Vi som försökt ett tag utan plus
Jag sa bara till sköterskan när jag beställde min nästa tid att jag vill träffa Anna. Så då bokade hon in mig på Annas schema, och sedan dess ber jag om det varje gång. Ibland kan det ju vara så att Anna inte kan och då får man ta någon annan - om det är så att man måste in på ett särskilt datum för typ VUL och så. En gång fick vi hon den där andra du talade om exempelvis. Men om man ber om Anna så har man rätt att få henne.
Anna kollade exempelvis upp mitt TSH en extra gång, också mitt progesteron och mitt testosteron. Hon gjorde en extra gynundersökning för att kolla om hon kunde hitta några ÄL-flytningar som jag aldrig har sett med egna ögon. Men framför allt var hon drivande när det gäller att testa olika möjligheter, istället för att bara "gå hem och fortsätta i ett halvår till". Även om jag hade ÄL enligt testerna så ville hon testa Pergo. Och hon ville testa ovitrelle flera gånger. Hon gör verkligen allt hon kan, lyssnar alltid jättenoga och bemöter alltid med mycket tid och omtanke. Hon är villig att prova allt man vill, så länge det finns relevans. Man känner sig omhändertagen av henne, och bara den känslan har varit jätteviktig för mig.
Normalt kan jag bemöta nästan vilka typer av människor som helst utan att bli besvärad, men just i den här situationen är jag så oerhört sårbar och väldigt känslig för hur läkare och sköterskor beter sig. Hela magkänslan med Mikael var fel, och det ligger mer hos min personliga känsla än hos hans kompetens. Jag upplevde helt enkelt inte att jag blev lyssnad till och trodd på samma sätt hos honom som jag blir hos Anna. Och det betyder allt i en sådan utlämnande situation.
Men var inte orolig. Han är trots allt lika mycket läkare som Anna och kan säkert sin sak!