Inlägg från: Bumblan |Visa alla inlägg
  • Bumblan

Vi som väntar smått i September 2012

Hos ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen, Stockholm, kan man göra vul från vecka 7 eller 8. Det kostar 600 kr enligt deras hemsida.

Har inte bestämt mig ännu för hur jag ska göra. Kanske avvaktar till vi har varit på gruppinfo nästa lördag, då kan man ju fråga sånt man undrar tänker jag. Men det vore ju skönt att få bevis på att jag verkligen har en liten i magen. :)

• Bumblan

Jag jobbar som löneadministratör.

Vi har inte berättat för någon ännu. Planen är att vi ska göra det den 6:e feb efter vårt inskrivningsbesök hos bm. Funderar på om vi ska boka in ett vul i veckan innan så man dels vet helt säkert att något finns där i magen och dels för att man då kan ha en liten bild med sig till dem man ska överraska med nyheten. :) Min mamma kommer att bli så himla glad!

• Bumblan

Nu har jag oxå bokat in ett tidigt ul, men det blir först den 2 feb när jag är i vecka 10. Hoppas bara sambon kan komma ifrån jobbet för jag vill inte gå själv ifall något skulle va fel.

• Bumblan

Fyller 30 i april och det här är mitt första barn.

Idag har jag mått illa hela dagen, värre än tidigare dagar. Skönt att känna symptom, men just illamående är ju inte så jättekul...

• Bumblan
    oOLillaJagOo skrev 2012-01-15 19:37:00 följande:
    Hej alla blivande mammor!

Hur mår ni? Jag har svårt att förstå att jag är gravid, och har börjat tänka massa konstiga tankar. En stor rädsla börjar krypa fram.. =/

Men, det var inte det jag skulle prata om. Utan jag tänkte mest höra om ni har berättat för era närmsta, och isf HUR berättade ni? Vi kommer nog att vänta med att berätta tills jag har varit på inskrivningen iaf.. Men vill gärna ha tips på hur jag ska berätt, speciellt för mina föräldrar som jag vet kommer bli överlyckliga =)   
    Vi har inte berättat för någon ännu, men vi håller på och planerar hur vi ska göra. Glad

Till min mamma har jag beställt ett halsband där det står "mormor". Jag hoppas att allt går bra, annars får vi lägga halsbandet i något skåp så länge... Men planen är att vi ska låtsas ha ett ärende där hon bor och komma förbi och räcka över en present. Sen när hon har öppnat den så ska hon även få ett kort från lilla "ärtan" i magen med en bild från vårt vul.

Sen tänkte vi gå vidare till gammelmormor och gammelmorfar med en blomma och ett kort ifrån barnbarnsbarnet.

Till svärföräldrarna tänkte sambon klippa ihop någon rolig film som ska avslöja den stora nyheten.

Så nu håller jag bara alla tummar och tår för att allt ska gå bra och att allt ser bra ut på vul, om tre veckor tänkte vi börja berätta för de närmsta, då går jag in i vecka 11.
  • Bumblan

Både mamma och mormor har tjatat så mycket den senaste tiden, så det ska bli kul att överraska dem. ð???

• Bumblan

I Sverige är RUL i vecka 18-20 och om det inte är något särskilt så gör man inga fler än så vad jag har förstått. Anledningen borde väl ändå vara att det inte ska behövas. Klart man är både orolig och nyfiken såhär i början men enligt vad jag har läst så finns det forskning som säger att UL kan påverka barnet neurologiskt. Så man bör nog hålla nere antalet ultraljudsundersökningar.

• Bumblan

Jag menade mest att barnmorskorna och läkarna här i Sverige vet nog vad de sysslar med. :) Det är ju inte så att vi inte får göra ultraljud varje vecka för att de vill vara elaka.

• Bumblan

Vi köper ofta fryst fisk, men ibland blir det färsk fisk. Är det inte mest rökt och gravad fisk som vakuumförpackas? Har en sambo som är kock så det brukar bli väldigt god mat vare sig det är fisk eller något annat. ;)

• Bumblan

Idag går gravidhormonerna på högvarv. Imorse började jag grina till reklamen för SAS, den med förskolebarnen som sjunger "Måns-Melker är här, Ebba är här, och tänk va roligt att Ebbas pappa är här"... ;)

• Bumblan

Jag mår illa men än så länge har jag inte kräkts. Nu har huvudvärken jag hade i vecka 5 kommit tillbaka fast snäppet värre. Har haft ont i huvudet sen i lördags kväll. Kämpar på på jobbet men vill helst bara hem och sova.

• Bumblan

Fy vad jag är orolig just nu. Tycker att spänningarna i magen avtagit så jag får för mig att det lilla livet dött. Men så googlar jag runt lite (fast bm sagt att man inte ska googla) och då verkar det vara så för många kring vecka 10. Som det är nu blir jag glad för minsta lilla tecken på symptom. Är mest det att magen känns mest bara degig, medan jag tycker den ska va spänd som i tidigare veckor.

På torsdag ska vi på tidigt UL, så då får vi äntligen veta. Känns som att den här veckan kommer gå extremt långsamt.

Var tvungen att skriva av mig lite. Godmorgon förresten! :)

• Bumblan

Så blev det min tur att ta bort mig från BF-listan. Var på tidigt ultraljud idag men barnmorskorna hittade bara en liten liten prick och inga hjärtslag. Enligt beräkningarna skulle jag varit i vecka 9+3, hinnsäcken såg ut att vara 9+5 men lilla bebis verkar ha dött i vecka 6.

Imorgon ska jag till SÖS och förmodligen få hjälp att få ut det som är. Precis som "Fru FH" känner man sig lurad av sin kropp.

Nu blir det depp och tröstätning. Sen får vi ta nya tag. Barnmorskan sa att jag inte behövde vänta på någon första mens utan att det bara var att "köra på som vanligt". Finns ju fortfarande chans att få en 2012-bebis...

Hoppas det går bra för er andra!

• Bumblan

Tack för allt stöd!

Det känns för j-a tungt just nu. Och jag är frustrerad och förbannad på min kropp som inte stöter ut det som dött.

Var på SÖS igår och de såg exakt samma sak som hos Ultraljudsbarnmorskorna. En hinnsäck motsvarande v. 9+5 ungefär och sen en liten liten prick motsvarande ca 6 v. Men inga hjärtslag. Dock vill de vara 110 % säkra på att de inte tar bort något som lever, så jag fick inga tabletter eller något sånt igår utan ska tillbaka på torsdag för nytt ultraljud. Sannolikheten att det ska vara något som lever är minimal. Jag vill bara börja om från början så fort kroppen stött ut allt. Läser om många som lyckas bli gravida igen relativt fort, så det är det jag hoppas på.

Man får helt enkelt vara realistisk och tänka att det är bättre att jag får veta nu att det inte finns något liv än att man går ännu längre och tror att allt är bra. Så på det sättet är jag glad att vi valde att göra ett tidigt UL. Försöker att tänka som den här kvinnan: http://blogg.aftonbladet.se/glamouramamama/2011/05/jag-ar-tacksam-over-missfall-i-vecka-9

Måste säga att alla barnmorskor och sjukhuspersonal som jag haft att göra med nu har varit helt fantastiska. Det är tungt att ringa och boka av sin inskrivningstid, men vi sa båda att vi hoppas att jag får anledning att höra av mig snart igen.

Återigen lycka till allihop! Kramar från mig!

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012