Inlägg från: Kajee |Visa alla inlägg
  • Kajee

    Kunskapsskolan, erfarenheter? :-)

    Jag har inga bra intryck av kunskapsskolan. En skola som enbart bygger på elevens egna initiativ och vilja och som skriver ut "glädjebetyg" är ingen skola värt namnet. Andelen lärare med behörig utbildning avsedd för undervisning är låg och ofta har de inte heller tillräckliga kunskaper för att kunna hjälpa barn med speciella behov (även dyslexi och dyskalkeli). En skola som är ett aktiebolag där syftet är att tjäna pengar är i mina ögon felaktigt och inte i längden gynsamt för eleverna.
    Att sedan läsa de praktiska och estetiska ämnena på distans är hur pedagogisk syn inte särskilt smart av flera anledningar. Eleverna får inte den pågående kontinuitet i ämnena som de behöver och man kan inte heller knyta samman de här ämnena med de övriga så att eleverna kan se samspelet dem emellan eller dra nytta av att äve de praktiska och estetiska ämena gynnar inlärningen i de övriga ämnena... och tvärs om.

    Därmed inte sagt att det gäller Kunskapsskolan i Trelleborg specifikt.  


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Glimma76 skrev 2011-12-27 14:32:36 följande:
    Hur an de skriva ut glädjebetyg? Är inte det hårt reglerat vilka betyg som ska gälla för vilka kunskaper, eller är det först nu med det nya systemet?

    När du skriver att det enbart bygger på elevernas initiativ, vad menar du i praktiken.  Det måste ju vara lärarledda lektioner, eller?
    Vad ska eleverna ta initiativ i?

    "Glädjebetyg" blir det när det går inflation i betygen så att säga. Det finns fasta kriterier för vilka kunskapskrav som ska nås för vissa betygssteg. Men samtidigt måste man vara medveten om att det är människor som sätter betygen och som ska göra bedömningarna utifrån läroplanens kunskapskrav och betygsskala. Det är inte så att man gör ett prov och har man si eller så många rätt så får man det eller det betyget.
    Kunskapsbedömning är ett ganska knepigt område. Vad jag menar med" goda kunskaper" är kanske inte alls vad en annan pedagog menar med "goda kunskaper". Man måste därför  prta ihop sig inom pedagoggruppen och det krävs en del pedagogisk erfarenhet och utbildning för tt kunna bilda sig en bra uppfattning om hur vi överensstämmer på den punkten. Jag hoppas att alla skolor arbetar med det lika hårt som vi gör på min skola.

    Du kan läsa mer här
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/strangare-regler-mot-gladjebetyg

    och här
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/det-maste-bli-slut-pa-gladjebetyg_6640870.svd
        

    Vad jag menar med elevens initiativ tror jag framgår lite mer av dom som svarat efter mig här ovan. 
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Kunskapsskolan, erfarenheter? :-)