Inlägg från: Frokenpilla |Visa alla inlägg
  • Frokenpilla

Vi som väntar smått i September 2012

Här händer det inget alls. Lite svag mensvärk till och från och lite vanliga sammandragningar....ett helt sjukt tryck neråt dock..Kan knappt stå, det känns som den ska komma ut.
    Men, ingen slempropp eller annat. 

• Frokenpilla
    Choccolat skrev 2012-08-20 11:10:51 följande:
    En sån här dumfråga igen dårå..

Fick höra av en vän att man absolut INTE kunde torka bebis rumpa med vanliga wet-wipes första tiden.. man skulle ha särskilda torklappar utan kemikalier som man blötte i vatten osv.. Vad är detta? Hur har ni tänkt att göra?  
    Det har att göra med att det ofta förekommer starka, allergiframkallande ämnen i dom. Det funkar lika bra med bara vatten.
  • Frokenpilla
    Edds skrev 2012-08-21 19:44:51 följande:
    Det iiilar från livmodertappen och ner genom hela vaginan när jag kissar! Ungefär samma som när bebisen trycker på men när jag kissar! Vad kan det vara? Altså inte sån svida vid uvi.. Någon som känner igen det?
    Skulle precis fråga samma sak men jag har det hela tiden. Det trycker på satan rent ut sagt och ilar i livmodertappen konstant, som någon tar cellprov*100, så jävla jobbigt.. lite svag mensvärk men skulle inte kalla det förvärkar...blä!
  • Frokenpilla

Ang amning.

Jag tillhör dom som får extremt mycket mjölk och samtidigt har jag platta bröstvårtor. Använde amningsnapp för att dottern skulle få grepp sist alls, och det fungerade bra. Problemet var att ingen sa åt mig att jag var tvungen att försöka tömma brösten, och hon var mest trött och sov, så tillslut fick jag världens mjölkstockning. Försökte avhjälpa den i flera veckor själv men det slutade med pencillinkur och en hyrd amningspump. Jag pumpade några veckor men gav upp tillslut, det var otroligt tidskrävande. Först sitta och pumpa och sedan mata! det var ju dubbla moment och jag gjorde inget annat. 

Denna gången vill jag verkligen att det ska fungera. Jag har garderat mig med amningsnapp, pump och salva till bröstvårtorna. MEN, jag tänker inte stånga mig blodig för det, dock verkligen försöka. 

Jag lägger ingen värdering i om andra vill amma eller inte. Inte heller hur länge eller var folk ammar. Vi är ju olika individer och har olika relation till våra bröst! Jag tycker hela diskussionen är fjantig.

Vi får väl se om det fungerar denna gången. Och gör det inte det så gör det inte.  Det är skönt att det finns så bra tillägg att barnen slipper svälta nu för tiden.

Hrm. Har också börjat få "mensvärk" till och från, men inte som värkar, dvs att det kommer med pauser emellan..utan bara ihållande mensvärk helt enkelt. Hoppas den gör någon nytta.

• Frokenpilla
    Edds skrev 2012-08-22 08:29:51 följande:
    Jag känner än så länge ingen press eller rädsla för amningen, jag har försökt ta in så pass mkt information och goda råd som möjligt. När vi väl kommer till att bebisen ska amma , jag vet inte den kanske vill göra det direkt den kommer till bröstet?

Men hur som, när vi väl är på bb och så, så känner jag att jag vill försöka ensam med barn och pappan bara först själv, utan massa restriktioner . Och att vi ber om hjälp om det behövs! Jag tror att en lugn och trygg miljö för mig är bästa avslappning för jag vet redan nu att jag behöver det, det är ju något helt nytt för mig och då vill kan helst inte ha någon som sliter i mina bröst och säger hur jag ska göra.. Sen om bi behöver hjälp så frågar jag ju såklart om det !!!

Vad tror ni personalen säger om det?

The family; hur går det till egentligen med det där? De är väl förståsd olika överallt..
    Jag tror du har rätt Edds, självklart ska man få lugn och ro. Annars fungerar ingeting! Dom är inte där och drar i dina bröst, det var nog mer förr dom gjorde så. Dom tittar lite och kommer med tips och råd typ (sen finns det alltid några puckon). Det är din kropp och du bestämmer.
  • Frokenpilla
    NICU skrev 2012-08-22 19:12:56 följande:
    Läser om amning etc... och måste "puffa" för bröstmjölksdonation!

