Inlägg från: saralisa |Visa alla inlägg
  • saralisa

Vi som väntar smått i September 2012

Jag är superorolig!!!
    I morse kom det ljusrött blod (uppblandat i flytning??) när jag var på toa. Är helt hysteriskt rädd för MF. Känns typ som att det är det här jag har gått och väntat på Rynkar på näsan
    Jag har inga smärtor. Och det kommer bara lite ljust, färskblod på pappret när jag torkar mig. Är det någon av er som fått MF tidigare som det börjat såhär för?
    Jag ska ringa till BM men de har sina förbannade telefontider!!! Demon

• saralisa

Tack för svar Frokenpilla och LilyRose Hjärta

• saralisa
    LillyRose: Jag återkommer sedan efter samtal med BM. De har telefontid mellan 11-12...

N1987: Jag känner av mer molvärk från höger sida... men jag har inge kraftiga smärtor. Blödningen är inte så kraftig men gud så orolig jag är !! Rynkar på näsan

beccagranen: Jag är i v 6+1. Är vid tiden för då jag skulle haft ÄL nu. Hoppas verkligen att detta inte innebär MF. Tusen tack för informationen. Det är så skönt att kunna snacka med er här i tråden Kyss
  • saralisa

Nu har jag pratat med BM. Hon sa precis som ni alla redan har sagt Hjärta
    Lätta blödningar är vanligt tidigt i graviditeten på grund av att livmodertappen är känslig. Vid missfall får man en kraftig blödning som vid mens fast mer och med klumpar. Är det utomkvedshavandeskap får man rejält ont.
    Jag sa att jag känner mer från höger sida, men än så länge ingen smärta... BM sa då att all smärta är individuell och om det känns "konstigt"  eller "inte som det ska" så får jag söka till gynakuten i Borås eller Göteborg. Det är enbart där de gör en tidig undersökning (VUL?).
    Usch, denna oron är så jobbig! Skall jag söka till gynakuten? Vad tror ni?

• saralisa
    litenplutt skrev 2012-01-11 18:30:12 följande:
    Att frysa och sedan i nästa stund känner man sig överhettad, fler som känner igen sig?
    Känns verkligen igen! Mest fryser jag dock. Inatt sov jag med två täcken varav ett duntäcke samt leggings, t-shirt och sockar Tungan ute
    jplust skrev 2012-01-11 18:45:49 följande:
    Löjligafamiljen; kan inte knäppa byxorna heller, känns som hela magen trycks in då. Det konstiga är att jag har gått ner i vikt sedan pusslet. Men svullen är man ju helt klart.
    Idag fick en hårtofs agera knäppning i byxorna. De satt på tok för hårt. Vill ju inte strypa blodflödet till livmodern totalt Tungan ute
  • saralisa
    Hellize skrev 2012-01-11 11:41:46 följande:
    Hej Alla!

Jag plusade igår efter 8 års väntan! Helt otroligt!! Om allt går vägen kommer det med att bli i september. Är enligt uträknaren i vecka 5 (4+2). Inte så långt, men hoppas den stannar där inne i magen! Glad
    Stort Grattis till er andra med!!
    {#emotions_dlg.flower}Grattis!! Vad underbart för dig! Åtta år är ingen kort tid! Beundransvärt {#emotions_dlg.flower}
  • saralisa

Jag undrar hur det kommer sig att så många verkar få göra tidiga ultraljud? Jag blir sjukt svartis Flört Grattis till er alla Hjärta Måste kännas helt fantastiskt!
    Jag efterfrågade VUL idag då jag haft tre små blödningar. Tack och lov inga smärtor och mina graviditetssymtom samt positiva graviditetstest kvarstår Glad Men jag blev nekad. Var inte ens välkommen för utredning av blödning på grund av att jag inte var i v10 eller längre gången...
     Betalar ni för VUL och isådana fall vad koster detta? Eller är det kaske så att ni haft  X eller upprepade MF innan dena graviditeten, vilket föranleder tidigt VUL?

• saralisa
    Den lilla M skrev 2012-01-13 22:27:09 följande:
    saralisa: vet inte vart du bor men på dem flesta orter finns det privata gyn som gör vul för runt 500 - 600kr
    Okej, då ska jag banne mig boka privat jag med! Det suger ju att inte få hjälp av den "vanliga" vården ...
    Skrutt 83 skrev 2012-01-13 22:28:50 följande:
    ÄngelnDennis: grattis till lyckat vul!!

