Vi som väntar smått i September 2012
Nu har jag inhandlat kardemummaskorpor och ställt brevid sängen. Så blir det förhoppningsvis inte lika jobbigt imorgon bitti. :) och storhandla på morgonen med en grinig 2 åring och illamående är apkul LOL
Nu har jag inhandlat kardemummaskorpor och ställt brevid sängen. Så blir det förhoppningsvis inte lika jobbigt imorgon bitti. :) och storhandla på morgonen med en grinig 2 åring och illamående är apkul LOL
edd, så hade jag när jag väntade sonen
Vårtgård
Vårtgård eller areola mammae kallas det område med brun eller rosa pigmentering som omger bröstvårtan.
Vårtgården har glatt muskulatur, vilket innebär att den kan dra ihop sig t.ex. vid kyla, vilket förklaras med att det underlättar amning. Till skillnad från övrig hud har vårtgårdarna inte svettkörtlar. På vårtgården finns Montgomerys körtlar, som kan se ut som milimeterstora upphöjningar vilka gör en del vårtgårdar knottriga. Montgomerys körtlar är en särskild sorts talgkörtlar som bara finns på vårtgårdarna. Vårtgårdens talg förhindrar både uttorkning av vårtgårdarna (som andra talgkörtlar) och fungerar bakteriedödande. [1][2] Körtlarna är av samma slag som de exocyta körtlar som kan finns vid mungipan (Fordycefläckar), ögonlocken (Meibomianska körtlar) eller inre blygdläppar (Tysons körtlar), vilka liksom Montgomerys körtlar kan bli talgfyllda och därmed utstående med ett gulvitt innehåll som kan synas under en tunn hinna av hud. Vid bl.a. graviditet blir Montgomerys körtlar större till följd av höjda värden av östrogen, och de skiljer sig därmed kraftigt från andra talgkörtlar som reagerar på testosteron. Körtlarna kan inflammeras, och verkar då röda och lätt ömmande, men avviker i utseendet från inflammerade talgkörtlar eftersom de senare inte är upphöjda. Det är oklart om män har Montgomerys körtlar.[3]
Storleken på vårtgårdarna beror delvis på bröstens tyngd. Mäns vårtgårdar är omkring 2,5 cm i diameter, medan storleksvariationen på kvinnors vårtgårdar är mycket stor. Färgen på vårtgårdarna beror på kroppens pigmentering i övrigt. Ett tidigt graviditetstecken är att vårtgårdarna blir mörkare.
Vårtgårdarna kan bli såriga av amning och av friktion från t.ex. strävt tyg.
så det är talg, bara hormonerna som gör att det blir lite mer än vanligt
Amanda 231. Nej då, du behöver inte testa igen. När jag vänta sonen så tog jag ett test dagen efter bim och sen ett digitalt samma eftermiddag för att mannen skulle fatta också, sen testade jag inte mer. Nu testade jag först på bim +6. Är man gravid så är man. De flesta som testar lite mer är dom som försökt länge och dom som haft oturligheter. Spara du pengarna till babyprylar :)
Vili. Jag har som du. Massa flytningar. Känns som om mensen rinner till, då får man kuta till toa och kolla. Lite jobbigt men ofarligt i alla fall.
JessiW. Jag går på barnmorskegruppen i Göteborg. Då gör de ultraljud vid inskrivningen och sen hur ofta du vill typ.
JessiW. Tja, besöken kostar inget och inget av ultraljuden kostade när jag väntade sonen, 2 år sedan. Kub kostade dock.
JessiW. Så var det för 2 år sedan i alla fall. Jag betalade bara för kub och könsultraljud men det är ju valfria saker. Tror att UL kostar hos dom om man inte är inskriven, men jag kan ju ha fel. Ring och kolla med dom, 031-150555
AngelinFear. Det tror jag är väldigt inviduellt. Jag tror inte jag "knöt an" förrens efter kuben förra graviditeten och känner mig lika avvaktande nu. Och vissa klappar magen och pratar med bebisen från dagen de plussar.
JessiW. Tillgänglighet är nästan viktigast. Jag jobbar ganska nära bmg och tycker inte mvc här i torslanda verkar bra. Men huvudsaken är ju att man trivs!