Flickan och kråkan skrev 2011-12-28 21:21:07 följande:
Oh ja. Min äldsta var lika tyst han. När han var 2 år hade han 5 aktiva ord: mamma, pappa, nej, titta och där. han har också alltid förstått väldigt bra. Det lossnade när han fyllde 2. Vid 2 år + 3 månader pratade han i 2- och 3-ordsmeningar. Han har fortsatt att vara lite småsen med talet och har jobbigt med uttalet till viss del fortfararande. Saknar de bakre ljuden som g och k. Pratar däremot på massor numera
. han fyllde 4 år härom dagen. Vi var hos logoped i våras och de konstaterade att han hade mycket god kognitiv förmåga, men vissa svårigheter med uttal och att han inte hade riktigt flyt. Skönt att ha en logopedkontakt, fast det brukar inte vara aktuellt förrän de är 2½-3 år. han har inte några som helst språkliga svårigheter för övrigt. han knäckte läskoden strax efter att han fyllde 3 år och kan läsa korta nybörjarböcker....men får jobba med sitt uttal som sagt. Antar att det handlar om munmotorik för hans del.
Långt om allt och inget kanske. Så länge han förstår bra så tycker jag inte att ni ska oroa er särskilt mycket
.
Oj, imponerande med läsning vid 3
! MIn dotter 4,5 känner igen sitt och kan skriva sitt namn (nåja) samt enstaka bokstäver. Det är ju så himla olika jämt. Det är lätt att ha första barnet som ett facit, tycker jag och förvänta sig att lillebror ska kunna lika mkt eller lite vid samma ålder.
Jag har ju en del vänner vars barn också börjat prata först vid 2-3 och så har jag en del där de har börjat vid 1. Men jag antar att det finns nån slags anledning till att de lägger UTVECKLINGSBEDÖMNINGEN (ja, herregud att de kallar det så) vid 18 månader. Och din son t ex kanske har behövt lite hjälp då, med munmotoriken.