Hippo: känner igen mig, har också riktigt envist illamående nu sedan 2 dagar tillbaka. Tog faktiskt en postafen (åksjuketablett) nu på kvällen och tycker faktiskt det lättat lite! Hoppas du snart blir kvitt illamåendet!

Saralisa: jag ska på tidigt ultraljud den 23/1 kommer då vara ca 7+5, har valt att gå privat då det inte ingår annat än RUL och ev kub. Betalar 600 kr för mitt och har valt att göra det pga oro efter mitt mf i somras. Konstigt att de nekade dig när du haft blödningar tycker jag.
    Jag tycker också det är väldigt konstigt. Det verkar inte ta mig på allvar alls. Kommer troligtvis inte börja göra det heller fören jag passerat v 12. Tokstollar är vad dom är!! Bokar privat VUL snaras!
  • saralisa
    Skrutt 83 skrev 2012-01-13 22:39:47 följande:
    Nä det är verkligen illa att man inte tas på allvar!

Någon annan som fryser kopiöst mkt? Går runt med gåshud hela tiden!
    Ja, det är skrämmande Spöke

Jag fryser som tusan hela tiden! Tacka vet jag teddypläden och soffläge Tungan ute
  • saralisa
    LillyRose skrev 2012-01-14 05:22:15 följande:
    När jag började blödda v7 +2 var inte jag välkommen heller! Jag kunde stå på benen och behövde ingen hjälp...tre dagar senare kom mitt mf! Här är de benhårda! Jag får bara komma för jag haft x!
    Okej, jag tycker det är ignorant! Vi har ju väldigt mycket känslor (läs hormoner) i omlopp, så om inte annat så borde ju vården finnas där för att stötta oss, även om de skiter fullständigt i "lilla pyret"..?? Om man blöder under graviditet, speciellt tidigt, så är ju det oftast ett dåligt tecken, vilket innebär krossade drömmar för kvinnan som väntade. DET tycker jag att sjukvården MÅSTE kunna respektera och hantera!
    LillaBabyK skrev 2012-01-14 09:26:08 följande:
    Jag får gå varje vecka tills vi kan se ett hjärtslag (som bekräftar graviditet här) för att jag bor utomlands, man går oftare här, en gång i månaden efter att det blivit bekräftat.
    I vilket land bor du? Det låter som rena paradiset! Kanske skall ta sitt pick och pack Tungan ute
  • saralisa
    jplust skrev 2012-01-14 10:55:05 följande:
    Jag är väldigt orolig idag. Alla symtom är väck, inga ömma bröst,ingen hunger,ingen molvärk eller mensvärk...känner mig inte gravid.
    Och fick en brun flytning imorse. Har fått ljus bruna flytningar ibland sedan jag fick plusset men nu var det mörkare.
    Har gråtit hela morgonen.
    fireamour! Jag förstår verkligen din oro. Jag har också haft liknande problem. Det är knäckande jobbigt! Men förhasta dig inte, det behöver inte vara MF. Igår pratade jag med BM och hon lugnade mig med att säga att man kan ha blödningar rikliga som vanliga menstruationer under en veckas tid och ändå få ett friskt barn i slutändan Glad
    Graviditetssymtomen kommer och går och så länge du inte har ont så får du se det som ett gott tecken!
    Mina tankar är hos digHjärta
  • saralisa

Jag är 26, det är min sambo också :) Jag hinner fylla 27 innan bebis kommer.

Förresten, är det någon här i tråden som har tips på en bra privat gynmottagning/MVC i Göteborg/Alingsås/Borås- trakten? Jag vill göra ett VUL.

• saralisa
    splink skrev 2012-01-14 19:26:17 följande:
    Jag bor i Gbg och gjorde ett privat på Barnmorskegruppen. Kostade 500kr och läkaren var såå gullig! En äldre man som jag fort fick förtroende för. Antar att jag kommer träffa honom rätt ofta framöver Han tog tid på sig, visade allt och svarade på frågor vi hade. 
    Tusen tack för tipset!
    Kaksmulan1 skrev 2012-01-14 19:30:29 följande:
    Saralisa. Japp, barnmorskegruppen är kanon. Jag är också inskriven där. Men annars har du Göteborgs kvinnoklinik och plus7 i Göteborg, då kostar ett vul som ett läkarbesök, 200kr. Om du bara vill göra ett extra VUL alltså.
    Samma till dig Hippomamsen :) Tack!

