Jag är kattallergiker och ägs av tre sphynxkatter. Det är en helt underbar ras, men kräver sin ägare, om man bara vill ha en katt som sitter och ser fin ut på soffan är det inte rätt ras. Både min sambo och jag uppfattar dem som mera krävande än hunden då de nästan jämt vill ha hudkontakt med någon människa. Som tur är har vi barn och de älskar varandra. De är roliga för barn att leka med då en sphynx alltid är redo att hitta på något roligt. De vill helst ligga under täcket när man sover och våra vill vara med oss ute på sommaren (i lina såklart, men jag drömmer om en kattgård). De är som andra katter bara extra gosiga, varma och kräver att få bli älskade. de följer efter en där man går eller vill sitta på axeln när man städar. Helt underbara djur och när man skaffat en kommer det snart en till. De flesta sphynx ägare är överens om att sphynx är ett livslångt beroende...
Om du är allergisk och vill se om du klarar av sphynx är det bra att åka till en uppfödare, ta med ett dunvar och låt katterna ligga i det, be uppfödaren att inte bada katterna på ett tag. Sen skall du sova med det, om du klarar av det, kan du prova att göra det flera gånger.
Badar man sphynxen en gång i veckan försvinner 80% av allergenerna, dammtorkar man golvet ofta minskar det även allergirisken. Låt inte katten vara i det sovrummet som den allergiske bor i.
Sphynxen är en dyr katt, men ofta finns det pensionerade avelskatter som söker nya hem (man får höra sig för hos uppfödare) som säljs för 3-5 tusen.lycka till