• Minus75

Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.

Får man haka på här? Jag har sedan juli 2010 haft 4 missfall (2 MA och 2 MF), det sista i juli 2011. Efter det har jag gjort en titthålsoperation, sprayat Synarel och är nu "fri att försöka" igen. Vi har genomgått MF-utredning på Sahlgrenska där de inte hittade något fel på någon av oss. Sen tog jag kontakt med Lennart i Borås och har nu blivit ytterligare undersökt och är med i hans studie om Acetylsalicylsyra/upprepade missfall.

Alla kompisar har hunnit få både ett och två barn sedan vi började försöka (2008) och det känns rätt tröstlöst nu. Jag fyller 37 i år, min sambo 40 och vi har inga barn sedan tidigare.

Jag har dock inte tagit reda på dessa saker om Tsh och allt vad ni skriver om, jag får nog kontakta läkaren och höra vad jag hade för värden där (de har ju testat allt de kan testa).

Nu har jag precis fått mens och därmed minskar hoppet om bebis 2012 ännu mer.
    Mitt i all misär är det skönt att det finns andra i liknande situationer, även om jag inte önskar min värsta fiende denna jobbiga sits.

• Minus75
    Gatto skrev 2012-01-25 14:36:57 följande:
    Hej Minus75, har hört mycket om Lennart och hans studie på acetylsalicylsyra. Vad äter du för tabletter? HAr för mig att en del fått treo som ska delas i 1/10 och en del får Albyl 1/3 och en del får hjärtmedicin.

Är ju så jobbigt med osäkerheten och väntan tycker jag, först ska man bli gravid och jag har inte så lätt för det, tog 14 månader innan det tog första gången sen när man väl är gravid ska man få behålla det också!
    Att det ska behöva vara så svårt för vissa och så himla lätt för andra.
    Jag har inte fått några tabletter ännu eftersom man börjar ta dem först när man är gravid. Det är Trombyl om jag inte minns fel, och jag skulle inte mixtra själv med olika delar av Treo osv. Acitylsalicylsyra är ju trots allt inte bra för foster i annat än begränsade mängder.  (Om man äter via Lennart eller annan läkare är man ju övervakad om något skulle verka misstänkt. )

Vi hade inte heller så lätt att bli gravida, det tog flera år. Sen när vi väl hade blivit det en gång, gick det snabbare mellan graviditeterna (dock inte nu efter sista op). Det värsta är ju att numera är ett positivt gravtest ungefär lika hoppingivande som ett pos ÄL-test. Dvs man vet att det iaf finns ngn chans. Jag antar att jag kommer att känna samma glädje som "alla andra" känner vid pos gravtest, först när jag ser ett tickande hjärta på UL...
  • Minus75
    M I M M I skrev 2012-01-28 15:43:10 följande:
    Hej!!

Är i samma sits som er, vi har kämpat för barn i 2,5 år, tre tidiga mf o 2 ma... Har testat pergo, enkeldoserna gav inget men blev gravid på första dubbeldosen. Blev dock vårt första ma... :(

Har gjort vår mf-utredning hos Lennart Blomqvist i Borås, han är verkligen super! Hans studie berör trombyl och TLC, inget annat. Hälften av paren får sockerpiller o hälften får trombyl. Det är en dubbelblind studie, så varken paren eller dr vet vem som får vad..

Trombyl funkade inte på oss tyvärr, inte ens i kombination med progesteron :( nu väntar vi på att få börja med vårt första ivf-försök, blir vi gravida får vi trombyl även då.
    Är ni kvar hos Lennart fortfarande, dvs hjälper han er även efter att ni har varit med i studien? Jag tycker att han verkar himla bra. Jag har räknat upp till 12 olika läkare som har tagit hand om oss på Sahlgrenska och då ar vi ändå varit inskrivna för utredning.. Bara det att dra hela historien varje gång man kommer till sjukhuset är ju påfrestande. Sen att de säger olika saker hela bunten, gör ju inte saken bättre... :(  Så en bra sak med LB är ju att man iaf bara har honom att prata med och att han verkar vara tillgänglig och ta en på allvar.

Har ni problem att BLI gravida också, eller är det en extra åtgärd med IVF, dvs för att kunna få lite bättre kontroll på ägg mm?
Svar på tråden Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.