Inlägg från: emselott |Visa alla inlägg
  • emselott

Vi som väntar smått i September 2012

Hej, jag hoppar in här! Har be i månadsskiftet sept/okt någon gång. Första barnet.

Jag känner igen det där med att lukta illa! Jag klarar inte av min egen lukt! Men det jag har insett att det nog bara är jag som lider av den, som ens känner den... Ibland önskar jag att jag kunde stänga av näsan. Mitt luktsinne har gått bananas de senaste veckorna. Och illamåendet frodas när lukterna hoppar upp i och biter en i näsan på det här viset.

Var förersten på inskrivning igår.. Var så trött att jag knappt minns vad vi pratade om. Skrev ned tider för UL, återbesök osv.. Tur det. Blev rekommenderad att köpa Niferex och ta en tablett varannan dag. Hb var på 118, men depåerna kan vara dåliga. Får vänta på provsvaren.

• emselott

Jag tyckte jag kände ett litet fladder/sprattel igår kväll. Jag kan förstås inte säga säkert att det verkligen var liten som gav sig tillkänna! Jag är ju trots allt bara i vecka 14 och väntar mitt första... 

• emselott

Jag vet inte om jag presenterat mig i den här tråden än. Jag har hängt med och läst rätt mycket, men inte presenterat mig tror jag..
    32 år gammal, gravid med första barnet, bf 21/9 enligt sista mens!

Jag har mått väldigt illa och kräkts en del PLUS åkt på en maginfluensa som gjorde att jag inte fick behålla någon mat alls på 5 dagar, så jag ligger just nu på -6,5 kg sedan plusset. MEN, då hade jag å andra sidan gått upp ca 6 kg pga snusstoppet, så jag ligger väl ganska så +/-0 nu. Jag ligger på 73,5 kg nu till mina 165 cm, vilket ju är lite i överkant, men jag vill ju helst inte gå ned mer nu så länge jag är gravid. Men det är svårt att hålla vikten när allt kommer upp med vändande post ifall jag råkar äta det minsta för mycket. Det är som att magen blivit jättekänslig sedan den där magsjukan. Det värsta (graviditets-)illamåendet verkar i alla fall ha lagt sig nu (peppar peppar...).

• emselott

Nelliepop: jag vet hur det kan kännas! Jag har jobbat borta både veckovis varannan vecka och haft fyradagaraveckor. Då har jag bott allt mellan 15-62 mil hemifrån under flera månader långa projekt. Då var msn och telefonen räddningen! Min sambo var precis iväg en vecka till Alperna och åkte skidor och var utan mobiltäckning i tre dagar då de bodde i alphyddor. Det var också jobbigt. Jag hann fantisera ihop x antal laviner, fall utför stup och ihjälfrysningar i snöstormar under de dagarna :) Men han kom hem helskinnad och jag överlevde också :) Det känns otroligt bra när båda väl är hemma sedan!

• emselott

Skoogish: mitt illamående har i princip gått över, men äter jag skräpmat eller för mycket godis så kräks jag. Igår kväll åt jag tex godis. Illamåendet kom direkt och efter några timmar kunde jag inte hålla tillbaka det längre utan allt i magen kom upp... Där fick jag för snarrandet! Men jag är mest bara glad för att jag inte mår konstant illa längre :)

• emselott

En fråga förresten.. Har era bröst växt mycket? Jag var tvungen att köpa ny bh igår. Alla mina vanliga har blivit för små. Och det var inte EN strl större jag var tvungen att ha. Jag har gått från 75D till 85F!!!! Herregud.. Jag bävar lite för var det ska sluta för jag har redan börjat få ont i rygg/axlar av den extra tyngden. Och ändå ligger jag på samma vikt som vid inskrivningen i v8. Jag har gått med sportbh på jobbet de senaste veckorna. Några fler som bär runt på vattenmeloner?

