mammave skrev 2012-06-05 12:34:09 följande:
:( Inte nog med att man vill bli gravid, när mensen väl kommit borde den ju åtminstone bete sig normalt tycker man :(
Är det någon som vet om ett ev embryo kan påverkas av min extrema flygrädsla (får panikångest) eller av lugnande (sobril)? Jag ska flyga snart och blir orolig att det kan skada om jag ev lyckas bli gravid igen. Vill absolut inte riskera ett till MF :(
Japp, det blir sista hoppas vi på :) eller att den inte kommer :)
Jag tror inte att själva flygrädslan kan skada ett eventuellt embryo, men medicinska preparat ska man aldrig ta när man är gravid utan att rådfråga en läkare först. Jag menar, man ska ju inte dricka alkohol eller kaffe heller om man tror sig vara gravid. Så jag skulle vara försiktig med mediciner, men det är ju min personliga åsikt och det behöver inte alls vara den rätta! Du kan ju fråga 1177 exempelvis, eller ringa till någon barnmorska och höra.
Jag har exempelvis en riktigt allvarlig pollenallergi, och läste på mina allergitabletter att man inte ska äta dem om man är gravid, utan att fråga läkare först. Så jag ringde och hörde om det fanns andra tabletter jag kunde få eftersom vi försöker få barn, men fick då till svar att det inte finns några allergitabletter som man rekommenderar till gravida kvinnor och att jag helt enkelt måste träffa en läkare om jag skulle bli gravid och ändå vill äta dem.
Det är mycket med det där och det är ju så himla svårt att veta var man ska dra gränsen.
Men ring och fråga någon som är ubildad i alla fall, det är mitt tips.
Lycka till gumman!