Jag ska boka tid imorgon måndag. Spännande!!
  • saralisa
    MiaMy skrev 2012-01-15 13:02:14 följande:
    Idag känner jag mig konstig. Fryser och är varm samtidigt, känns nästan som att jag har feber, men ändå inte. Är sjukt trött också. Har varit förkyld i över en vecka nu, så jag vet inte riktigt vilka symptom som beror på vad. Hoppas bara att jag inte har bihåleinflammation...

Någon mer som snabbt blir vrålhungrig, men sen när man ska äta så blir man proppmätt nästan direkt?
    Jag fryser jättemycket och ofta. Ibland tinar jag inte upp alls om jag inte tar en ångande varm dusch Tungan ute Och jag är så att säga "sub febril" ofta, sisådär 37.5 grader. Och det känns i ögonen som när man håller på att bli sjuk.
    Angående din fråga om att föjas åt i Boråstrakten låter intressant. Det tycker jag defenitivt vi ska. Jag väntar också mitt första Glad (det gick inte att komma in på din gästbok)...
  • saralisa
    MiaMy skrev 2012-01-15 13:42:50 följande:
    Jag är inte så erfaren när det gäller forum och trådar, så jag har inte riktigt koll på gästbok och hur man gör och så, haha... Oskyldig Men kul att du kunde svara här!
    Jag måste också värma mig i duschen på kvällarna...
    Ja det vore trevligt att lära känna fler som är i samma situation och som dessutom bor i närheten! Vi flyttade till Borås för några år sedan så jag känner inte så mycket folk här.
    Ska du boka privat VUL i Göteborg? Jag skulle vilja det också, men har svårt att komma från jobbet dagtid, och kollade att en del av dessa privata mottagningarna inte hade kvälls- eller helgöppet.
    Ja, det såg jag med. De privata verkar vara sjukt mycket mer tillgängliga. Bra det!
    Kan inte du försöka ändra dina sekretessinställningar till din gästbok/konto? Känns bättre att föra vidare konverstion där. Superkul att vi kan följas åt ju Skrattande Får hålla tummarna för att det går bra hela vägen!
  • saralisa
    Hellize skrev 2012-01-16 11:18:35 följande:
    Vad lustigt att vissa nekas komma in på undersökning! Jag ringde imorse för att jag har sett ytterst lite blod och känt av i magen mellanåt, och jag fick en tid redan idag. Man blir ju orolig så klart, så tycker klart man ska få en undersökning om man vill de. Trodde faktiskt dom skulle be mig avvakta, kanske bara hade tur.
    Vi får försöka stå på oss, vi borde ju ha rätt till en undersökning om vi blir oroliga eller om vi misstänker att något är galet.. Glad
    grattis till dig! jag ringde till bm och gynakuten samt 1177 idag ochfår  ingen hjälp. alla råder mig att söka privat, så det har jag gjort nu. ska dit imon... är sjukt orolig, haft 2 blödningar idag igen, hållt på såhär i en vecka nu :(
  • saralisa
    Hellize skrev 2012-01-19 14:45:24 följande:
    Är det någon mer som har små ljusa blödningar? Har haft de nästan varannan dag sen i söndags. Ringde i måndags och ville höra men som jag vet ska de tydligen inte vara någon fara så länge man inte har ont eller att man blöder jättemycket. Kan de komma från att de växer där inne på nåt sätt? Blir ju lite orolig även att dom säger att de inte är någon fara. Ska till BM på måndag, får väl höra lite med henne, men tänkte höra här om någon har liknande?
    Det är precis så jag har det! Härom dagen tyckte jag dock att det kom lite för mycket för att räknas som okej, så då tog jag kontakt med en gynekolog och gjorde ett vul. Gynekologen sa att det var normalt med små blödningar i tidig graviditet. Det kan både bero på skör slemhinna i slida/livmodertapp samt att livmodern växer så fort så att den "brister". Det är så kärlrikt och blodfyllt där nere nu och om det växer lite för fort så kan de blöda lite. Hon sa att vul såg normalt ut, såg en hinnsäck men inget embryo eller hjärtslag ännu (v. 6+0). Hon säg däremot något som kan liknas vid en "svart bäck" som rann ned från hinnsäcken/slemhinnan, troligtvis var detta rester efter blödning pga bristning vid tillväxt. Ska tillbaks på kontroll om 2 veckor... är väldigt spänd inför det, för blödningarna fortsätter tyvärr, kommer ungefär varannan dag... Jag är spänd som en pianosträng och jag vet inte riktig hur det påverkar hela situationen, men det är lixom lite svårt att bara koppla bort när jag blir påmind om det hela tiden...
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012