Rebster: Jag kontaktade en gynekolog som jag gått till innan. Vid första besöket måste båda två vara med och det vi gjorde var att svara på frågor om menscykeln, om jag varit gravid, allmänhälsan, om man tränar osv. Sambon fick liknande frågor och även om han haft pungbråck, problem att kissa osv. Det var ett avspänt besök, inte alls jobbigt enligt oss. Vi fick en tid inom en vecka.
Vid första besöket fick vi även lämna blodprov. För att tjejen ska få lämna måste hon vara nånstans runt dag 3-5 i menscykeln, minns inte riktigt.
Sambon fick med sig en burk och instruktioner för att lämna spermatest, något man gör hemma och sedan åker in med till sjukhuset (han var tvungen att boka tid först). Det tog nog en vecka att få tid, sedan tar det 4-6 veckor innan resultatet kommer.
Resultatet skickas till gynekologen som skickar det vidare till oss med ett brev om vad nästa steg blir. Sambons test var bra så nästa steg är att göra en äggledarkontroll, som ska utföras mellan mensens sista dag och ägglossning. När sambons testresultat kom var min mens precis slut så vi hann inte få en tid så vi får vänta till nästa cykel.
Utredningarna verkar skilja sig åt en del beroende på var man gör dem, men de stegen som alltid verkar finnas med är samtal, spermatest, blodprov och äggledarkontroll, fast i lite olika ordning. Utredningen brukar alltid starta hos gynekologen eller vårdcentralen har jag förstått det som, när de har gjort sin del skickas man vidare till en fertilitetsklinik för behandling, beroende på vad utredningen kommit fram till.
Jag tyckte det kändes lite jobbigt att ta tag i det men när jag nu har gjort det och allt satt igång känns det väldigt skönt! Jag blir inte alls besviken när mensen kommer för jag vet att hjälpen är nära! :)