Inlägg från: ÄngelnDennis |Visa alla inlägg
  • ÄngelnDennis

Vi som väntar smått i September 2012

StarStruck skrev 2012-01-16 11:58:43 följande:
    My goooood, nu har jag frusit konstans sen i går kväll
    och jag svettas som en gnu... Lite värme?
  • ÄngelnDennis
    Alicias skrev 2012-01-16 17:51:21 följande:
    Jag och min kille pratade om det igår. Fick två missfall i höstas och är så j-vla rädd för ett tredje. Har kommit mycket längre i den här graviditeten än de tidigare och jag har dessutom sett bebisen + hjärta. ÄNDÅ oroar jag mig så mycket. 

Han sa till mig igår att jag måste sluta oroa mig. Tänker jag för mycket på det eller oroar jag mig för mycket kommer det att sluta dåligt.  Man kan inte göra något förutom att äta och dricka ordentligt i princip. Kroppen lever ett eget liv vad det gäller det här med att vara gravid. Man är ganska så maktlös och det som sker inom oss alla här just nu har vi ingen kontroll över. Läskigt men sant. 

Mitt råd till dig och mig själv och alla andra oroliga är - Slappna av. Njut av att ha en bebis i magen. Se ljust på framtiden. Man kan ingenting göra åt missfall tyvärr och så länge allt känns bra så har man ingenting att oroa sig för. 

Jag ska verkligen göra allt jag kan för att inte oroa mig. Går det åt skogen den här gången med så har jag i alla fall njutit så länge jag kunnat. 
    Kloka ord! 
  • ÄngelnDennis
    MiaMy skrev 2012-01-16 18:20:35 följande:
    Så roligt med en levande tråd! Varje dag efter jobbet sätter jag mig och läser vad ni skrivit under dagen...{#emotions_dlg.flower}

Beklagar alla missfall!

Jag mådde illa imorse... Inte så passande då man ska till jobbet. Men det gick över till slut, fick inte i mig mycket frukost dock. Vad är det man ska äta för att minska illamåendet tidiga morgnar? Finns det tips?
    Salta kex är bra vid illamående har jag hört!
  • ÄngelnDennis
    N1987 skrev 2012-01-16 18:34:06 följande:

Nu har jag fått hem både havandeskapsoljan och förberedelseoljan. Här ska smörjas! Tungan ute

Vad är det till för? Skäms haha! Jag har aldrig använt sånt!
  • ÄngelnDennis
    N1987 skrev 2012-01-16 18:50:12 följande:
    Inte jag heller! :) Havandeskapsoljan är till för att smörja in magen, brösten, låren, sånna ställen man kan få bristningar på under graviditeten helt enkelt. Oljan ska tydligen hjälpa till att motverka bristningarna men det är ju inte alltid det fungerar tydligen men annars kan den fungera jättebra mot att det kliar på magen i samband med att den växer :)
    Förberedelseoljan ska tydligen användas "down there" en tid innan förlossningen för att motverka att man spricker och så.. Glad 
    Okej Kan vara en anledning att jag ser ut som en zebra kanske på min magen? Tungan ute Jag har gjort 3 kejsarsnitt och detta bli fjärde.. Förberedelseoljan kan jag skippa..  

tror du man kan använda havandeskapsoljan trots att man har massa bristningar, tänkte att om man blir större denna gång så kanske man kan lindra och inte få så mycket mer än vad det är nu? (har hittils bara blivit större och större)  
  • ÄngelnDennis
    N1987 skrev 2012-01-16 18:59:16 följande:
    Jag har ju hört att bristningar även hänger ihop med hormoner så om det fungerar vet jag ju egentligen inte men det kan ju hjälpa! :)
    Jag läste om någon olja som skulle hjälpa till med att få bristningar att blekna.. Hmm.. Undra om det var havandeskapsoljan.. Jag minns inte! Obestämd
    Men att använda oljan vid denna graviditet du har nu kan ju i alla fall inte skada, så jag skulle prova Skrattande
    Jo men konstiga är bristningarna blivit längre och längre vid varje grav och min mage har växt om den förra.. Det måste ha nått sammanhängande ihop! jag får inga bristningar innan magen börja växa utan bara när den växer?! 

Jag får prova  
  • ÄngelnDennis

Barnmorska.net

Vad du kan göra för att undvika hudbristningar under graviditeten?

Bristningar 

När huden tvingas utvidga sig relativt snabbt uppstår bristmärken. Det händer inte bara under graviditet. Din kropp fick kanske sina första bristningar redan vid tonåren, När du växte och när dina bröst började växa.
    Bristningarna uppstår i läderhuden och i hudens mellanlager. Läderhuden består av starka fibrer som är sammanbundna och tillåter huden att utvidgas i takt med att vi växer. När dessa fibrer sträcks för långt brister de och det bildas hudbristningar.En gravid kvinna har också en hel del hormoner i omlopp som hjälper till att mjuka upp bäckenet inför förlossningen och därigenom även mjukar upp huden. Det gör att bristningar lätt formas.

