• virre80

Djur för allergiker?

Äldste sonen vill så gärna ha ett husdjur men då han är pälsdjursallergiker är urvalet något begränsat. Spindlar, ormar och skorpioner är uteslutet Cool 

Funderar på fåglar men är inte de också rätt allergiframkallande?? Tips någon?

• Svar på tråden Djur för allergiker?
  • VIldamary

Jag är kattallergiker och ägs av tre sphynxkatter. Det är en helt underbar ras, men kräver sin ägare, om man bara vill ha en katt som sitter och ser fin ut på soffan är det inte rätt ras. Både min sambo och jag uppfattar dem som mera krävande än hunden då de nästan jämt vill ha hudkontakt med någon människa. Som tur är har vi barn och de älskar varandra. De är roliga för barn att leka med då en sphynx alltid är redo att hitta på något roligt. De vill helst ligga under täcket när man sover och våra vill vara med oss ute på sommaren (i lina såklart, men jag drömmer om en kattgård). De är som andra katter bara extra gosiga, varma och kräver att få bli älskade. de följer efter en där man går eller vill sitta på axeln när man städar. Helt underbara djur och när man skaffat en kommer det snart en till. De flesta sphynx ägare är överens om att sphynx är ett livslångt beroende...Flört 

Om du är allergisk och vill se om du klarar av sphynx är det bra att åka till en uppfödare, ta med ett dunvar och låt katterna ligga i det, be uppfödaren att inte bada katterna på ett tag. Sen skall du sova med det, om du klarar av det, kan du prova att göra det flera gånger.

Badar man sphynxen en gång i veckan försvinner 80% av allergenerna, dammtorkar man golvet ofta minskar det även allergirisken. Låt inte katten vara i det sovrummet som den allergiske bor i. 

Sphynxen är en dyr katt, men ofta finns det pensionerade avelskatter som söker nya hem (man får höra sig för hos uppfödare) som säljs för 3-5 tusen.lycka till         

• Dr Mupp

Vi har pälsdjursallergiska barn och har hamstrar och kaniner. Kaninerna bor ute och hamstrarna i vardagsrummet. Det fungerar bra. 

De flesta pälsdjurallergiker verkar tåla hamstrar, tänk dock på att välja eller dammfritt burströ.    

En mupp, är en mupp, är en mupp.
  • Miinnah

Bichon Frise , är en hundras som även allergiker kan ha.

Min pojkväns mamma har 2 st, och hon är allergiskt, hennes andra son också.
    Om hund skulle vara ett alternativ alltså :)

• Kische

Måste bara varna lite för vattensköldpaddor, vi hade två vattensköldpaddor som var mycket små när vi köpte dem men blev gigantiska! Vi bytte akvarium två gånger innan vi lämnade bort dem till några riktiga akvarieentusiaster så de kunde få vara i typ en bassäng istället. Så vill ni inte ha ett 500-liters+ akvarium inom några år så satsa inte på vattensköldpaddor. Dessutom var våra hetsätare och både rev och snappade i luften bara någon närmade sig, katten var livrädd för dem. Men den ena av dem hade någon slags dans för sig med klorna
    Landsköldpaddor är nog att föredra om man ska kela med dem.

• Catgodess
    Miinnah skrev 2012-01-29 09:22:12 följande:

Alla tål inte bichon Frisé, har en svärmor som haft kennel med renrasiga bichon frisé och hon har fått tagit tillbaka valpar för att någon i familjen inte tålt dem, sen är det en del pälsvård också om man vill ha dem långhåriga och de ska se bra ut.
  • Miinnah
    Catgodess skrev 2012-01-29 10:37:44 följande:
    Alla tål inte bichon Frisé, har en svärmor som haft kennel med renrasiga bichon frisé och hon har fått tagit tillbaka valpar för att någon i familjen inte tålt dem, sen är det en del pälsvård också om man vill ha dem långhåriga och de ska se bra ut.
    ja som sagt, en del kan de funka för, en del inte. Så är det ju.....

• Dr Mupp
    Miinnah skrev 2012-01-29 09:22:12 följande:

Min dotter tål inte den rasen.
    En mupp, är en mupp, är en mupp.
  • Litet My

Illrar är INTE allergifria, umgicks mycket med illerfolk för några år sedan och många var allergiska mot iller.

• JohannaHallberg
    Lilla My21 skrev 2012-01-30 03:21:17 följande:
    Illrar är INTE allergifria, umgicks mycket med illerfolk för några år sedan och många var allergiska mot iller.
    Det beror på vad man är allergisk mot. Det kan sitta i pälsen eller i huden det man är allergisk på och det är olika på olika djur så  man får testa sig fram. Vissa som är allergiska mot vissa djur är inte det mot iller och tvärtom.
Svar på tråden Djur för allergiker?