Wittra: Vi gjorde IVF på Sahlgrenska.
Första mötet träffade vi en läkare som förklarade precis hur behandlingen skulle gå till och det blev en gynundersökning. Vi fick göra korta protokollet, så alltså enbart sprutor. Alla prover var tagna under utredningen så det behövdes inte något nytt. Efter läkaren fick vi träffa en barnmorska som visade väldigt noga hur sprutorna fungerade, hur och när de skulle tas osv. Jag fick även prova att ta en spruta själv (med koksaltlösning i) för att hon skulle se att jag gjorde rätt. Av barnmorskan fick vi en behandlingsplan där det stod vilka sprutor jag skulle ta, vilka doser och datum. Vi fick en preliminär vecka för äggplock. Hela besöket tog ca 1h och 45 min.
När jag fick min mens skulle jag ringa för att få veta exakt startdag för sprutorna, tror jag fick börja på dag 2 eller 3. Jag tror det var vid det samtalet som det även bokades in ett VUL. Själva VUL:et går jättesnabbt, hela besöket tog kanske 15 min. Jag fick göra ett nytt VUL efter några dagar och då bestämdes det exakt dag och tid för äggplock och vi fick veta vilket klockslag jag skulle ta ÄL-sprutan.
Besöket för äggplocket tar några timmar för man ska vara där en stund innan och får ligga och vila så länge man behöver efteråt. Man ska avsätta hela dagen för äggplock och inte jobba den dagen. Som de andra har nämnt får man väldigt bra smärtlindring i form av alvedon, lokalbedövning och morfin. De som jobbar där är jätterara och omhändertagande så det känns att man är i goda händer. Själva äggplocket tyckte jag inte kändes alls mycket men en stund efteråt var det som väldigt kraftig mensvärk.
Två dagar efter äggplock blev det insättning och det besöket tog nog max en timme.
Vi väntade ett år extra med att gå igenom IVF för vi kände oss inte redo innan, men när vi väl gått igenom det kände vi båda två att "var det bara detta?" Så det var inte alls så jobbigt som jag hade trott, även om man såklart inte ska förringa det och säga att det var en dans på rosor. Men det var jobbigare psykiskt, att inte veta om det skulle funka, än vad det var fysiskt.
När remissen väl är skickad är det IVF som gäller så du behöver inte oroa dig över att det plötsligt ska ändras eller att de kommer föreslå någon annan behandling.
Det är ett fåtal dagar man behöver smita ifrån jobbet: första besöket, 1-2 VUL, äggplock och insättning. Kanske något mer om man gör långa protokollet. Vi hade tur och fick ÄP på fredan så det var inte alls konstigt i andras ögon att jag ville ha en dags semester.
När det närmar sig första besöket får ni hem ett litet informationspaket så då kan du läsa mer om hur det går till.