Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Köttfria dagar i skolan!

Det är väl jättebra? Och många förskolor och skolor har redan så, sedan många år tillbaka dessutom.

• Veladis
    LarsG1 skrev 2011-12-15 15:45:21 följande:
    All energiframställning är förenat med fara, Uran är givetvis inte ofarligt, men Kärnkraft är idag den enda energikällan som kan ge en global välfärd. Sol o vind kommer aldrig att ge sådan energimängder

Man måste tänka från andra änden också - på hur man kan minska energiförbrukningen, inte bara hur man ska producera mer. Just därför är det  bättre att satsa på alternativ som inte kräver lika mycket energi i framställning, transport - processen från jord till bord, när det gäller mat.
  • Veladis
    tinavogn skrev 2011-12-15 21:23:51 följande:

Men allvarligt, skämtar ni?!

Här äter vi knappt inget annat än egen jagat vilt kött, även vårt barn delar jägar intresset....så ska han inte få kött på dagis för att några inte tycker om kött.... Ähhhhhhh NEJ! Mitt barn ska ha kött VARJE DAG!
    Vi kanske ska börja med en vild-dag i veckan....se hur dem gjorde förr för att få föda kanske?????

Skrikandes

Tja, inte åt de kött varje dag i allafall.

Vilken fånig attityd - "Ska inte MITT barn få... " Om ni nu äter så mycket kött varje dag hemma, spelar det det ju ingen roll om han får vegetariskt i skolan/förskolan, eller hur? 
  • Veladis
    Elavela87 skrev 2011-12-15 22:05:50 följande:
    Maten som serveras inom förskolor är under all kritik!

Åjo, jag har jobbat på en hel del förskolor med riktigt bra mat! Mycket hänger på att maten lagas ganska småskaligt, på förskolan, och inte levereras som "cook-and-chill" från storkök. Det blir sällan bra!

På mitt gamla jobb lagades mat till den förskolan och grannförskolan. Underbar mat! Smakrik, doftrik, färgrik och genomtänkt. Fick två ggr/v, kött två ggr/v och vegetariskt en gång/v. Allt bröd bakades på förskolan också. Tänk att komma till jobbet/förskolan på morgonen och mötas av doften av nybakt bröd! Som sedan byts ut mot doften av en mustig grönsaksgryta.
  • Veladis
    Elavela87 skrev 2011-12-15 22:29:09 följande:
    Synd att det inte serveras så överallt, för där jag jobbar kommer maten från storkök och schussas till olika förskolor inom samma distrikt.

Så är det där jag jobbar nu också. Tyvärr. Både den ordinarie maten och den vegetariska är under all kritik. Dels kunde de ha en bättre meny, sedan kunde kvaliteten vara bättre den också. Våra måltidsbiträden piffar i allafall upp måltiden med gigantiska, frägglada grönsaksbufféer och har fått både mig och barnen att gilla nya saker som t ex sugansnaps, groddar och kålrabbi.
  • Veladis
    tinavogn skrev 2011-12-15 22:38:36 följande:
    Ska vi tvinga dem som är veg. att äta kött...??? Näe... ingen ska tuta i mitt barn att det är fel att äta kött, kött är stort och viktigt i vår familj!

Kräks

Men... det är väl ingen som ska "tuta i ditt barn" att det är fel att äta kött! Det vore ju fel från förskolans sida, sådana värderingar ska de inte förmedla. Att man däremot serverar en varierad kost där vegetariska rätter ingår regelbundet är ju en helt annan sak, förstår du inte det? Det finns en massa bra mat som inte är kött också, och det är bra att pröva på att äta olika sorters mat. Och om ni äter kött hemma så är det väl inget problem att barnet äter vegetariskt lite då och då på förskolan. Människan är gjord för en blandad kost och vegetariskt är bra ur många synvinklar.
  • Veladis
    tinavogn skrev 2011-12-15 22:36:06 följande:
    Ja, jag är MOT köttfria dagar!
    Förskolorna ska inte bestämma att mitt barn inte får äta kött, när han äter det varje dag hemma....dessutom vilt kött, från skogen....som vi skjutit själva.

Alltså EMOT veg. dagar så det skriker om det...

Nej, de kan inte bestämma att ditt barn inte får äta kött, däremot får de servera sin mat. Som kan vara vegetarisk.
  • Veladis
    white trash mia skrev 2011-12-15 23:04:14 följande:

Men herregud fick de vegetariskt EN gång i veckan? Shit alltså en maträtt utan kött?! Du måste skämta! Överlevde barnen?

Jajjamen!  Och åt som sjutton gjorde de! Det var grytor, gratänger, soppor, mat från andra länder, t ex indien. Inga små skrynkliga sojakorvar direkt.

• Veladis

Jag tror tyvärr att många som sällan äter vegetariskt har fördomar om vegetarisk mat.
    Vilket påminner mig om när min klass var på skolresa utomlands, och min kompis som då var vegetarian vänligt sa till i köket på det elevhem vi bodde på, om att hon var vegetarian så de behövde inte lägga upp ngn köttbit till henne (maten serverades färdigupplagd på tallrik), utan hon var så nöjd med bara typ potatis/ris och grönsaker. Tyvärr missuppfattade de henne, på grund av språket elelr försomar om vegetarianer eller både också, och hon fick istället för vår mat en tallrik full av enbart strimlad rå vitkål. Varje måltid.
    Riktigt så är det ju inte... 

• Veladis

Jag tror tyvärr att många som sällan äter vegetariskt har fördomar om vegetarisk mat. Vilket påminner mig om när min klass var på skolresa utomlands, och min kompis som då var vegetarian vänligt sa till i köket på det elevhem vi bodde på, om att hon var vegetarian så de behövde inte lägga upp ngn köttbit till henne (maten serverades färdigupplagd på tallrik), utan hon var så nöjd med bara typ potatis/ris och grönsaker. Tyvärr missuppfattade de henne, på grund av språket elelr försomar om vegetarianer eller både också, och hon fick istället för vår mat en tallrik full av enbart strimlad rå vitkål. Varje måltid. Riktigt så är det ju inte...

• Veladis
    white trash mia skrev 2011-12-15 23:09:52 följande:

Och så fick de bara kött fyra dagar i veckan? Det är ju in te klokt alltså! de missaxde alltså en hel köttmåltid i veckan. Det är så man svimmar! Hoppas att de fick ordcentligt med kött hermma då med sån köttbrist i förskolan.

Ja, om man räknar fisk som kött då också. Det är inte alal som gör det heller...
  • Veladis
    LarsG1 skrev 2011-12-16 23:29:06 följande:
    Var är köttäntandet en del i miljöhotet???!!!!  Proteiner är nyttigt, särskilt för barn

Ja, vi behöver protein. Men inte nödvändigtvis från djur. Och inte nödvändigtvis till ALLA måltider VARJE dag.
  • Veladis

Med det resonemanget kan man ju kalla allt man inte gillar för påtvingat. Jag valde inte att få blodpudding eller frukostkorv när jag gick i skolan, det "tvingades" också på mig i så fall. Jag vet många som inte äter fisk av olika skäl, är en en fiskrätt i veckan påtvingande och kränkande?

Jag tycker att skolan har ett ansvar att servera bra, varierad mat så barn får stifta bekantskap med många olika slags rätter. Där ingår också vegetarisk kost.

Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!