Det är det jag får fram.. Intressant att fördjupa sig i..  

• ÄngelnDennis
    N1987 skrev 2012-01-16 20:12:34 följande:
    Jag tror det är vanligast att få bristningar just när magen växer, men kul att den blir större för varje graviditet Flört
    Alla 3 har varit olika så kanske denna bli även så. Mindre kanske Är rädd för foglossning igen.. och så även magen som jag lyckats koppla ihop med smärtan.. Tungt och vad jag grät på slutet.. Hade en 1 åring som inte gick och jag kunde inte bära.. Fy.. Det vill jag inte göra om. Nu är grabbarna lite äldre, men är rädd ändå.. 

• ÄngelnDennis
    Vili skrev 2012-01-17 09:51:51 följande:
    Blöder mycket idag så nu är det på riktigt kört. Barnmorskan jag pratade med nu på morgonen menade dock att jag ändå måste gå på vul för att se så det verkligen är dött och att det stöts ut som det ska. Fruktansvärt tycker jag.
    Det behöver ju inte vara missfall hör jag henne säga..nej men varför blöder jag då som vid mens och har krampaktiga smärtor i magen. Suck.

Lycka till alla andra, kommer tänka på er i September när ni har fått era bebisar :)
    Såg inte att du skrivit detta jag är så ledsen för eran skull... stora kramar!
  • ÄngelnDennis
    smulan0 skrev 2012-01-17 14:55:57 följande:
    Fy vad trist med MF. Beklagar så mycket...

Jag är 5+3 och skulle ringa till MVC idag. Tänkte jag får väl tid i vecka 10 någon gång. Men jag fick tid imorgon!! Chockad! Någon annan som fått tid så tidigt?

Tredje barnet och inte så mycket symtom. Lite spänningar i brösten bara. Tror illamåendet kom lite senare i dom andra graviditeterna också och har aldrig spytt. Hoppas allt är väl!!
    Jag fick gå på tidigt samtal igår. Inskrivningen tar vi veckan innan UL i vecka 13. Så inskrivningen blir i vecka 12
  • ÄngelnDennis

Allt smakar och luktar så annorlunda!! Hur är det möjligt? Cola smakar skit för mig, kaffe smakar surtrasa.. idag drack jag en kopp som smakade bra! Urk! Fy bubblan.. Vissa lukter är omotståndliga.. ussch! 

Nu ska jag sova God natt tjejer! 

• ÄngelnDennis
    LillaBabyK skrev 2012-01-18 12:48:27 följande:
    Det var det jag menade med min fråga till dig, intrycket jag har fått av alla här inne som gjort ett tidigt VUL (som inte haft X innan) har gått privat och det kostar nog en slant. Det verkar som de fria UL som ingår i Sverige är rätt sent, typ vecka 12.
    Nu vet jag inte om jag missuppfattar detta men med min första son fick jag bara 1 UL och det var rutin ultraljudet (vecka 17-20). Är det så fortfarande om man tex inte haft komplikationer eller nått, Är det bara 1 man får? 

• ÄngelnDennis
    LillaBabyK skrev 2012-01-18 13:02:29 följande:
    Jag har ingen aning själv för jag har aldrig varit med barn i Sverige, det enda jag märkt av är att Sverige är grymt snåla med UL!
    Här går man en gång i veckan tills graviditeten är säkrad (confirmed alltså) med hjärtslag sen går man en gång i månaden tills det börjar närma sig förlossning då går man varannan vecka. Att bara gå 1-2 gånger måste ju vara så stressigt..
    Då är Sverige snål med UL ! Det är 5 år sedan jag fick första sonen men jag tror det fortfarande är rutin som är det enda som är "fritt".. (utöver de med komplikationer som får VUL osv) 
  • ÄngelnDennis
    Mitt i livet skrev 2012-01-18 12:13:17 följande:
    Tack :)

Är det även nån som vet vart i Sundsvall man kan få göra ett VUL och hur mycket det kostar?
    Ludmilla Ondrasek har ju privat Det kostar 300 kr  tror jag om jag inte minns helt fel.
  • ÄngelnDennis
    LillaBabyK skrev 2012-01-18 13:55:36 följande:
    Men åååh! Man ser ju precis! 1 cm är ju stort! Wow, undrar om jag ska skjuta upp det till 6+5 eller så.. 6+3 kanske man inte kan se lika mycket. Wow att få se sin bebis hjärta.. 
    Jag har ingen bild då det var så dåligt. Men jag var på VUL i 6+3 och det syndes en räka med ett jätte tydligt hjärta Hjärtat syndes nästa mer än självaste "kroppen". Men det var apparaten som gjorde så. 

• ÄngelnDennis

Är det nån som bloggar här om graviditeten? :) 

Jag har startat en ny blogg. Jag har en allmän med men den kan jag inte skriva i..  Skulle vara kul att ha om allt går bra och man har allt ner skrivet från början.  

Vill gärna läsa eran! Jag har lösenord, så om någon vill läsa så be bara om lösenordet  

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012