• Vili

Vi som väntar smått i September 2012

Smurfan87 skrev 2012-02-24 14:14:17 följande:
    Vili: vad har du hittat för någon försäkring som gäller från v 10? Jag hittar bara som häller från v 26????
    folksam har en försäkring med utökat skydd som gäller för mamman och pappan från vecka 10 och för barnet från vecka 23. Från vecka 10 täcker den vid missfall och eventuellt krisstöd samt skadeförsäkran för mig.
    Isak 090122 Lillräkan BF 120906
  • Vili
    StarStruck skrev 2012-02-24 16:02:04 följande:
    Vi hörde hjärtat!!!! Bebis låg till höger där jag oftast får ont och kände tidigare idag nått konstigt, lite bubbelaktigt
    härligt :) !!
  • Vili
    Nelliepop skrev 2012-02-27 06:26:56 följande:
    God morgon...

Tack för alla goda råd.. Ska äta gröt med linfrön på + att åka iväg o prata med dom på apoteket..

Vaknade med värsta förkylningen idag.. =( igår var ingen bra dag då jag spydde igen. Inte spytt på 6 dagar.. Hoppas det inte kommit tillbaka igen nu..

I morgon är det dax för inskrivning Glad och på Onsdag går jag in i v 12 Glad 

har ni andra börjat handla något till bebis???         
    linfrö och dricka MYCKET vatten. Röra på sig så mycket som möjligt är också ett tips. Jag har lyckats hålla mig undan från den värsta förstoppningen men det kom senare med sonen och då var det riktigt riktigt illa..Tänk också på om du kräker att du dricker dubbelt så mycket vatten för att kompensera det du kräks ut också..

jag har handlat alldeles för mycket redan, hittade ett så bra erbjudande på bilbarnstol och bas från acta graco så den köptes, sen har ja handlat alldeles för mycket kläder trots jag har massor kvar sen sonen. Känner att jag borde tygla mig själv snart :)
  • Vili

Vår kallas lillräkan, just för den såg ut som en räka första gången vi såg den på ultraljud :) Är helt övertygad om att vår räka är en pojke, skulle bli mycket förvånad om det visade sig vara en flicka på ultraljudet..

När Isak låg i magen kallade jag honom för bebis hela tiden, när han kom ut hade jag jättesvårt att sluta kalla honom bara för bebis och istället kalla honom för just Isak..

Ska ni kolla kön på RUL?

• Vili
    MiaMy skrev 2012-02-29 18:33:07 följande:
    Någon som vet om man kan ta Therahoney hostmedicin när man är gravid? Hittar inget på fass.se. , endast Theracough fanns med och den var ok att ta. Läste däremot att Therahoney bara innehåller naturliga ämnen så det låter ju inte farligt...
    www.novartis.se/varalakemedel/ovriga-produkter/therahoney.shtml

vad jag tolkar denna information är att therahoney inte innehåller någon aktiv substans utan endast naturliga ämnen. Det är också rekommenderat från 1 år vilket indikerar på ett svagt läkemedel.
    Tror med 99.99% säkerhet du kan ta denna hostmedicin då den verkar bestå mestadels av honung.
    Att den inte finns med på fass innebär att det är ett "naturläkemedel" utan aktiv substans som kan klassa det som just "läkemedel".
  • Vili
    Nelliepop skrev 2012-03-02 10:35:25 följande:
    Jag vill ha en brió sing.. Någon som har något att säga om de vagnarna????
    hade en sådan till sonen, alltså 2009, mycket missnöjd med i princip allt på den förbannade vagnen förlåt mig för mitt språk :)

Lista på dåliga saker med brio sing (iallafall 2009:an)

-Ingen fjädring
    -Superbred över bakdäcken så man fastnade ÖVERALLT
    -Måste dela på sittdel/liggdel och chassit när du ska stoppa den i bilen plus att den ändå är krånglig att fälla ihop
    -Alldeles för kort sufflett
    -Plastig genomgående, kändes som ungen och handtaget skulle hoppa av när man gick på grusvägar eller gator med lite lite ojämnheter

Jag flaggar för vagnen vi köpte därefter, emmaljunga city cross, det ända jag ogillade med denna var att den inte hade svängbara framhjul så denna gången har vi bestämt för att beställa en emmaljunga nitro city tror verkligen inte jag kommer bli besviken..
  • Vili

Finns det någon i tråden som vet hur foglossning känns?
    Hade inga sådana besvär med sonen och denna graviditeten kan jag bara inte få sånna bekymmer ja har planerat/skrivit på att ja ska jobba till graviditetsvecka 35 som sjuksköterska.

