Inlägg från: MnM2010 |Visa alla inlägg
  • MnM2010

Vi som väntar smått i September 2012

TheFamily skrev 2012-04-15 14:45:20 följande:
    Jag har tappat all aptit på lagad varm mat.
    Vill leva på: fil och müsli, grönsaker och dipp, smörgås med räkost, plockmat....
    För två veckor sedan längtade jag efter kött och potatis och sånt....nu NADA!
    Nån som känner igen sig?
    Kram

Kall och fräsch mat är godast :) kan äta annan mat också, men inget jag är sugen  på.
    Potatissallad och skinka
    PAPRIKA!
    Vatten

mina favvisar nu :)   
  • MnM2010
    Dolly Patton skrev 2012-05-03 19:24:26 följande:
    Jag behöver hjälp!!!

Jag har under det senaste året genomfört tjejsimmet i vansbro, lidingö tjejlopp och tjejvasan.
    Jag är sedan innan graviditeten anmäld till tjejvättern. Min tanke är att klara Tjejklassikern. Jag kan inte skjuta upp cyklingen, utan gör jag den inte nu i juni måste jag göra om alla loppen för att klarat klassikern.
    Jag kommer startdagen vara i vecka 26+0. För min egen del skulle jag vilja försöka klara det.
    Men jag undrar om de finns risker för bebisen med att jag cyklar 10mil i ex antal timmar (typ en heldags cykling).

Provcyklade 10km idag och kände att jag hade ett par sammandragningar när jag cyklade. De gjorde inte ont alls, men de fanns. Har iofs rätt mycket sammandragningar hela dagarna och kvällarna alla dagar.
    Har inte tränat någon cykling i år så, men har styrketränat ca 4-5-6 ggr per vecka senaste 1½ året.

Har frågat BM som bara säger att jag bestämmer själv.

Hur tänker ni? alla tankar ni har vill jag gärna höra.

Huvudsaken att du lyssnar på din kropp, vila om du får sammandragningar och avbryt om det skulle kännas obehagligt på något sätt. Då har du ju i alla fall försökt. Har du någon som ska cykla med dig? Se till att ha back up efter vägen annars.
  • MnM2010
    läängtan skrev 2012-05-20 19:09:41 följande:
    hej tjejer! hoppas ni haft en toppen helg! :) vi har varit på mini-semester i göteborg, bott på hotell och gått i affärer alldeles för mycket så nu är min kropp helt paj. aj aj!
    men åh vad mysigt att komma bort lite :)

kanske en dum fråga men jag måste fråga, när man skickar in moderskapsintyget till försäkringskassan, skickar man in originalet eller en kopia?  

Man skickar in originalet, men jag tog en kopia för att ha själv också :)
  • MnM2010
    Dag och natt skrev 2012-05-20 21:00:50 följande:
    Hur lång tid tog det för dig innan du hörde av FK? Jag skickade in mitt för kanske en-två veckor sen ungefär, och på min sida hos dem står det inget om att brevet har kommit fram. Typiskt om det kommit bort bara för att jag just den här gången inte tog en kopia på det. Får be bm om ett nytt för de ska väl ändå ha original. 

Det tog ungefär 4 veckor, men kan enligt vänner som har barn sedan tidigare ta ännu längre tid.

Eftersom jag ansökt om graviditetspenning 60 dagar innan bf skrev jag ut de blanketterna på försäkringskassans hemsida, gäller ju att chefen får reda på i tid om man får godkänt eller inte. Men den blankett som man får hemskickad efter att ha skickat in moderskapsintyget handlar bara om hur mycket man tjänat, och den finns inte att skriva ut på hemsidan. Ringde och frågade varför, men det kunde hon i andra luren inte svara på.
  • MnM2010

Skakningar och hjärtklappning är en jättevanlig biverkan av bricanyl, svårt att komma ifrån men man kan vänja sig.

• MnM2010

Besäk hos BM idag v 24+2
    Blodtryck: 105/60
    SF mått: 23 cm (mitt på kurvan)
    Viktuppgång sen inskrivning: 2 kg, alldeles lagom enligt min BM, känns skönt

Mår som en prinsessa :)     

• MnM2010
    Superbia skrev 2012-06-06 21:38:03 följande:
    Hur många här är det förresten som kommer föda på NÄL? Om det är någon vill säga Glad

Har lika långt till NÄL som till KSS och har lite svårt att bestämma mig. Tips mottages tacksamt.
  • MnM2010
    TheFamily skrev 2012-06-07 12:12:17 följande:
    MnM2010: bor du i närheten av mig då :).

Bor i Lidköping. Du?

• MnM2010
    lillfisen skrev 2012-08-01 23:25:28 följande:
    Hjälp! Vad kom vi fram till angående Omeprazol?? Jag skulle ha frågat idag när jag va på spec-mvc men glömde så klart. Jag har ätit i fjorton dagar nu och idag är första dagen jag inte tar det vilket nu har resulterat i att jag ligger och försöker sova med en halsbränna från helvetet. Jag är nu i vecka 35+2. Kan jag fortsätta ta dom? Nån som vet?

http://www.janusinfo.se/v/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=1917
  • MnM2010
    JePaLuLi skrev 2012-08-16 11:15:43 följande:
    Jag löste om nåt som barnmorskorna rekommenderar, färdknäppa, sen ligga nån timme med en kudde under rumpan och därefter ge sig ut på en promenad.
    Jag har hört att det ska behövas 8 "doser" av färdknäppen för att få rätt hormondos. Bara att säga åt mannen att kämpa lite. Teehee! 
  • MnM2010
    StarStruck skrev 2012-08-17 12:29:58 följande:
    Ihelgen drar det nog i gång för min del, det käns så. Tror vattnet kan ha gått, ska skicka sambon till affärn och köpa bindor, haha. Han hatar sånt!
    Vik ihop en ljus kökshandduk annars, lättare att de färg osv. då. Blir den genomvåt är det vattnet, bindor suger upp för bra.
  • MnM2010
    Den lilla M skrev 2012-08-30 06:44:04 följande:
    38+6 idag så nu är det inte långt kvar tills vi får träffa vårat lilla pyre .. 

Ni som har köpt amnings BH hur mycket förstor bör den vara? 

När jag var inne på bh butiken sa hon att man skulle få in en hand extra. Sen tyckte jag att bh:n satt obekvämt runt om men hon påminde mig om att man blir ju mindre runt om efter förlossningen.
  • MnM2010
    BlomsterFröken skrev 2012-09-17 18:54:49 följande:
    Satt och läste runt lite här och kom in på att det finns olika lägen för bebisen mer än att huvudet ska vara neråt...  vid slutet av graviditeten och förlossningen... det vanligaste är att barnet har sin rygg upp mot mammas mage... men visste inte att de kunde vara en svår och jobbigare förlossning om barnet ligger år andrahållet.. och till saken hör att jag har då inte ryggen på bebisen upp utan känner smådelar röra sig lite här och där, har ni andra tänkt på hur era har legat mot slutet??
    Min bebis ligger med ryggen ut mitt i min mage, men ibland kan jag känna rörelse där ändå, men mest på sidan. Som jag har förstått så vrider/skruvar sig barnet ner genom bäckenet under förlossningen, för att komma ut med rätt del av huvudet först.
    Hoppas detta lugnar lite, tror din barnmorska skulle sagt något annars, om barnet låg "fel". 
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012