• cicci85

I vilken bil sitter man bra i framsätet trots att man har bilbarnstol bakom?

Nu har vi en v70 och en multi-tech. Det är astrångt. Jag kan sitta någorlunda men sambon kan knappt knöla in sig. Vi har tänkt byta bil till en rymligare, men vilken? Sambon tycker xc90 men den är ju så gigantisk och är väl inte så värst billig att ha heller... Jag har föreslagit Mondeo men den gillar han inte... Såå lite tips tack

• Svar på tråden I vilken bil sitter man bra i framsätet trots att man har bilbarnstol bakom?
  • cicci85
    mrsIce skrev 2011-12-20 07:18:36 följande:
    Har ni testat att sätta stolen i mitten? Det har vi i våra båda bilar (en V70 och en 940) och vi kan ha framsätena helt bakåtskjutna (har Britax hi-way)

Japp, den får inte plats i mitten och hade vi en stol som fick plats så kommer han ännu nämre storebror så de kan bråka ännu lättare
  • cicci85
    kixan skrev 2011-12-20 07:17:19 följande:
    Audi A6 har vi, sjukt gott om plats.

har ni alla barn i baksätet?
  • cicci85
    kikidil skrev 2011-12-20 07:34:11 följande:
    Vi har en Ford Mondeo och det går knappt att sitta i framsätet. Har en Britax Hi-Way till sonen. Men det kanske vore mer utrymme där framme med en annan barnstol.
    Men hi-wayen tar ju inte så mycket plats... I pappas Mondeo sitter man hur bra som helst i fram, men det är kanske en 04:a, älsklingsbarn säger att det är viktigt med årsmodellen.
  • cicci85

Vi ska byta stol till en britax twoway i sommar, då blir det lite mer plats, men jag vill att det ska vara ännu mer plats så ungen får ordenligt med benplats oxå

vivianne skrev 2011-12-20 08:41:47 följande:
    Jag hade nog börjat med att åka till en kunnig bilstolsförsäljare och testat olika stolar i bilen för att se om ngn annan funkar bättre. Både enklare och billigare att byta stol än bil...

Annars sitter både jag och maken (1.87 lång) bra i vår Passat med en Akta Graco Duoflex bakom. Men då är stolen monterad uppe i sätet, ska "klacken" ner för att ge dottern mer benutrymme lär det bli trängre. Men det tar vi då!
    Tänk på att klacken måste vara nedanför sätet när barnet väger 11 kg...

• cicci85
    ShanghaiLily skrev 2011-12-20 09:09:26 följande:
    Vaddå klack, jag fattar inte.  =)  Hur ska den sitta?

Duoflex kan man montera på olika sätt, till max 11 kg med hela stolen på sätet eller för att ge bättre lutning och benplats och alltid efter 11 kg med klacken utanför säteskanten.
    4 år i duoflex
    Lite otydlig bild kanske, men stolen står med kalcken utanför säteskanten.
  • cicci85
    ShanghaiLily skrev 2011-12-20 09:40:16 följande:
    Okej jag fattar. Men vi har en Britax Hi-way i baksätet på en v-70 och hela klacken står på sätet och det är trångt där fram. Om klacken ska vara nedanför kan ju ingen alls sitta fram...

Dags att byta bil då eller? =)

Men hi-way är väl godkänd till 25 kg även om man monterar med klacken på sätet? Det är duoflex och cosmic med löst stödben som måste monterad nedanför efter 11 kg.

Hur länge kan barnet sitta i hi-wayen när den är monterad på sätet? När barnet behöver med benplats är det kasnke dags för en ny bil fast hi-wayen funkar väl bra i mitten.
  • cicci85
    KasperSixten skrev 2011-12-20 10:16:23 följande:
    Men visst får klacken sitta utanför sätet?

Vi kunde sitta framför sonen tills förra hösten, då var han  dryga 2,5 år. Hade kanske gått ett tag till men då kom lillasyster och var helt omöjligt att få plats med babyskydd (plus bas) bakom förarsätet.  

På Hi-wayen? Ja, självklart! Men får man inte plats i framsätet när stolen är monterad så, då får man byta bil så att alla kan sitta bra tänkte jag  
  • cicci85
    Gurkburken skrev 2011-12-21 14:15:12 följande:
    Volvo V70 och Saab 9-5 (olika årsmodeller) har fungerat fint för oss och vi har haft alla våra barn bakåtvända till 5 års ålder. De två äldsta desssutom "modell större" 5-åringar.
    Maken, 189 cm lång, har suttit jättebra framför och barnen har suttit bra i sina stolar.
    De bilbarnstolar vi haft är Britax Two-Way, Britax Freeway och Brio Zento.

Maken har även kunnat sitt framför yngsta sonen i min Kia Cee'd (Golf storlek) även om han haft det något trångt.

Kanske skall ni testa en annan bilbarnstol?

Jo, vi ska ju byta till en two-way, får åka och kolla hur mycket plats det blir i fram då. Men bilbyte blir det nog iaf Till en rymligare!
  • cicci85

Åh, jag hade en Scenic förut, fast en äldre! Såå rymlig och bra med separata säten i bak! Sonen satt ju med raka ben tills han var 5 år/25 kg/118 cm Sambon vill dock inte ha en sån... Kanske får bli en xc90 ändå, vänjer mig väl med storleken!

• cicci85
    Natasha76 skrev 2011-12-21 20:52:22 följande:
    Oj, för en årets XC90 i Finland, medkörd bara 100 mil får man betala 75900 EUR dvs 675000 kronor...

Men en sjusitsig från 2006 medkörd ca 13000 mil får man för halva priset...

Tur att Renault är billiga som begagnade :)

Men fy farao va dyrt! Nån sprillans ny bil blir det absolut inte iaf
  • cicci85
    vivianne skrev 2012-01-02 18:20:42 följande:
    Väcker gammal tråd till liv för att du skrämde mig lite med dina inlägg om Duoflexen. Jag hade  nämnligen tolkat bruksanvisningen som att det bara var i framsätet som klacken skulle nedanför sätet efter 11 kg. Ringde därför Akta Graco och jag hade läst rätt, det gäller bara i framsätet. I baksätet (med stödben) kan man alltså ha klacken uppe i sätet till barnet väger 18 kg.

Ville dela med mig om någon annan undrar.

Det har jag inte tänkt på, har aldrig hört nån annan som sagt det heller. Undra om samma gäller för AG Cosmic?  När jag läste igenom bruxen så står det ju bara max 11 kg på monteringsanvisning för framsäte, i baksätet står det bara att den kan monteras med klacken på eller nedanför sätet...
Svar på tråden I vilken bil sitter man bra i framsätet trots att man har bilbarnstol bakom?