• Lizzu

Vi som väntar smått i September 2012

Hej! Jag tror jag hoppar in här! Jag har just plussat och har beräknat 3 september! :) Jag har 2 pojkar sen tidigare den äldsta är 3.5 och den yngre fyller 2 i februari. Jag hoppas så att detta barn ska få vara friskt. Mitt yngre barn föddes med läpp-, käk-, och gomspalt och det äldre fick diabetes typ 1 som 2 åring... Det är 4-7% risk att detta barn har spalt också, så det blir spännande att se...

• Lizzu

Idamarja: Jag väntar mitt tredje barn nu (v18) Mitt andra barn hade också lkg-spalt, så vi funderar också mycket över om detta barn får vara friskt... Ska på ultra 20.4...

• Lizzu
    Alicias skrev 2012-03-30 14:32:07 följande:
    Kan man se gom/läpp spalt på vanligt ultraljud eller måste man göra 3D?

På vårt sjukhus har de både 3d och 4d men jag vet inte vad som krävs för att se spalten. Åtminståne läppspalt tycker jag borde synas tydligt. På min son hade de inte sett spalten på nåt ultra, gynekologen var mycket förundrad i efterhand över att de kunnat missa det. Vi hade gärna viljat vetat om spalten redan under graviditeten så vi kunnat förbereda oss mentalt, det blev en enorm chock vid förlossningen... Men i dagsläget tänker vi sällan på spalten, han är hur fin som helst, man måste se riktigt noga på honom för att se ärret.
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012