• emselott

Och jag beställde mamma-arbetsbyxor igår (jag har inte kunnat knäppa knapp eller gylf på ett par månader...). Synd bara att leveranstiden är ca 5 veckor... Jag hoppas det blir en varm vår så jag inte fryser häcken av mig när jag blir tvungen att gå med rumpan bar på jobbet Flört

• emselott
    Bus Norpan skrev 2012-04-25 18:17:45 följande:
    Finns det arbetsbyxor??? Vart hittar man dom??
    Jo, det finns arbetsbyxor. De jag beställde var från Fristads, Mammabyxa FAS-0385. Tyvärr fick jag precis ett samtal från vår leverantör som sa att det inte var fem, utan tio (!!!!!!TIO!!!!!!) veckors leveranstid på dem.. Jotjena att jag kan vänta i tio veckor på ett par nya arbetsbyxor! Jag blir tvungen att söka rätt på något annat. Jag har sett att det finns lite andra tillverkare med andra modeller, men jag tänkte ringa direkt till Fristads först och kolla ifall det går fortare ifall jag beställer direkt från dem. Tydligen är det ingen lagervara, utan de ska sys upp först.... Faan, ibland är det faktiskt inte så kul att vara tjej i byggbranschen. Ska man behöva gå naken de närmsta tio veckorna eller vaddå..? Det blir väl till att köpa ett par vanliga gubbyxor i gigantisk storlek och ett par hängslen till det, så ser det ut som att man går omkring i byxkjol med knäskydden dinglandes nere vid anklarna någonstans. Härligt! *mutter*

Nåja, jag ska undersöka mina möjligheter innan jag börjar svära på allvar. :)

Kan meddela att mitt RUL igår gick jättebra. Fick ny BF en dag tidigare, 20/9. Kul, eftersom jag väntat mig att de skulle flytta mig flera dagar åt andra hållet! Allt såg bra ut med bebisen och livmodertappen, som de också kontrollerade, var lång och fin. Skönt! Nu törs jag kanske börja shoppa loss lite!
  • emselott

Många fina namn! Erkänner att jag utökat mina förslag efter att ha läst era:) Jag har nämligen två listor, en med flicknamn och en med pojknamn. De fylls på kontinuerligt... Sedan får jag och sambon gå igenom och jämföra våra favoriter och se vilka namn vi kan tänka oss båda två. Jag har insett att det genomgående är ganska korta namn på mina listor. Det är nog bara ett namn med mer än två stavelser än så länge. Nu ska jag strax iväg på mitt återbesök till naprapaten. Ryggen har långsamt blivit okej igen sedan jag blev justerad i förra veckan och nu har jag äntligen kommit igång med lite motion och övningar också, så förhoppningsvis ska ryggen hålla sig i skick hädanefter (peppar peppar).

• emselott
    naggym skrev 2012-05-03 13:38:27 följande:
    Tycker verkligen pojknamn är svårt.. gillar Vidar, Vilmer och Vince är fint.. Alla på V :) men sambon är nog inte lika övertygad..

Tjejnamn finns hur många fina som helst.. Agnes, Tyra, Elsa,Thilde med fler..

Huuh vad göra åt trög och hård mage? äter linfrön varje morgon sen vet jag ju att plommon och sånt ska vara bra.. men finns det nått receptfritt man kan äta typ varje dag?
    Messmör på mackan, en matsked vetekli i gröten eller filen (vetekli är verkligen kanon, särskilt ihop med krossade linfrön!), plommon, som du själv sa, och annan torkad frukt (aprikoser skulle visst vara bra för att hålla uppe järnvärdet, gärna ihop m pumpafrön).
    Äter man en massa fibrer så får man se till att dricka rätt mycket vatten också, så det inte blir plugg i systemet.. :) Lite motion upp på allt det gör susen också. Det bästa är ju om man kan jogga, men det har jag fått ge upp nu. Gör för ont i brösten. :( Men promenader går ju! Hoppas
  • emselott

Inte västernorrland här, dock västerbotten! :)

Jag gick inte upp alls från att jag plussade fram till v 17 (då hade jag iofs gått upp kanske 4 kg innan plusset iom mitt snusstopp...). Hade ingen aptit alls pga illamåendet och kräktes en del också. Men sedan klippte jag två snabba kilon på lika många veckor. Jag såg genast framför mig hur jag skulle fortsätta gå upp i samma takt i 21-24 veckor. Iiiiiks! Strandens största flodhäst är på tillväxt! :)) Med bävan steg jag upp på vågen i morse och jag hade faktiskt inte gått upp något den här veckan. Puh! Jag är inte jättetunn från starten, så det skulle vara hemskt skönt om jag slapp gå upp så mycket.

