Två döttrar och en son skrev 2012-05-15 21:41:13 följande:
Fyy vad jobbigt....
Förstår att du är orolig för att kvarvarande äggledaren ska vara skadad/blockerad....
Men kan ju också vara så att du mest har släppt ägg från den äggstock där äggledaren är borta och att den andra äggledaren inte har klarat att fånga upp ägget. Isåfall så har ni kanske eg bara haft en 4-5 riktiga chanser..
Du känner inte vilken sida det moler på innan/vid ÄL?
Hade jag varit i din situation hade jag bokat tid för en äggledarspolning för att kolla om det finns passage.
Är det då t ex små hinder ivägen så brukar de lossna så att det blir lättare att bli gravid efteråt!
Du har ändå haft två utomkveds och har en borttagen äggledare och nu är ni på 11.e försöket när ni tidigare blivit gravida snabbt... Det tycker jag är orsak nog att få kolla den kvarvarande äggledaren.
Skulle det visa sig att den är helt blockerad så vet ni ju iaf det och behöver inte försöka, hoppas och bli besvikna gång på gång igen. Dessutom kan ni direkt gå över till IVF istället som ju ger mycket större chanser!
Har du kollat ditt TSH?
Tack för ditt svar! Jo visst har jag tänkt tanken på att ringa och be om en koll och jag får väl göra det snart. Vet dock inte om jag vågar göra en spolning, fast det får det väl vara värt. Skulle vilja att de tog prover och kollade lite hormoner och TSH osv. Vi kör ett försök till lite mer intensiv satsning, så får vi se. Om det är så att höger är blockerad så har ju alla barn kommit från vänster. Och då är ju de två barn som jag fått mellan utomkveden riktiga lyckträffar :) Jag tycker att det moler på båda sidorna, kanske att det varit lite starkare på höger några gånger, där kvarvarande äggledare är. Jag hoppas såklart att det beror på det, att de flesta ägg släpps från vänster. Jag kan vänta om jag bara vet att det inte är helt kört. IVF har vi tyvärr inte råd med.
Tack för att du tog dig tid att svara, det betyder mycket !
kram