Har ni mycket mjölk, är friska och inte äter tabletter som påverkar amningen - så ta kontakt med neonatalen eller BVC eller BB i eran stad och hör med villkoren. Man får oftast hyra pump gratis och får ersättning (en liten summa för besväret) men det är GULD värt för alla småttingar som föds innan vecka 32 - som inte har någon annan man som de kan få än donerad bröstmjölk!
    Nicu: Jag har faktiskt tänkt donera om det nu fungerar bra och så. Hade sjukt mycket bröstmjölk sist..hela frysen full, slängde tom ut i vasken!
  • Frokenpilla
    Alicias skrev 2012-08-28 22:20:04 följande:
    Hur har ni det med sammandragningar så här mot slutet? 

Jag har hur mycket som helst, 4 ordentliga inom 30 minuter nu. De gör inte ont men är väldigt påfrestande.  
    Jag med..magen är hård jämt..men inga smärtsamma än!
  • Frokenpilla
    beccagranen skrev 2012-08-31 10:46:38 följande:
    Hur känner ni andra nu när det närmar sig? Har själv haft kraftig ryggvärk (framför allt på kvällen/natten). Och allmäntillståndet är si sådär, känner mig allmänt matt och hängig, ungefär som känslan att man börjar bli sjuk. Inget som riktigt passar eller är bra, svettig och allmänt seg. Börjar bli trött på detta nu! *extremt gnällig idag*
    Känner precis samma...vill bara sova typ..känns som jag väger 200kg mer nu än förra vecka och har haft regäl mensvärk i två dygn. Känner mig trött och matt och har inte alls sån där energi en del verkar ha i slutet.
  • Frokenpilla
    marla333 skrev 2012-09-02 10:44:16 följande:
    håll tummarna! har lite förvärkar som gör ont. ska börja klocka dem... svårt att veta om det är förvärkar eller riktiga. förra gången så hade jag inga förvärkar, utan det var riktiga värkar på direkten.

är som sammandragningar, men nu gör de ont. känns som mensvärk.

har bf idag också! 
    Har haft så som dig i 4 dygn, och hade precis som dig heller inga förvärkar sist utan det startade direkt så jag har ingen erfarenhet. Men tror inte det är riktigt värkar jag har...det finns ingen början och inget slut på dom utan det är som ett konstant molande som ibland är mer och ibland mindre. Ibland så mycket så jag måste andas igenom, men som sagt..ändå inte som värkar. Har också massa sammandragningar men upplever inte att sammandragningar och värken hänger ihop...bara ett enormt tryck nertill i samband med sd. Hoppas det gör någon nytta?!
  • Frokenpilla

Marla: Fast jag har nog inte samma värkar som dig, för jag kan inte, precis som becca klockan mina alls. Det är precis som kraftig mensvärk! inga "värkvågor" tyvärr :( men ja..börjar bli sjukt trött..har inte sovit på 4 nätter nu.

Becca: Sa hon att man öppnas något av dom eller så? Ska till min BM på fredag om inte bebis är ute och ska be henne kolla om det hänt något..eller måste man till fl för en sådan koll?

• Frokenpilla
    Skrutt 83 skrev 2012-09-03 07:17:23 följande:
    Naggym: grattis till er lilla pojke! Härligt att allt gått bra!

LillaM: Har ni fått ert lilla mirakel nu?

Här vankas det otåligt av och an. Hade bestämt leverans senast idag men liten och jag verkar inte vara överens. Storebror kom v.39+1 så dum som jag var räknade jag ner mot det och räknade med bebis vid det här laget. Idag är det 39+3 och ingen bebis i sikte. Kommer säkert gå över den här gången bara för det :(
    Samma här...när jag väntade dottern var jag helt inställd på att gå 2 veckor över tiden..men då föddes hon i vecka 38+1, helt otippat...och lite chockartat. Denna gången var jag inställd på att föda senast vecka 38+1 bara för det...men nu är jag på 38+5.
  • Frokenpilla

Moonlaiz: Samma här...39+0 idag och dottern kom i 38+1 med spontan vattenavgång och värkar direkt. på det. Nu har jag haft förverkar till och från i en vecka och nu är det helt dött...känns som jag går på övertid här med...fast jag inte gör det.

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012