• ZooZoo

Vi som väntar smått i September 2012

Hejsan,

Är också ny här i trådenGlad 
    Jag och fästmannen väntar vårat första barn. Det är helt otroligt vad lycklig man ärSolig Vi har inte berättat för några ännu, det får bli en överraskning i slutet av februari om allt går bra. Vågar inte ta ut något i förskott. Men åh vad jag längtar efter att berätta för mamma!!!

Vad gäller symtom så är det hittills bara synliga blodådror på brösten (som kom väldigt tidigt!) och lite känsliga bröstvårtor, "fylligare" bröst och lite molvärk/knip i magen ibland. Annars mår jag väldigt bra hittills *pepparpeppar*Skrattande   

Är det några här som bor i Uppsala eller i närheten av Uppsala? Glad  Jag är enligt de uträkningar som finns på nätet i vecka 4+4  

• ZooZoo
    StarStruck skrev 2012-01-03 13:20:00 följande:
    Hej och grattis!
    Vi har exakt samma symtom och är lika långt gångna!

Åh vad roligt! Glad
    Är det ditt första barn?

Så skönt att man har lite folk man kan prata av sig med och diskutera tankar med som är i samma situation. Ser fram emot att få följa er alla här i tråden!Glad   
  • ZooZoo
    MiaMy skrev 2012-01-03 14:56:11 följande:
    Grattis!
    Dessa symptom och antal veckor stämmer även på mig :)  Det är vårt första barn också!
    Jag bokade tid för inskrivning idag, fick en tid den 20/1. Jag vet inte vad allt det innebär, hon sa inte så mycket om vad som skulle göras då, och man vet ju inte riktigt vad man ska fråga efter när det är första gången. Men det är spännande detta!!!

Jätteroligt att följa denna tråd och er alla som skriver här, och som är i samma situation som en själv :)

Tack{#emotions_dlg.flower}
    Grattis till er också!Skrattande

Jag var på väg att ringa för inskrivning idag, men gör det nog i nästa vecka istället. Har inte vetat riktigt vart man ska ringa, men efter lite googling så verkar det luta åt att det blir "Hjärtat" i uppsala. Någon som vet om de är trevliga och kompetenta där?  Hur valde du vilken MVC du skulle gå till?

Jag har förstått att det är olika från landsting till landsting om vad som "ingår" i undersökningarna/kontakten med MVC. Jag håller tummarna för att man får ett VUL innan vecka 12 iaf. Vill så gärna se att det finns något där inneDrömmerHjärta

Just det, glömde 2 saker som jag har som symtom: kissnödig på nätterna (vaknar 1-2 ggr/natt för att kissa) samt att jag har sovit lite dåligt.     
  • ZooZoo
    MiaMy skrev 2012-01-03 15:30:36 följande:
    Tack! :)
    Jag ringde till Barnmorskemottagningen i min stad, samma ställe som jag fått p-piller-recept ifrån osv. Jag tänkte inte ens på att det kanske  finns andra alternativ, men det kanske finns...?

Jag har inte känt av nån extra kissnödighet än, och jag sov nästan 12 timmar inatt. Men det kanske ändras...

Är ledig denna vecka från jobbet, men jag undrar hur det ska gå nästa vecka! Hur ska jag kunna hålla mig från att berätta? Man vill ju bara säga det åt alla, men vågar inte...

Jag kan fortfarande inte fatta att det finns något extra inne i min mage :D

I uppsala verkade det finnas lite alternativ, men "Hjärtat" fångade mitt intresse. Det skiljer sig säkert från stad till stad. Har du redan en kontakt där så blir det ju jättebra (förusatt att du trivs med personalen då ) Själv har jag inte ätit p-piller på 4 år, så jag har inte haft någon sådan kontakt på ett tag.

De på jobbet är ingen fara för mig att hålla mig ifrån att berätta förFlört Det jobbar bara massa gubbar därTungan uteDäremot så har jag svårt att låta bli att säga något till mammaHjärta Jag vet att hon kommer att bli såååå glad, samtidigt så vill jag vara lite hemlig och inte avslöja något förrens de "fruktade" 12 veckorna har gått.  

Jag har inte heller fattat att det är en liten i magen. Var tvungen att ta ett test i går bara för att se att det fortfarande var positivt och om det blivit starkareSkäms  
  • ZooZoo
    sexhundra skrev 2012-01-03 16:15:31 följande:
    Ni verkar så lugna allihopa! Idag är jag orolig!! Jag tycker mina symtom har minskat och så har jag hängt upp mig på att jag inte har nått illamående, men jag vet att det är olika! Och så har jag haft skit ont i magen!! Jag blöder inget men har läst lite om MA så är mest det jag oroar mig för. Hur vanligt är det egentligen?

