Inlägg från: Solrosen 83 |Visa alla inlägg
  • Solrosen 83

Vi som försökt ett tag utan plus

Fru Zäll: Skickar stora styrkekramar. {#emotions_dlg.flower} Det är ett riktigt tufft besked att få för er båda så ni kan säkert behöva lite tid och smälta det och läsa på vilka alternativ ni har och vad de innebär. Håller tummarna att det löser sig för er och att ni får er bebis i slutändan.

• Solrosen 83
    stegen skrev 2012-10-23 13:23:06 följande:
    Jag har också läst det, hoppas verkligen att det stämmer på oss också!!

Har någon testat ägglossningstestet som finns på apoteket med saliv? Nu ska vi visserligen köra igång med insemination men det kan ju bli att det inte klaffar med deras tider för UL och insemination någon månad så funderar på att köpa en sådan men har inte hört någon som testat den.  
    Jag antar att du menar de som heter Donnatest. Jag köpte ett sånt när jag skulle börja försöka ha koll på när jag hade äl. Har dock inte använt det på ett bra tag nu utan har gått över till äl-stickor. Tyckte det var väldigt svårt att få till ett bra prov på linsen. Blev lätt alldeles för mycket eller för lite så man inte såg något i mikroskopet. Tog ett tag att få till tekniken men efter ett tag lärde man sig. Däremot såg jag aldrig någon skillnad av själva bilden av provet  oavsett när jag testade. Utseende på partiklarna ska ju ändra sig när man får äl så de blir ett speciellt mönster och då vet man att man har äl. Har ju fått veta efter jag slutade använda testet att jag har PCO så jag har troligtvis inte haft äl alls då när jag testade och då ska det ju inte visa något. Ska nog plocka fram det igen nu när jag kommit igång med pergotime och äl-stickorna visar positivt. Blir intressant och se om jag kan se någon skillnad då för det är ju ett billigt sätt att kolla efter äl (när man väl köpt hem testet så klart för jag har för mig att det kostade 395 kr eller något liknande).

Så i nuläget är det inte något jag känner att jag kan rekommendera då jag inte sett att det faktiskt fungerar. Ska försöka komma ihåg att kolla när jag får positivt på äl-stickorna och rapportera här hur det gick. Men det dröjer nog tyvärr ett tag tills det blir dags för äl här då jag har mens nu som precis håller på att avta. Väntar på att starta pergo men det blir inte denna cykeln så vi får väl se om jag får någon äl av mig själv. 
  • Solrosen 83

Nu verkar mensen äntligen vara över här på cd 7. Nu blir det att hålla alla tummar och tår att det ska bli äl av sig själv här denna cykeln medan jag väntar på pergostarten nästa cykel. Känner mig inte speciellt hoppfull att det ska bli något. Varför skulle det egentligen bli det nu när det inte varit något de senaste två cyklerna. Men känner på något sätt att jag ändå måste försöka vara positiv och hoppas på att det ska ske för att jag ska orka med väntan nu till jag får mer hjälp.

Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska testa med äl-test eller inte denna cykel men lutar åt att inte göra det. Kommer att bli fullt fokus på äl och sånt nästa cykel med pergo så det skulle vara rätt skönt att slippa det nu innan. Men samtidigt vill jag ju ha koll på om det blir äl eller inte så jag vet om jag kan börja med Proveran eller inte när det närmar sig tiden för läkarbesöket. Tempar ju visserligen varje dag så jag borde ju se på de kurvorna om jag haft äl. Möjligt att jag tar något test om jag märker att jag börjar få mycket symptom som tyder på att äl är på gång. Kör vi på varannan dag så ska vi ju inte missa äl även om jag inte testar. Skulle vara extremt irriterande om det blev äl precis i början på nästa vecka för jag är iväg på tjänsteresa cd 12-14 men vi får väl säkra upp med sex på söndagskvällen och sen direkt när jag kommer hem i så fall.

Märkligt hur snabbt man kan skifta från att känna att allt är hopplöst och omöjligt när mensen kommer till att återerigen börja hoppas och känna sig postivare när mensen väl dragit förbi. Är väl tur det i alla fall för annars hade man ju aldrig orkat med det här månad efter månad.    

• Solrosen 83

Försöker: Jag har också PCO. Förstår precis dina dubbla känslor. Samtidigt som det självklart är trist att det är något fel så är det ju skönt att det är något som innebär goda chanser att bli gravid med hjälp. Skönt att ni får komma igång med behandling så snart. Jag fick min diagnos i mitten på augusti och väntar fortfarande på att få börja med pergotime. Även om läkaren såg att jag har pco vid vul fick jag ta blodprover för att se om jag har egen äl innan hon ville skriva ut pergo. Och när proven väl var klara visade det sig vara nästan 2 mån väntetid för ett läkarbesök med information inför pergostart. Segt med all denna väntan när man bara vill komma igång med hormonerna.