Ja..men nu har jag plötsligt fått ont då och då i höger skinka..det strålar ner mot låret och gör faktiskt en hel del ont. Jag är inte gnällig som person men detta känns ju inte alls lovande..
    Googlade lite och fick upp att foglossning en viss typ kunde kännas som ischias vilket ja efter mer googlande insett att detta känns som..

summan är alltså hur känns foglossning och kan man verkligen få det i vecka 14-15...snälla snälla säg att det bara är något annat...

• Vili
    JETS skrev 2012-03-07 07:31:26 följande:
    Jag vill egentligen inte ge mig in i KS diskussionen men jag var tvungen. Det känns som om många jämnför mardröms KS med drömförlossningar. Tänk på att det finns två sidor på ett mynt. Känns ganska respektlöst att sitta och skrämma upp en gravid kvinna som kanske inte kan göra annat än KS eller har extrem rädsla för att föda vanligt. Det finns givetvis risker med båda sakerna, jag har gjort båda födde sonen "vanligt" under hemska förhållanden. De visste inte ens om han levde i utdrivningsskedet. Födde dottern mycket därav med KS vilket var planerat och det gick hur bra som helst. Tog bara alvedon efter snittet o inget morfin, hade inga problem med komplikationer blev rekomenderad att enbart bära barnet och inget mer. Vem blir tillsagd att inte få bära sitt barn?? Verkar konstigt, har jag aldrig hört förut. Så ta det nu lite lugnt. Min dotter som är född med KS är fullt frisk inga allergier, personlighetsstörningar eller annat trams. Gör det som känns bäst för er! Läkaren jag pratade med lugnade mig med att operationer görs flera hundra om dagen och just KS är en ganska "enkel" operation.
    ♥ Emil 040207 ♥ Tilda 050906 ♥ BF 120908 ♥

Enkel operation för operatören JA men ingen operation som innebär buköppning, där man går igenom bukväggen kan kallas för enkel. I operation/anestesi världen pratar man om " enkel" operation när det görs laparoskopiskt alltså med titthål. Ingen ska behöva känna sig rädd för förlossningar i Sverige MEN man ska vara medveten om riskerna med både vaginal och kejsarsnitt. I slutänden har obstetriker och barnmorskor en otrolig kompetens man kan luta sig åt och lita på.
  • Vili
    JETS skrev 2012-03-07 07:31:26 följande:
    Jag vill egentligen inte ge mig in i KS diskussionen men jag var tvungen. Det känns som om många jämnför mardröms KS med drömförlossningar. Tänk på att det finns två sidor på ett mynt. Känns ganska respektlöst att sitta och skrämma upp en gravid kvinna som kanske inte kan göra annat än KS eller har extrem rädsla för att föda vanligt.

Det finns givetvis risker med båda sakerna, jag har gjort båda födde sonen "vanligt" under hemska förhållanden. De visste inte ens om han levde i utdrivningsskedet. Födde dottern mycket därav med KS vilket var planerat och det gick hur bra som helst. Tog bara alvedon efter snittet o inget morfin, hade inga problem med komplikationer blev rekomenderad att enbart bära barnet och inget mer. Vem blir tillsagd att inte få bära sitt barn?? Verkar konstigt, har jag aldrig hört förut.

Så ta det nu lite lugnt. Min dotter som är född med KS är fullt frisk inga allergier, personlighetsstörningar eller annat trams. Gör det som känns bäst för er! Läkaren jag pratade med lugnade mig med att operationer görs flera hundra om dagen och just KS är en ganska "enkel" operation.
    Enkel operation för operatören JA men ingen operation som innebär buköppning, där man går igenom bukväggen kan kallas för enkel. I operation/anestesi världen pratar man om " enkel" operation när det görs laparoskopiskt alltså med titthål. Ingen ska behöva känna sig rädd för förlossningar i Sverige MEN man ska vara medveten om riskerna med både vaginal och kejsarsnitt. I slutänden har obstetriker och barnmorskor en otrolig kompetens man kan luta sig åt och lita på
  • Vili

vad många som verkar kunna känna bebisen redan. Jag känner inte ett skvatt vecka 14+2 idag.
    Med sonen kände jag vecka 16+0 så det ligger kanske där omkring innan jag känner något.
    Nu är det bara 29 dagar till rutinultraljudet...jag är övertygad om att det är en gosse i magen :)

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012