Jag tror inte att du behöver vara orolig, men om oron inte släpper så kan det vara lugnande att ringa barnmorskan och ventilera sina tankar och känslor. De har ju erfarenheten och hjälper dig hur du ska gå tillväga. Glad

Vad är det för typ av smärta i magen du har? Var sitter den? Det är inte vanlig växtvärk du har då? Bebisen växer mycket hos dig nu (visst är du i vecka 6?). Från v.5 till vecka 6 så växer den från någon mm till ca 7 mm, så det är inte konstigt om det känns lite i magen. 

Jag kommer att ringa till barnmorskan om jag känner mig orolig för något. Sedan kan man ju inte gardera sig för allt, men jag tror att det är bra att försöka slappna av och undvika att läsa alla hemskheter som kan hända. Jag vet att jag själv har svårt att hålla mig från att läsa om alla risker och tecken på missfall och så blir man superuppmärksam och blir sressad istället för att utgå från att allt förmodligen kommer att gå bra. Jag försöker undvika sådan läsning, även om det är svårt ibland.

Jag hoppas att din värk i magen bara är bebis som växer och tar platsHjärta  Men ring BM om du inte blir av med oron.

Kramar

• ZooZoo
    AngelinFear skrev 2012-01-03 17:53:55 följande:
    Jag som inte är så bra på de här, men är de så att när man räknar veckor + dagar så är man en vecka efter de... Som t.ex mig själv, jag är 4+3 idag - betyder de att jag är i vecka 5 då?

Ja, precisGlad

Det talar om att du har gått 4 hela veckor och 3 dagar = inne i vecka 5Glad  
  • ZooZoo
    sophiejennifer skrev 2012-01-03 17:50:08 följande:
    Fick göra VUL idag, det visade sig att det var någon infektion så jag fick äta en aborttablett och slipper förhoppningsvis skrapning. Får väl hoppas på en vårbebis 2013 istället. Tack för stödet idag. All lycka till er.

Jag beklagarRynkar på näsan Så tråkigt

Jag håller tummarna för att du snart är gravid igen!

Kram  
  • ZooZoo
    AngelinFear skrev 2012-01-03 19:47:49 följande:
    Något som vet bättre än mig och kan svara på två frågor jag gått och grundat på ett tag...?

1: Kan man ha sex när man är gravid?
    Har hört av vissa att de är okej, och av andra att de kan leda till infektion de första två månaderna...

2: Måste man använda kondom vid sex när man är gravid?
    Har försökt kolla efter svar, men hittar ingenstans något svar på de :/ 

Jag har hittills haft sex som vanligt. Har inte reflekterat över att det inte skulle gå om man bara har lusten. Det enda jag har hört är att slemhinnorna kan vara sköra och känsliga så man kanske får en liten blödning, inget farligt, men att man kanske tar det lite lugnare om man får ont eller blöder av samlag.
  • ZooZoo
    N1987 skrev 2012-01-03 19:54:29 följande:
    Jag har en liten undran.. Jag är ju i v. 4+0 idag (alltså v. 5) När jag läser om vad som händer under de olika graviditetsveckorna, ska jag då läsa under v. 4 eller v. 5? :)

Du ska läsa om grav.vecka 5 dåGlad Du har precis gått in i vecka 5 och infon som står där sker under denna vecka.
  • ZooZoo
    AngelinFear skrev 2012-01-03 19:56:42 följande:
    Tack för svaret, nu är de bara andra frågan som återstår! :)
    Ah, den missade jag. Nej det behöver man inte.

Om man har haft komplikationer sedan tidigare med MF eller infektioner så kan man få råd från BM om hur man ska göra med sex under graviditeten, men rent generellt så är det ingen fara så länge man mår bra och har lustFlörtGlad

hittade en länk som har lite info
         http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Sex/
  • ZooZoo
    AngelinFear skrev 2012-01-03 20:24:40 följande:
    Tack för svaret och sidan ;D, men när är de man måste börja använda kondom för att inte bli gravid direkt efter denna då? De är jag undrar mest :)

Menar du efter förlossningen?

De brukar rekomendera att man inte har sex under de efterföljande 6 veckorna efter förlossning (pga infektionsrisken etc). Sedan brukar amningen fungera som "p-piller" men är långt ifrån säker. Man får helt enkelt skydda sig som tidigare (p-piller, kondom, avbrutet samlag etc).Glad  
  • ZooZoo
    litenplutt skrev 2012-01-09 11:07:38 följande:

Choccolat skrev 2012-01-09 11:05:22 följande:

Åh så roligt! Välkommen hit!!! Denna gång ska det gå vägen! =)
    Tack tjejer!!!

Grattis till er med {#emotions_dlg.flower}

NÅGON här inne som är en Uppsala bo??      
    Grattis till PlusSolig
    Jag bor lite utanför Uppsala, men räknar mig som UppsalaboFlörtGlad 

• ZooZoo

Jag har inte varit så aktiv här och nu blir det till att lämna tråden helt

Fick reda på att jag har fått missfall i vecka 9+3. Graviditeten hade avstannat i vecka 6-7 någongång.

Lycka till ni andra!

MA 9+3 (avstannat i v.6-7) feb-12
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012