• Solrosen 83
    stegen skrev 2012-10-30 22:01:33 följande:
    Men så onödigt egentligen med 2mån väntetid för information om pergo. Det är liksom inte svårare än att man får en dos och vilka dagar i cykeln man ska ta dem!

Ja man tycker ju det. Vet inte om det kanske har och göra med att kliniken ska ha tid och följa upp en med vul och så och då bara kan ha ett visst antal samtidigt då det är en liten klinik.
  • Solrosen 83

Försöker: Jag går hos landstinget på en kvinnoklinik i örebro län. Har bara haft någon veckas väntetid innan för besök men nu var det plötsligt längre då det handlade om behandling och inte bara undersökning.

• Solrosen 83

Blodprov för att se om det varit äl har jag fått tagit runt dag 21. Tror inte de kan kolla äl dag 3 så det måste vara ngt annat. Har själv inte tagit något sådant prov.

Försöker: Pergo stimulerar ju så man får äl. Om du är säker på att du har äl av dig själv varje månad och det verkligen lossnar ett ägg också borde du ju inte ha så stor hjälp av pergo kan man ju tycka.

• Solrosen 83
    Försöker skrev 2012-10-31 16:59:36 följande:
    Hmm, är ju också lite skumt i mitt fall eftersom jag oftast inte ens hunnit få ÄL på dag 21. Jaja, vi får väl se. Däremot vet jag ju inte definitivt att ägget lossnar, hur vet man det? Jag får glad gubbe på CB digitala ÄL-test verje cykel, så har förutsatt det. Men det kanske inte alls betyder att ägget verkligen lossar? Kan man bara se det via blodprov alltså? För läkaren bekräftade i princip att jag hade haft ÄL, det såg så ut på ultraljuden sa han. Men det var ändp efter det som han började prata om hormoner. Så luddigt alltihop...  Blir nog inte klokare förrän vid nästa möte.

Men då måste du väl ha väldigt långa cykler? Kanske därför det är värt att testa pergo ändån för att få äl tidigare. Du får säkert mer klarhet i varför det skulle kunna funka för dig vid nästa möte.
  • Solrosen 83

Spännande att det är så mycket på gång i tråden för tillfället.

Själv är jag rätt less på allt just nu. Är idag på cd 20 och inte har inte visat sig minsta hint om att äl kan ha skett eller är på väg än. Tempen ligger och pendlar kring samma som vanligt. Visst har det spänt och dragit lite i äggstocker och livmoder de senaste veckorna men inte så mycket att man hade tänkt på det om det inte hade varit för att man konstant går runt och analyserar minsta känning. Är väl inte så oväntat att det inte händer något denna månad heller men man hade ju hoppats. Rynkar på näsan

Tror dock att mina hormoner har kommit igång och spökar igen för idag mår jag smått illa. Gjorde ju det till och från för någon cykel sen också så det betyder nog egentligen inget men är extremt irriterande. Eller så håller jag helt enkelt på och blir sjuk då sambon åkt på något med lite feber och ont i kroppen.

Vill bara att tiden ska gå fort nu så jag får min kallelse någon gång och får börja med pergotime! Slutet på november känns fortfarande så otroligt långt borta. Vet ju inte heller om jag får kallelsen först då om det kanske dröjer några veckor in i december innan själva besöket blir av också. Suck!! Avskyr ovissheten och denna eviga väntan! Rynkar på näsan

• Solrosen 83

Extremt lättad nu för idag kom äntligen min kallelse till gyn för mitt besök inför start med pergotime. Ska dit den 30 nov så det är ju ett tag kvar men nu vet jag iaf att det är dags då och kan försöka slappna av lite fram tills dess. Får försöka hålla mig sysselsatt med kul grejer så tiden går fort.

Är idag på cd 21 men än har det inte blivit någon äl och förhoppningarna är inte speciellt höga på att det ska bli något av sig själv. Så nu håller jag bara tummarna att mensen ska hålla sig borta några veckor till. Vill ju helst kunna se till att stimulera fram den med provera lagom till mitt läkarbesök. På så sätt kan jag ju få börja med pergotime strax efter besöket. Kommer den av sig själv tidigare får jag väl antagligen vänta en månad till och det är det sista jag vill för tillfället.

Så idag är en bra dag för mig Glad 

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus