Vi som försökt ett tag utan plus
Jag ser att ni pratar bröllop och kostnader. Vi gifte oss inte kyrkligt utan borgerligt vid en sjö. Det var bara vi, vigsleförrättaren och våra föräldrar. Ingen visste om det innan, föräldrarna fick veta det en 15 minuter innan Vi hade lurat hem dom till oss "på fika". Senare så firade vi det hela med en kräftskiva för våra vänner. Jag tror att det var bortåt 20-25 kompisar som kom och vi bjöd på allt. Vi hade tur med vädret så kräftpriset (saltvattenkräftor då vi bor i Göteborg och där bojkottar vi sötvattenkräftorna) låg på 179:-/kg. Jag hade bakat och fyllt frysen med pajer, och sedan slängde jag ihop några goda såser och sallad och sen köpte vi till baguetter och ost. Tårtan, moussetårta hade jag bakat själv i förväg och fryst in. Och festen hade vi som sagt var hemma hos oss. Slutsumman blev inte många tusenlappar.
Men vill man hålla kostnaden nere så är mitt tips att dels antingen låna/hyra eventuell församlingshem eller hembygdsgård. Eller om man har någon bekant som har en lada man kan låna som man sedan pyntar fint. Då är sommar/tidig höst att föredra, dels för värmens skull, dels för att man kan hitta så mycket bra att dekorera med i naturen. Eller varför inte, om man har en stor trädgård, eller äng (eller om någon man känner har det) att man hyr ett partytält och har festen där?
Vill man inte ha pappersdukar så tar man ikeas billigaste lakan som duk om man inte får tag på dukar på annat håll, jag lovar, det är ingen som ser att det inte är duk utan lakan man har på borden! Porslin kan man hyra eller så köper man även där ikeas billigaste som inte kostar många kronor.
Maten får man billigast och enklast om man har en kall buffé med sallader, goda röror, kallskuret och liknande. Det kallskurna kan man lätt få till billigt om man gör det själv och man passar på att köpa köttbitarna/fisken eller vad det nu är, när det är extrapris, och sedan fryser in. Fördelen med buffé är också att man behöver inte ha så mycket av de varor som brukar vara dyrast, dvs kött/fisk Tårtan kan man också göra själv, som sagt var moussetårta kan jag verkligen rekomendera då det fungerar så bra att frysa! Om någon är intresserad av några goda, men enkla buffeförslag som jag själv kört med vid något tillfälle, eller moussetårterecept så inboxa mig med mailadress
Sedan vad det gäller musik så gör man bara ihop en spellista på tex Spotify, då behöver man inte ens ta hjälp av en DJ
Eller varför inte ha en picnick om man inte vill vara helt tarditionsbunden?