör mig lite fundersam. Han har liksom aldrig direkt sagt bababa etc heller. Joller - vad är det?
Svar på tråden 18 månader - pratar inte