• Happies

Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.

Bra tråd! Är förstås jätteledsen att läsa om missfallen, men tacksam för infon som finns, och att vi kan hjälpa varandra. Kan för högt tsh orsaka missfall? Jag hade 2,8 senast jag testade och det var efter mitt missfall.  Själv har jag fått trombyl, prednisolon, fragmin (blodförtunnande) och höga doser av Equiday (E-vitamin). Equiday var mest för att öka blodflödet till livmodern och få en tjockare slemhinna så att ägget kunde fästa.

Hoppas verkligen på ett bättre år för oss alla, och håller med Pimpinellan att 2006-2011 kan jag också vara utan

• Happies
    Gatto skrev 2011-12-31 00:46:55 följande:
    Vad jag förstått ska man inte ha för högt tsh, inte över 2,0 och gärna ner mot 1,0-1,5 men det verkar vara många olika värden att titta på, tex t4 å t3. Men jag har precis börjar luska i detta. Hur kommer det sig att du äter trombyl å prednisolon?

Tack för svaret, ja det verkar vara lite för högt för mig med 2,8 så doktorn höjde dosen lite så jag ska på ny kontroll om 6 veckor. Trombyl och Prednisolon fick jag pga att jag har autoimmuna sjukdomar, som de misstänker kan orsaka problem att bli gravid + missfall. Trombyl skulle öka blodflödet till livmodern så att livmoderslemhinnan skulle bli tjockare och så att livmodern skulle få "syre" under graviditeten.

Trombyl klarade jag inte av eftersom jag har en tjocktarmssjukdom men Prednisolon ska jag fortfarande äta vid mitt nästa ivf.

Ang. sex efter missfall så har vi haft sex efter första mensen, så fort som möjligt för att kunna bli gravid igen :) Med tanke på att jag bara blir det en gång varv femte år så pausar vi inte i onödan.

• Happies
    JELJ skrev 2011-12-31 12:33:48 följande:
    Visst kan förhöjt TSH vara betydande men då ska det ligga ganska högt vad jag har fått förklarat för min läkare. Förhöjt TSH gör att det blir svårt att bli gravid och han skada fostret under dom första 12 v.
    Min läkare sa till mig att man bör ligga runt 1 i tsh för att det var optimalt att bli gravid. Man bör inte överstiga referensvärdet som ligger runt 2,5 under graviditeten. Har man en diagnos och har medicin ska man kontakta läkaren genast när man blir gravid. Man brukar behöva höja levaxinet under graviditeten eftersom fostret inte kan "moderkakan" producera själv dom första 12 v utan "tar av mamman" Jag skulle ta blodprover var 4 v under graviditet  och även kontakt med specmödra.
    Jag tror inte att 2.8 i tsh är för högt för att orsaka missfall men jag är inte expert. Fick du trombyl och det andra efter missfallet eller medicinerade du med dom under graviditeten som blev ett missfall?

Klart att 2012 blir vårat år.
    /Jenny
    Tack för infon, troligen är det en av orsakerna då till att jag inte blivit gravid. Har försökt i fem år och blev gravid efter det femte året då jag tagit levaxin i några månader så jag tror ju att det kan ha försvårat mina chanser att bli gravid då TSH varit högt.
    Å andra sidan har jag så många andra fel så det är svårt att veta. Visste inte att man ska höja dosen under graviditet, det gjorde inte jag, och efter missfallet var TSH högre än det varit förut så det kan ha varit just för att fostret tar av mamman. Bra att lära sig nåt nytt

Trombyl och Prednisolon har jag tagit före mina 6 ivf (icsi) och före mina 8 FET. Och märkligt nog, har jag aldrig blivit gravid under dessa 14 försök utan blev det på naturlig väg efter att ha börjat med Levaxin. Första gången jag blev gravid var också på naturlig väg men det var 5 år sen och då visste jag inte att det skulle vara så här svårt. Under graviditeten har jag varken tagit Prednisolon eller Trombyl, har inte vågat, men Fragmin har jag tagit genast efter insättning.

Hoppas du blir bra snart och slutar blöda så att ni kan göra 2012 bebisar
  • Happies

Zazziki: Min läkare sa att jag skulle ta Equiday, 600-800 mg varje dag. Equiday finns inte i Sverige, men säkert finns det något motsvarande. E-vitamin som E-vitamin kan man tycka men det här är iaf det hon ville jag skulle ta http://www.yliopistonapteekki.fi/Files/se/31989.html
    Jag skulle sluta med det då jag blev gravid eftersom alldeles för höga doser kan ibland påverka fostret. Så jag fick det egentligen för att kunna bli gravid då blodtillförseln till livmodern är så dålig. Jag har också jättelågt blodtryck och dålig blodcirkulation. E-vitaminet började jag med samtidigt som Levaxinet men man vet ju aldrig om och vad som hjälper. Om jag blir gravid igen tänker jag ta Fragminsprutor som förhoppningsvis hjälper att motverka missfall.
    Har du kollat om du har risk för blodpropp? Isåfall så kan du ha så "tjockt blod" så det inte strömmar till livmodern ordentligt, och då kan Fragmin hjälpa.

Pimpinellan: Du har rätt i att man tröttnar på att testa alla möjliga sorter, det har jag också gjort. Och som du skriver så kan man pröva så länge det inte är A-vitamin plus järn. Jag tror faktiskt att E-vitaminen hjälpte mig att bli gravid (tillsammans med Levaxinet). För livmoderslemhinnan har aldrig varit tjockare än då när jag åt det. Däremot tycks inte kortisonet eller alla mina hälsokostmediciner ha hjälpt alls. Man kan verkligen säga att man prövat allt snart :) Och så är ju alla olika så det som hjälper för någon hjälper inte för alla. Vad är rosenrot bra för?

Svar på tråden Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.