Magen börjar dock redan kännas i vägen. Den är verkligen inte mycket att skryta om när jag stiger upp på morgonen, men så fort jag ätit så känns det som att det bara smäller till och magen sväller upp. Efter lunch känner jag mig som en spärrballong. Det är som att maten inte har någonstans att ta vägen. Är det likadant för er andra?

Idag går jag förresten in i vecka 21 (20+0) och har med andra ord avverkat precis halva tiden! Milstolpe!

• emselott

Igår fick sambon äntligen känna de första sparkarna! Under förmiddagen när jag satt på jobbet så var det livat ett tag och på kvällen började det om. Sambon kastade sig över magen när första sparken kom, men fick knuffa lite på magen och saga åt den att vakna innan nästa spark kom. Sedan fick han flera stycken till som svar när han buffade. Härligt!

• emselott

Jag har varit förskonad från kramp so far, men har hört att även magnesium ska vara bra mot kramp i musklerna. Det finns som brustabletter på typ Ica/Coop. Eller på hälsokost/apotek. Sambon kör hårt på det. Imorgon går jag in i vecka 23. Det känns som att det gått jättefort fram till nu. Blir också nästan lite stressad när jag tänker på allt som ska göras och hinnas med innan dagen D. Köpa hus, sälja lägenhet, flytta, fixa alla bebissaker (jag har av någon anledning skjutit på alla förberedelser och inköp) och dessutom jobba! Nu har jag precis börjat gå skift så att jag jobbar sju dagar och är ledig sju. Tunga pass, men jag kommer att hinna mycket under ledigveckorna! Jag hoppas kroppen orkar bara... Magen har plötsligt börjat växa så det knakar och jag tror jag känner av lite SD när jag varit igång mycket, men i övrigt mår jag väldigt bra nu.

• emselott

Jag jobbade mitt första pass på första skiftet igår och HJÄLP vad trött jag var efteråt! stiga upp kl fem och vara på jobbet 06.00-18.15. Det är tur att jag bara ska jobba så i tre skift, fram till midsommar, för jag tror inte jag fixar det längre än så.
    När mitt skiftlag kom i morse visade det sig att de kör morgongympa innan de börjar jobba. Rätt kul att se ett gäng byggnadsarbetare, gravallvarliga och iklädda full mundering stå och göra knäböj och klappa sig på rumpan. Jag hängde förstås också på och måste sett minst lika lustig ut med putande mage och byxor som inte går att stänga.. :D
    Nu ska jag fortsätta jobba, innan jag somnar med ansiktet nere i tangentbordet!

• emselott
    Förra veckan fick jag äntligen mina snickarbyxor för gravida. Det är Fristads, finns i deras katalog. Jag tänkte fixa en länk, men allt bara hänger sig när jag försöker öppna katalogen, så jag ger upp. Jag kan iaf berätta att byxorna är ordentligt tilltagna i storlekarna, så man behöver inte ta i så man spricker. Jag hade lätt klarat mig med en storlek mindre! Det går att bygga ut dem nästan hur mycket som helst över magen känns det som. :)
  • emselott

Nu var det länge sedan jag skrev sist. Grattis till de små som redan kommit!
    Går in i v 39 idag och har alltså två veckor kvar till bf. Vi renoverar i nya huset och flyttlasset går om prick en vecka. Jag jobbar egentligen fortfarande, men har legat hemma i flunsa sedan i tisdags. Igår tänkte jag att jag skulle pallra mig till jobbet idag, men vaknade med nytt halsont och kände mig igenmurad i hela huvudet, så det fick vara. Jag har min sista jobbvecka nästa vecka. Just nu önskar jag att jag sökt om att få gå på ledighet lite tidigare. Det hade varit skönt att få koncentrera sig på att komma i ordning och vila de sista veckorna. Kan man ändra sig och be om att få gå på föräldraledighet två veckor för bf istället för en vecka före bf?
    Jag har en hel del ordentliga sammandragningar, men för det allra mesta gör de fortfarande inte ont. Vi har sagt att bebisen får stanna kvar lite på övertid där inne så vi hinner få klart allt. Leverans den 24:e (ist för den 20:e) skulle passa alldeles utmärkt! :)
    Fast bb-väskan står färdigpackad i ett hörn i sovrummet. Utifallatt.... :) 

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012